• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1404061609562
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی؛ میزبانان شانزدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی؛ میزبانان شانزدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

پس از برگزاری موفق مرحله اول و دوم شانزدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، ۴۳ نفر از داوطلبان به مرحله نهایی راه پیدا کردند. مرحله نهایی شانزدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، امسال در دو بخش مجازی و حضوری به همت باشگاه نانو و زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، بخش مجازی، ۲۶ تیرماه تا ۲۲ مردادماه به‌صورت مجازی در بستر شاد برگزار شد و بخش حضوری نیز از ۲۱ تا ۲۸ شهریورماه به میزبانی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار خواهد شد. شایان ذکر است، چالش اصلی این دوره حذف آلاینده‌های آلی از محیط زیست به‌وسیله‌ نانوفوتوکاتالیست‌ها است که دانش‌پژوهان با حضور در آزمایشگاه‌های دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس و تحت نظارت و هدایت تیم علمی این دانشگاه به این مهم خواهند پرداخت و محل اسکان، کلاس‌های آموزشی و محل اجرای آزمون‌های پایانی در پژوهشگاه شیمی خواهد بود.

۱۵ دانش‌پژوه دختر از استان‌های قم، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، تهران، البرز و مازندران و ۲۸ دانش‌پژوه پسر از استان‌های گیلان، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، قم، کردستان، تهران، البرز و چهارمحال و بختیاری که دانش‌آموز مقطع دوم دبیرستان هستند، در این دوره به مرحله پایانی رقابت المپیاد رسیده‌اند.

این دانش‌پژوهان در دوره یک ماهه مجازی به کمک جزوه کمک آموزشی و چندین ویدئوی آفلاین و کلاس‌های آنلاین پرسش و پاسخ به مدت ۴۰ ساعت با مباحثی همچون آلاینده‌های آب، روش‌های تصفیه آب، استانداردهای آب، انواع فوتوکاتالیست‌ها، سازوکار و واکنش‌ها، کاربردها، روش‌های بهبود فوتوکاتالیست‌ها، فلزات پلاسمونیک، اثر LSPR، نانوآلیاژها، عوامل مؤثر بر فوتوکاتالیست‌ها، روش‌های سنتز نانومواد و نانوکامپوزیت‌ها و ایمنی در آزمایشگاه آشنا شدند.

همچنین روش‌های مشخصه‌یابی و شناسایی نانومواد همانند آنالیز FT-IR، آنالیزUv-Vis ،DRS و PL، آنالیز XRD و SEM به دانش‌آموزان آموزش داده شد.

در ادامه کلاس‌هایی با هدف تبحر دانش‌آموزان در مقاله و گزارش‌نویسی، نرم‌افزارهای Word و Power point ،End Note و Origin و نکات و الزامات لازم برای نوشتن یک گزارش علمی، نحوه جستجو در منابع علمی و آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی گزارش‌ کارنویسی و سرچ در منابع علمی برگزار شد.

پس از اتمام بخش مجازی، کارویژه‌ای در اختیار دانش‌پژوهان قرار گرفته است که فرصت دارند تا قبل از آغاز بخش حضوری به‌صورت گروهی فعالیت مورد نظر را انجام دهند و همچنین به مطالعه محتواهای آفلاین و جزوه‌ای که منابع آزمون‌های پایانی است، بپردازند.

به نقل از ستاد نانو، از ۲۱ شهریورماه نیز کلاس‌های حضوری و بخش عملی دوره تابستانه برگزار خواهد شد و دانش‌پژوهان برای کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز به رقابت با هم خواهند پرداخت و اعلام نتایج و برنامه اختتامیه المپیاد همزمان با سایر المپیادها توسط باشگاه دانش پژوهان جوان در پاییز ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha