به گزارش ایسنا، شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) امروز اعلام کرد که در ماههای آینده یک گروه محلی را در هند تشکیل خواهد داد و یک دفتر را در دهلی نو پایتخت این کشور افتتاح خواهد کرد. این اقدام در راستای تلاشهای اخیر اوپنایآی برای استخدام در این منطقه صورت میگیرد.
به نقل از تک کرانچ، اوپنایآی در آوریل ۲۰۲۴ «پراگیا میشرا»(Pragya Mishr)، مدیر اجرایی سابق «تروکالر»(Truecaller) و «متا»(Meta) را به عنوان سرپرست سیاستگذاری عمومی و مشارکتهای خود در هند منصوب کرد. این شرکت، «ریشی جایتلی»(Rishi Jaitly)، رئیس سابق توییتر هند را نیز به عنوان مشاور ارشد خود استخدام کرد تا به تسهیل مذاکرات با دولت هند درباره سیاستهای هوش مصنوعی کمک کند.
هند که دومین بازار بزرگ اینترنت و تلفن هوشمند جهان پس از چین به شمار میرود، برای اوپنایآی مناسب است، زیرا این شرکت با غولهای فناوری مانند گوگل و متا و همچنین شرکتهای نوپای هوش مصنوعی مانند «پرپلکسیتی»(Perplexity) رقابت میکند که همگی به دنبال دسترسی به پایگاه بزرگ کاربران این کشور هستند.
این شرکت اعلام کرد که استخدام یک گروه محلی را آغاز کرده است تا بر تقویت روابط با شرکای محلی، دولتها، کسبوکارها، توسعهدهندگان و مؤسسات دانشگاهی تمرکز کند. این شرکت قصد دارد از کاربران هندی بازخورد دریافت کند تا محصولات خود را برای مخاطبان محلی ارائه دهد و حتی ویژگیها و محصولاتی را بهطور ویژه برای این کشور بسازد.
«سم آلتمن»(Sam Altman)، مدیرعامل اوپنایآی گفت: افتتاح اولین دفتر ما و ایجاد یک گروه محلی، اولین گام مهم در تعهد ما برای دسترسی بیشتر به هوش مصنوعی پیشرفته در سراسر هند و ساخت هوش مصنوعی برای این کشور و با همراهی این کشور است.
همچنین، اوپنایآی اعلام کرد که اولین اجلاس آموزشی خود در هند را طی ماه جاری و اولین روز توسعهدهندگان خود در این کشور را در اواخر امسال برگزار خواهد کرد.
اگرچه هند به وضوح یک بازار ضروری برای اوپنایآی به شمار میرود، اما این شرکت با چالشهای کلیدی از جمله چگونگی تبدیل کاربران رایگان به مشترکین پولی مواجه است. این شرکت باید از سد کسب درآمد در بازار حساس به قیمت جنوب آسیا عبور کند.
اوپنایآی اوایل این هفته، طرح اشتراکی جدید و ارزانتر «چتجیپیتی»(ChatGPT) با نام «چتجیپیتی گو»(ChatGPT GO) را با قیمت ۳۹۹ روپیه در ماه (تقریباً ۴.۷۵ دلار) معرفی کرد و آن را به اولین طرح چتجیپیتی در هند تبدیل کرد که مورد توجه عموم قرار گرفته است. این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که رقیب سرسخت اوپنایآی یعنی پرپلکسیتی با شرکت «ایرتل»(Airtel) غول مخابراتی هند همکاری کرد تا به مدت ۱۲ ماه دسترسی به «پرپلکسیتی پرو»(Perplexity Pro) را به بیش از ۳۶۰ میلیون مشترک ایرتل بدهد.
اوپنایآی با چالشهایی در ادغام با کسبوکارهای هندی نیز مواجه است. در ماه نوامبر، خبرگزاری هندی «ایژن نیوز اینترنشنال» از اوپنایآی به دلیل استفاده بدون اجازه از محتوای خبری دارای حق چاپ آن شکایت کرد. گروهی از ناشران هندی نیز در ماه ژانویه به این پرونده پیوستند.
با وجود این، دولت هند به طور فعال هوش مصنوعی را در سراسر بخشهای خود ترویج میدهد و قصد دارد جایگاه این کشور را در نقشه جهانی هوش مصنوعی تقویت کند؛ شتابی که اوپنایآی امیدوار است از آن بهره ببرد.
آلتمن گفت: هند همه عوامل لازم را برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی هوش مصنوعی دارد که عبارتند از استعدادهای شگفتانگیز فناوری، یک اکوسیستم توسعهدهنده در سطح جهانی و حمایت قوی دولت از طریق ماموریت «ایندیاایآی»(IndiaAI).
هند اولین دفتر آسیایی اوپنایآی نیست. این شرکت پیشتر دفاتری را در بازارهایی از جمله ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی افتتاح کرده بود. رقیب اوپنایآی یعنی شرکت «آنتروپیک» (Anthropic) نیز ژاپن را به عنوان بازاری با اولویت بالاتر از هند در قاره آسیا در نظر گرفته و اخیراً دفتر خود را به جای دهلی نو در توکیو تأسیس کرده است.
یک منبع سرمایهگذاری مستقر در سیلیکون ولی اخیراً به تک کرانچ گفت: یکی از دلایلی که شرکتهای هوش مصنوعی هند را به عنوان یک بازار اولیه در اولویت قرار نمیدهند، دشواری در جذب مشتریان سازمانی است.
«آشوینی ویشناو»(Ashwini Vaishnaw) وزیر فناوری اطلاعات هند گفت: تصمیم اوپنایآی برای حضور در هند نشاندهنده رهبری روبهرشد این کشور در نوآوری دیجیتال و پذیرش هوش مصنوعی است. ما به عنوان بخشی از ماموریت ایندیاایآی، در حال ایجاد اکوسیستمی برای هوش مصنوعی قابل اعتماد و فراگیر هستیم و از همکاری اوپنایآی در پیشبرد این دیدگاه برای اطمینان از دسترسی همه شهروندان به مزایای هوش مصنوعی استقبال میکنیم.
انتهای پیام
نظرات