وحید داعی چهارم شهریور، در مراسم افتتاح ۹۰ کیلومتر از پروژههای راهسازی خراسان رضوی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، در جاده شادمهر به کاشمر برگزار شد، مرز مشترک خراسان رضوی با ترکمنستان را ۵۳۱ کیلومتر و با کشور افغانستان ۳۰۲ کیلومتر اعلام کرد و افزود: خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار کیلومتر انواع راه دارد که ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مجموع راههای روستایی این استان است.
وی افزود: خراسان رضوی دارای سه کریدور اصلی کشور شامل کریدور مشهد به تهران، کریدور مشهد - مازندران و کریدور شمال به جنوب که خراسان را به چابهار و آبهای آزاد متصل میکند، است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هچنین از وجود چهار پایانه مرزی با توجه به راههای مرزی که شامل پایانه دوغارون، پایانه سرخس، پایانه لطفآباد و پایانه باجگیران میشود خبر داد و تصریح کرد: خراسان رضوی با حدود ۱۱۹ هزار کیلومترمربع پنجمین استان پهناور کشور با ۶.۵ میلیون جمعیت و ۳۴ شهرستان و مجاور با سه استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان است.
وی با اشاره به اینکه روزانه از پایانه لطفآباد ۲۰۰ ترانزیت، پایانه سرخس ۱۴۱ دستگاه ترانزیت و پایانه دوغارون ۱۱۶ ترانزیت تردد دارند، اظهار کرد: آزادراه مشهد-چناران به قوچان با ترافیک ۱۱۹ هزار تردد دومین محور پرترافیک استان است.
داعی با بیان اینکه سالانه ۳۰ میلیون نفر به این استان سفر میکنند که ۹۰ درصد آنها از طریق جاده، سه درصد از مسیر هوایی و هفت درصد ریلی است، بیان کرد: ۹۰ درصد سفرها از طریق جاده عملاً موجب آسیبرساندن به راهها میشود.
وی با تأکید بر اینکه راههای خراسان رضوی نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: در خراسان رضوی ۱۹ طرح داریم که ۹ طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی و باقی توسط شرکت ساخت در حال انجام است.
وی همچنین درباره وضعیت اعتبارات گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی اعتبارات از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ و از ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ به بیش از دوبرابر افزایش یافته و به دو هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان رسید.
داعی با بیان اینکه علاوه بر این هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اسلامی توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خریداری شده است، بیان کرد: همچنین ۹ هزار و ۵۰۰ تن قیر به پروژههای راهسازی خراسان رضوی اختصاص یافت.
وی از محورهای تربتحیدریه به زاوه و شادمهر به کاشمر بعنوان محورهای با ترافیک بالا نام برد و گفت: در محور ۵۵ کیلومتری شادمهر به کاشمر تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر آن دوبانده شده و باقی نیز باقی مانده است.
صداهایی که به دنبال ایجاد تفرقهاند، صدای حاکم بر مجلس نیست
نماینده مردم شهرستانهای تربتحیدریه، مهولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور به لحاظ بودجهای شرایط بسیار سختی دارد، گرچه طی سالهای گذشته منابع دولت در حد بسیار محدودی افزایش یافته اما به دلیل تورم و مشکلات ارزی هزینهها به شدت افزایش داشته است.
محسن زنگنه با اشاره به اینکه برای احداث یک کیلومتر راه به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: در شرایطی که یک جنگ عزتمدارانهای را پشت سر گذاشتیم و با همه قدرتهای پوشالی از جمله آمریکا و اسرائیل در جنگ بودیم اما راه و شهرسازی در این شرایط نمره بسیار خوبی میگیرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی سختترین مسئولیت را برعهده دارد، تصریح کرد: جاده کاشمر به شادمهر از جادههای مهم و پرترافیک خراسان رضوی است و پروژه جاده دولتآباد به تربتحیدریه از دیگر محورهای مهم است که حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تردد دارد.
زنگنه اضافه کرد: بعضاً صداهایی از مجلس و گوشه و کنار بلند میشود و به دنبال ایجاد تفرقه و اختلافند اما قطعاً این صدای حاکم بر مجلس و دولت نیست، آن صدای حاکم در مجلس صدای وفاق و همدلی است.
وی با بیان اینکه جنگ دوازدهروزه مرزبندیهای سنتی اصولگرا و اصلاحطلب را به همریخت، گفت: امروز فقط دو مسیر داریم آنهایی که عاشق کشورشانند و دیگران آنهایی که به این کشور هیچ علاقه ندارند و تعدادشان هم بسیار اندک است.
پروژهای که پس از ۳۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاده شادمهر به انابد از ۳۰ سال قبل در دست اقدام است و هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: سال گذشته اعتبار این جاده کمتر از ۷۰ میلیارد تومان بود اما امسال نیز این اعتبار به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
حجتالاسلام جواد نیکبین با اشاره به اینکه تمامی اعتبارات در اختیار نماینده به این پروژه اختصاص یافته است، گفت: معتقدیم اگر راه دسترسی درست شود تمامی مشکلات رفع خواهد شد.
وی از آگهی شدن مناقصه جاده خلیلآباد به بردسکن خبر داد و افزود: این پروژه هم نیاز به افزایش اعتبار دارد.
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه ترشیز شامل کاشمر، بردسکن، خلیلآباد و کوهسرخ دومین قطب بزرگ معدنی خراسان رضوی و حتی کشور است، گفت: هرچند سرعت ریل در کشور کمتر از ۵ کیلومتر است اما اگر این میزان به ۲۰ کیلومتر افزایش یابد میتواند دو برابر درآمد نفتی کشور درآمد ایجاد کند، این نیازمند سیاستگذاری دقیق است.
انتهای پیام
نظرات