• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404060402371
  • خبرنگار : 30147

وزیر راه و شهرسازی:

اتصال به پایانه‌های مرزی از مهم‌ترین اولویت‌های خراسان رضوی است

اتصال به پایانه‌های مرزی از مهم‌ترین اولویت‌های خراسان رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی گفت: در خراسان رضوی، پروژه‌های مهمی شامل کریدور شرق به غرب، کریدور شمال به جنوب، اتصال به مرزها و پایانه‌های مرزی و ساماندهی این پایانه‌ها در اولویت قرار دارند.

فرزانه صادق مالواجرد چهارم شهریور، در نشست جمع‌بندی سفر خود به خراسان رضوی که در شهرستان گناباد برگزار شد، گفت: تمام تلاش ما در جهت همکاری با بخش خصوصی و رفع مشکلات آن‌ها است.

وی درباره وضعیت نهضت ملی مسکن و تسهیلات مالی اظهار کرد: برای تأمین مسکن، سه عامل اساسی شامل آورده مردم، تأمین زمین از سوی دولت و تسهیلات مالی باید مد نظر قرار گیرد؛ این سه ضلع در قانون جهش تولید و برنامه‌های تأمین مسکن به دقت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

صادق مالواجرد، با اشاره به اینکه مردم آورده خود را برای تأمین زمین و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها فراهم کرده‌اند، اظهار کرد: با این حال، اعطای تسهیلات بانکی بر اساس آورده مردم و تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن به طور مطلوب پیش نرفته است.

وی همچنین گفت: حدود ۲۷۰ هزار نفر در سال گذشته برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند، ضمن اینکه فقط یک سوم از تعداد کل ۸۷۰ هزار نفر، هنوز موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مسئولان کشور بر لزوم پرداخت تسهیلات به متقاضیان تأکید ویژه‌ای دارند و بانک‌ها موظفند همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و تسهیلات را به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت کنند.

اضافه شدن ۱۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل کشور تا پایان سال آینده

در ادامه، وی به وضعیت جاده‌ها و آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: شبکه آزادراهی تنها با همکاری بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند؛ از زمان آغاز احداث آزادراه‌ها، تنها ۳۰ درصد از هزینه‌ها توسط دولت تأمین شده و ۷۰ درصد باقی‌مانده توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تفاهم‌نامه‌ای که بر اساس آن تا پایان سال آینده هزار و ۴۰۰ اتوبوس به ناوگان اتوبوسی و مسافری کشور اضافه خواهد شد اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فاصله ما با حد استاندارد ناوگان اتوبوسی و مسافری هنوز زیاد است، مجوز واردات دو هزار اتوبوس هم از دولت دریافت شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات اجرایی برای این واردات توسط سازمان راهداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در حال انجام است؛ ما همچنان تلاش می‌کنیم مجوزهای بیشتری برای واردات اتوبوس به دست آوریم.

کمبود ۷۰۰۰ اتوبوس در کشور و ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل

صادق مالواجرد، همچنین از کمبود هفت هزار اتوبوس در کشور خبر داد و گفت: این کمبود بویژه در ایام اربعین و نوروز به شدت احساس می‌شود. علاوه بر این، تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن نیز از عوامل اصلی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقلند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اصلی ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل است، به توسعه پایانه‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود راه‌های استان اشاره کرد و افزود: امروز ۹۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و بزرگراهی در جنوب و جنوب شرق خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده است؛ این مناطق با کمبودهای زیادی در حوزه راه‌ها مواجهند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان گفت تمام کمبودهای راه‌های خراسان رضوی در طول سه سال آینده برطرف خواهد شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است که با توجه به بودجه‌ها و اعتبارات جذب شده، از بروز مشکلات مدیریتی و کم‌کاری پیمانکاران جلوگیری کنیم.

صادق مالواجرد، با اشاره به سابقه کمبود بودجه و اعتبار در برخی پروژه‌ها تصریح کرد: در زمان‌هایی اعتبار کافی وجود داشته، اما برخی از راه‌ها در اولویت نبوده‌اند یا مدیریتی که باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد، در دسترس نبوده است؛ ما بدون شک پیگیر تأمین منابع اعتباری مورد نیاز خواهیم بود.

تأکید بر نظم در پروازهای گناباد و نیاز به ناوگان کافی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت پروازهای گناباد اشاره و بیان کرد: نظم در پروازها به شدت به تعداد مسافران بستگی دارد. با توجه به ناترازی و کمبود ناوگان در سراسر کشور، در برخی شهرها با وجود تعداد بالای مسافر، با کمبود ناوگان برای جابه‌جایی این مسافران مواجهیم.

وی افزود: هواپیمایی که به این شهر می‌آید و خالی برمی‌گردد، قادر به حفظ نظم پروازها نیست، زیرا باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که جایی که پر می‌شود، پر هم برگردد.

صادق مالواجرد، همچنین به راه‌اندازی فرودگاه گناباد در یک سال گذشته و پیگیری‌های نماینده اشاره و تصریح کرد: گواهی‌های ایمنی برای این فرودگاه صادر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفته‌ای یک پرواز برای این فرودگاه برنامه‌ریزی شده است، تأکید کرد: اگر به ایرلاین مربوطه اطمینان داده شود که می‌تواند با پروازهای کامل برگشت داشته باشد، امکان افزایش تعداد پروازها نیز وجود خواهد داشت.

اتصال گناباد به شبکه راه‌آهن و چالش‌های پروژه آزادراه حرم تا حرم

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت ایستگاه راه‌آهن گناباد اشاره و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قول داده شده است که تا پایان سال آینده، به موازات ساخت ایستگاه، ریل نیز به گناباد متصل شود. با توجه به پیشرفت فیزیکی خوب در زیرسازی، امیدواریم که این پروژه به سرانجام برسد.

وی با تأکید بر اینکه این مراحل به تأمین منابع مالی بستگی دارد، گفت: برای تحقق این اهداف، پیگیری‌های لازم باید انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص پروژه آزادراه حرم تا حرم نیز گفت: پیمانکاری که تا امروز با آن صحبت شده، دیگر سهم ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد آورده بخش خصوصی را به صرفه نمی‌داند و این یکی از مشکلات موجود است.

وی با اشاره به آزادراه‌هایی که نرخ عوارض آنها از چندین سال قبل تنظیم نشده و افزایش نیافته است، افزود: این موضوع باعث ناامیدی مشارکت‌کنندگان شده است.

صادق مالواجرد، همچنین یادآور شد: هنوز نتوانسته‌ایم ۵۰ درصد آورده دولت برای پروژه حرم تا حرم را تأمین کنیم، تلاش می‌شود طی چند هفته آینده به نتیجه قطعی برسیم و بتوانیم سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی و هیأت همراه در پایان سفر به استان خراسان رضوی از طریق فرودگاه گناباد، این شهرستان را به مقصد تهران ترک کردند.

آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن و بازدید از جاده‌های گناباد و بررسی مسائل و مشکلات آنها و همچنین افتتاح بخشی از جاده شادمهر به کاشمر از دیگر بخش‌های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به شهرستان گناباد و مه‌ولات بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha