• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404061709874
  • خبرنگار : 51012

شهردار اصفهان:

صنایع بزرگ اصفهان به سواحل خلیج فارس منتقل شوند/ جشن‌های زاینده‌رود برای مطالبه آب است

صنایع بزرگ اصفهان به سواحل خلیج فارس منتقل شوند/ جشن‌های زاینده‌رود برای مطالبه آب است

ایسنا/اصفهان شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات آلودگی و صنایع آلاینده گفت: اصفهان از سهم آلایندگی صنایع بزرگ محروم مانده و تغییر قانون شعاع ۳۰ کیلومتری، مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده است. به اعتقاد ما باید صنایع بزرگ به سواحل خلیج فارس منتقل شوند.

علی قاسم‌زاده، صبح امروز دوشنبه ۱۷ شهریور در نشست خبری دوستانه با اصحاب رسانه اظهار کرد: بنا را بر این می‌گذاریم که گفت‌وگویی کاملاً راحت، آزاد و بدون رودربایستی داشته باشیم تا هر نکته‌ای که لازم است مطرح شود. من هم سعی می‌کنم در حد اطلاع و دانش خود پاسخگو باشم و اگر موضوعی نیازمند توضیح بیشتری باشد، عرض خواهم کرد.

وی با بیان اینکه امسال بودجه شهرداری ۴۱ همت بسته شد، افزود: در ۱۴۰۰ که شهرداری را تحویل گرفتم، بودجه حدود هفت تا هشت همت بود. اگر آن بودجه را با نرخ تورم به ۱۴۰۴ برآورد کنیم، به‌صورت سالیانه به حدود ۲۸ همت و به‌صورت ماهیانه به ۳۳ و سه‌دهم همت می‌رسید. از این‌رو بودجه ۴۱ همتی ما بالاتر از نرخ تورم بسته شد تا قدرت پول کاهش نیابد و بتوانیم بیش از گذشته کار کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: بر همین اساس بودجه ۴۱ همتی شهرداری بیش از سرعت تورم رشد داشته و قدرت ما را در اجرای پروژه‌ها افزایش داده است. پیش‌بینی ما این است که به لطف خدا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تحقق بودجه داشته باشیم. تاکنون که در ششمین ماه ۱۴۰۴ هستیم، مرز ۳۰ درصد تحقق بودجه را رد کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط بسیار بهتری داریم. این در حالی است که کشور از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد، اما خداوند متعال به دل پاک مردم اصفهان محبت کرده و در دو سه سال گذشته شهرداری با مشکل درآمد و هزینه مواجه نشده است.

قاسم‌زاده با یادآوری تحقق ۹۰ درصدی بودجه در ۱۴۰۳ اضافه کرد: این اتفاق در شرایط سخت اقتصادی بسیار مهم بود، البته وقتی از درآمد ۴۱ همتی شهرداری سخن گفته می‌شود، اذهان عمومی به سمت تراکم‌فروشی می‌رود، اما باید تأکید کنم که تنها ۳۲ درصد از این درآمد ساختمانی است که شامل تراکم، عوارض ماده ۱۰۰، تفکیک و موارد مشابه می‌شود. از این رقم نیز اختصاصاً سهم تراکم ۲۷ درصد است و ۶۸ درصد باقی‌مانده از منابع دیگر تأمین می‌شود.

وی خبر دیگری را نیز اعلام کرد و گفت: در ۱۴۰۱، ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفتیم که ۳۰۰ میلیارد آن منابع ملی بود. این رقم در ۱۴۰۲ به ۱۹۰۰ میلیارد رسید و امسال هم ۳۳۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروختیم که حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان آن منابع ملی است. این اوراق برای پروژه‌های شاخص شهر هزینه خواهد شد؛ از جمله ۲۹۵۰ میلیارد تومان برای قطار شهری و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس.

شهردار اصفهان با اشاره به جایگزینی تدریجی درآمدهای مشارکتی به‌جای تراکم‌فروشی تصریح کرد: هم‌اکنون ۸۷ پروژه مشارکتی فعال داریم که ارزش مالی آن‌ها ۳۳ همت است و حدود ۱۰ همت آن درآمد خالص شهرداری خواهد بود. بسیاری از این پروژه‌ها شامل مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری یا هتل هستند که تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

قاسم‌زاده اضافه کرد: در کنار این پروژه‌ها، ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری نیز آماده کرده‌ایم که در قالب دو کتاب به زبان فارسی و انگلیسی منتشر و در نمایشگاه ایزینکس (۲۶ و ۲۷ شهریور) ارائه خواهد شد.

وی سرمایه‌گذاری شهرداری در حوزه بافت تاریخی را نیز از افتخارات این دوره مدیریت شهری دانست و گفت: در چهار سال گذشته ۱۲۰ پروژه مرمت و احیا در بافت تاریخی به پایان رسید و اکنون ۴۰ پروژه در حال اجراست. در بودجه ۱۴۰۴ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای این حوزه پیش‌بینی شده که در صورت نیاز افزایش خواهد یافت، همچنین امروز جلسه معارفه دکتر توپچیان، به‌عنوان مدیر بافت تاریخی شهرداری برگزار می‌شود تا تمرکز بیشتری در مدیریت این حوزه ایجاد شود.

شهردار اصفهان با اشاره به تداوم تعهد شهرداری به تخصیص ۷۰ درصد بودجه به پروژه‌های عمرانی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۴۳ پروژه عمرانی تعریف شده که ۹۲ پروژه شاخص و ۵۱ پروژه منطقه‌ای هستند. از این میان، ۶۰ پروژه تحت عنوان «بسته پرواز» انتخاب شده که قطعاً در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها یا برای نخستین بار در اصفهان اجرا می‌شوند یا نقشی اساسی در رفع مشکلات آلایندگی، ترافیک و کم‌آبی دارند.

قاسم‌زاده در پایان تأکید کرد: ۶۰ پروژه یادشده با اعلام زمان‌بندی معکوس، در موعد مقرر افتتاح خواهد شد و شهرداری اصفهان متعهد است این وعده‌ها را محقق سازد.

حال شهر خوب و تعلق مردم به شهر پابرجاست

شهردار اصفهان با اشاره به ارتباط مستقیم و روزانه مردم با مجموعه مدیریت شهری گفت: در مجموع حال شهر خوب است. با وجود مشکلات اقتصادی، مردم نسبت به شهرشان بی‌تفاوت نیستند. روزانه ۷۰۰ تا هزار تماس با سامانه ۱۳۷ ثبت می‌شود که نشان‌دهنده تعلق و مشارکت شهروندان در اداره شهر است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه شهرداری در چهار سال گذشته با وجود شرایط سخت اجتماعی و سیاسی از اجرای پروژه‌ها بازنمانده است، افزود: در سال جاری، ۶۰ پروژه شهری در قالب بسته پرواز تکمیل می‌شود که ارزش آن حدود ۱۰۰ همت (صد هزار میلیارد تومان) است. این پروژه‌ها ثمره چند سال تلاش مدیریت شهری است و به ارزش افزوده شهر خواهد انجامید.

وی درباره عملکرد سامانه سوت‌زنی گفت: این سامانه در کشف برخی تخلفات شهرداری مؤثر بوده است. هرچند گزارش‌ها محدود است، اما بازرسی و حراست شهرداری موارد اعلام‌ شده را بررسی کرده و در صورت اثبات، پرونده تشکیل و برخورد قانونی انجام می‌شود. البته بخشی از تماس‌ها نیز ناشی از اختلافات شخصی بوده است.

شهردار اصفهان تصویب آیین‌نامه مجتمع مطبوعاتی را گامی مهم دانست و افزود: اکنون این مجتمع شناسنامه حقوقی و قانونی پیدا کرده و می‌تواند به حیات فرهنگی خود ادامه دهد. جو صمیمی و فعال آن نشان‌دهنده ظرفیت رسانه‌ای ارزشمند شهر است.

نقش شهرداری در مدیریت بحران ۱۲ روزه

قاسم‌زاده با اشاره به نقش شهرداری در بحران اخیر گفت: شهرداری در دو جبهه نقش‌آفرینی کرد؛ نخست در مدیریت حوادث ناشی از حملات که آتش‌نشانی در خط مقدم حضور داشت و دوم در تأمین نیازهای روزمره مردم که فروشگاه‌های کوثر با ذخیره‌سازی مناسب توانستند بدون کمبود، کالا را در اختیار مردم قرار دهند.

وی با تأکید بر آمادگی بیشتر شهر نسبت به گذشته اظهار کرد: در هماهنگی کامل با استانداری و سایر دستگاه‌ها، هسته‌های مقاومت محلی در محلات شکل گرفته است. این هسته‌ها با محوریت شهرداری و مشارکت مردم، وظیفه دارند در شرایط بحران وظایف امدادی، بهداشتی و خدماتی را به‌صورت خودکفا انجام دهند.

خط دو قطار شهری و چالش تأمین واگن

شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به خط دو قطار شهری اشاره کرد و گفت: فاز نخست خط دو به‌زودی افتتاح خواهد شد، اما مشکل اصلی تأمین واگن است. دولت از محل قرارداد ۲۰۰۰ واگن با چین، ۲۰۰ واگن را به اصفهان اختصاص داده که البته تحویل آن زمان‌بر خواهد بود. تلاش می‌کنیم هم‌زمان با بهره‌برداری، واگن مورد نیاز نیز فراهم شود.

جشن‌های زاینده‌رود و مطالبه آب

قاسم‌زاده درباره جشن‌های ماه ربیع توضیح داد: محل برگزاری جشن با توجه به دغدغه فعالان محیط زیست تغییر یافت، اما هدف اصلی آن بازتاب صدای زاینده‌رود بود. تلاش کردیم از ظرفیت رسانه‌ای این جشن برای یادآوری نخستین مطالبه مردم اصفهان یعنی احیای زاینده‌رود استفاده کنیم.

وی به موضوع گذر کمرزرین اشاره کرد و گفت: با کشف سازه‌های تاریخی در فاز نخست پروژه، حفاری متوقف و عملیات کاوش آغاز شد. اکنون این محدوده به‌عنوان یک سایت موزه در حال آماده‌سازی است تا برای همیشه در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار گیرد. در فاز دوم نیز با همین رویکرد پیش خواهیم رفت.

صیانت از بافت تاریخی و توسعه حمل‌ونقل شهری در اولویت مدیریت شهری است

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه میراث فرهنگی، محیط زیست و حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد: مدیریت شهری با وجود محدودیت‌ها، هم‌زمان بر صیانت از هویت تاریخی اصفهان و اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی متمرکز است.

قاسم‌زاده درباره توقف پروژه کمر زرین در حال اجرا به‌دلیل استفاده پیمانکار از ابزار سنگین گفت: پرونده حقوقی این موضوع در دست بررسی دستگاه قضایی است و شهرداری نیز با هماهنگی میراث فرهنگی، کاوش‌ها و اقدامات حفاظتی را ادامه می‌دهد. هدف نهایی تبدیل این محدوده به بافت موزه‌ای و فراهم‌کردن زمینه بازدید عمومی است.

وی در تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل افزود: فاز نخست مترو از ایستگاه دارک تا شاهد آماده بهره‌برداری است، اما نگرانی ما تأمین واگن‌هاست. هم‌اکنون بخشی از واگن‌ها در گمرک توقیف شده و در تلاش هستیم با همکاری دولت این مشکل رفع شود. 

شهردار اصفهان از آماده‌سازی میدان بزرگ شهید فخری‌زاده و چند تونل و ایستگاه دیگر خبر داد و گفت: این پروژه‌ها به‌زودی افتتاح می‌شوند.

قاسم‌زاده با اشاره به لزوم صیانت از بافت تاریخی اصفهان اظهار کرد: شهرداری در چهارباغ، سپه، آقانجفی، جلفا و میدان امام اقدامات حفاظتی گسترده‌ای انجام داده و مطالعات جامع برای ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان را آغاز کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت مدیریت پایدار انرژی خاطرنشان کرد: شورای شهر مصوبه‌ای برای حمایت از ساختمان‌های سبز داشته و هدف‌گذاری کرده‌ایم تا سال ۱۴۱۰ برق شهرداری به‌طور کامل از انرژی تجدیدپذیر تأمین شود. در بخش فضای سبز نیز به‌ویژه در ناژوان که ریه تنفسی اصفهان است، طرح‌های صیانتی و آبیاری هوشمند در حال اجراست.

شهردار اصفهان درباره حمل‌ونقل عمومی گفت: توسعه ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار است؛ اتوبوس‌های جدید مجهز به کولر و بخاری وارد مدار شده‌اند و اتوبوس‌های برقی نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

قاسم‌زاده از انجام مطالعات ژئوتکنیک برای مدیریت خطر فرونشست در پروژه‌های عمرانی خبر داد و درباره سد معبر افزود: با گشت‌های منظم شهرداری و همکاری اصناف در حال مدیریت این چالش هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات آلودگی و صنایع آلاینده تصریح کرد: اصفهان از سهم آلایندگی صنایع بزرگ محروم مانده و تغییر قانون شعاع ۳۰ کیلومتری، مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده است. به اعتقاد ما باید صنایع بزرگ به سواحل خلیج فارس منتقل شوند.

شهردار اصفهان درباره وضعیت مهاجران گفت: باید میان مهاجران قانون‌مند و موارد غیرقانونی تفاوت قائل شد. در عین مدیریت مسائل امنیتی و اجتماعی، نباید فراموش کنیم که بخشی از همین مهاجرین در دوران جنگ تحمیلی در کنار ایران ایستادند.

پروژه موزه بزرگ منطقه‌ای پس از دو سال توقف، به زودی آغاز می‌شود

قاسم‌زاده با اشاره به توقف بیش از دو ساله پروژه مرمت و احیای کارخانه ریسباف اظهارکرد: در زمان بازدید از این مکان نگرانی بابت تخریب اثر از بین رفته بود و برنامه شش‌ماهه‌ای برای مرمت در نظر گرفتیم تا هر فاز پس از تکمیل، وارد چرخه موزه شود.

وی افزود: متأسفانه با تغییر مدیریت در سازمان میراث فرهنگی اصفهان، پیگیری‌های شهرداری بی‌نتیجه ماند و کار پروژه بیش از دو سال معطل ماند.

شهردار اصفهان با اشاره به پیگیری‌های اخیر گفت: به همت استاندار اصفهان، هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شد با حضور دکتر جمالی‌نژاد و معاون و جانشین وزیر و تصمیم گرفته شد که شهرداری برنامه مرمت خود را ارائه و عملیات مرمت را آغاز کند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: اگر این بار مانعی ایجاد نشود و مجدداً نگویند شهرداری نمی‌تواند، مصمم هستیم پروژه را هرچه سریع‌تر به‌عنوان موزه بزرگ منطقه‌ای وارد ظرفیت‌های فرهنگی شهر کنیم. با هماهنگی کامل با مهندس ایزیه، اقدامات لازم برای آغاز احیا و مرمت انجام شده است و امیدواریم کارها بدون مشکل شروع شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha