به گزارش ایسنا، ۲۱ شهریور که به نام روز سینما در تقویم ملی کشور ثبت شده، در سال ۱۴۰۳ همانند چند سال پیش از آن با جشن بزرگی همراه نبود و گرامیداشت روز سینما به یکسری برنامه و سخنرانی و نمایشگاه در مدت زمان یک هفته خلاصه شد. در آن روز محمدمهدی عسگرپور- رئیس هیأت مدیره خانه سینما - در مراسمی که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، سخنانی را بیان کرد که بیش از هر چیز بر هشدار و نگرانی برای آینده سینما در ایران تأکید داشت.
او در آن برنامه از قصۀ پرغصۀ سینما و بازتاب آن از زوایای مختلف در طول سالهای گذشته گفته بود، «در این دو سال (از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳) فضای اجتماعی به گونهای عمل کرد که سینما به عنوان یکی از مظاهر پیشرونده نقش جدی در آن داشت و آسیبهایی را هم متوجه شد و اگرچه درباره این آسیبها و نیز مشکلات سانسور و ممیزی بارها صحبت شده است.» او اما از جنبهای دیگر به صحبت پرداخت و گفت: «ما با طوفان تغییرات تکنولوژی روبرو هستیم که به شکل بیرحمانهای در پیش است و به همین دلیل برخی همکاران ما تقریبا بدون شغل شدهاند. در هر تغییر تکنولوژیک ما دچار تب و لرز میشدیم ولی اتفاقها و مسائلی باعث میشد که آنقدر آسیب طولانی و جدی وارد نشود. الان بخش زیادی از محتوای صوت و تصویری که ایرانیها استفاده میکنند در پلتفرمهاست و بیشتر آن هم متعلق به خارجیهاست. شاید بخش زیادی از همکاران ما به زودی شغل خود را از دست بدهند ولی ما همچنان در فضای دادن فیلمنامه و خواندن آن هستیم که گاهی این مراحل چندش آور میشود. شاید تنها پیشرفت ما این بوده که به جای پنج نسخه فیلمنامه، آن را بارگذاری میکنیم.»
بیشتر بخوانید:
عسگرپور: نمیخواهم حرفهای هولناک بزنم اما...
این اظهارات یک دغدغه صنفی مهم بود و بسیاری از فعالان سینما هم کم و بیش با آن برخورد کرده بودند و پیشبینی میشد تاثیر این تغییرات تکنولوژیک به ویژه با رشد استفاده از هوش مصنوعی در تمام وجوه زندگی و کار انسان به سرعت در بخشهای مختلف سینما از تولید گرفته تا پخش خود را عیان کند.
در این زمینه دو سال قبل، منوچهر محمدی - از تهیهکنندگان قدیمی و مطرح سینما- که از مدتها قبل مطالعات جدی را در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده، هشدار داده بود که اگر مدیران فرهنگی و سینمایی در مقابل ورود هوش مصنوعی آمادگی نداشته باشند، این تکنولوژی مثل یک زلزله چنان ساختارها و قواعد را ویران میکند که نهادهایی همچون وزارت ارشاد و صداوسیما دیگر کارکردی نخواهند داشت.
بیشتر بخوانید:
هشدار منوچهر محمدی برای زلزله هوش مصنوعی و خواب غفلت مدیران
ابراز نگرانیهای دو سال گذشته، این تصور و توقع را به همراه داشت که در مدیریت کلان فرهنگی و سینمایی کشور چارهای اندیشیده شود تا به گفته محمدی، پیشرفت و ورود تکنولوژی به حوزه فرهنگ و هنر کشور بخصوص در سینما همانند یک زلزله ویرانگر عمل نکند اما پیگیریها نشان میدهد اتفاق چندان ویژهای رخ نداده و اگر هم کارهایی در حال انجام بوده، تحت تأثیر نوعی بلاتکلیفی و جریانهای روانی و اقتصادی و سیاسی ماههای اخیر و پس از جنگ ۱۲ روزه قرار گرفته است.
عسگرپور که سِمت نایب رئیسی فیاپف (فدراسیون بینالمللی انجمنهای تهیهکنندگان فیلم) را هم برعهده دارد، یک سال قبل گفته بود که در مجامع بینالمللیِ سینمایی گاهی حرفهایی مطرح میشود که به نظر ما مریخی است و در عین حال ابراز امیدواری کرده بود که از مسیر خیلی عقب نیفتیم، اما نگاهی به خبرهای روز سینما حرکت رو به جلویی را نشان نمیدهد چرا که فعلا انگار اولویت با رفع و رجوع اختلاف بر سر نحوه انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار و اینکه چه نهادی آن متولی باشد، گرفتاری فیلمسازان در پروسه گرفتن مجوز، ورود نهادها و افراد غیرسینمایی برای کنترل مجوزها و کارتهای رنگی مجلس است. این در حالی است که تولید روزافزون فیلمهای زیرزمینی، شمایلی تازه را از سینمای ایران به جهان معرفی میکند و جایگاه سینمای رسمی و بالتبع فعالیت سینماگران داخلی بیتاثیر از این جریان نخواهد بود.
در این خصوص همایون اسعدیان - مدیرعامل خانه سینما - در نشست خبری خود که چند روز قبل برگزار شد، تاکید کرد: ما در زمانهای زندگی میکنیم که در کنترل پلتفرمها هم عقب میافتیم و به زودی شاهد سریالهای اینستاگرامی خواهیم بود. ضرورت دارد که براساس قواعد جدید قانون بنویسیم و شرایط را تغییر دهیم، در حالی که در این سالها تمام قوانین و آییننامهها برای کنترل هنر بوده نه تسهیلگری.
درباره قانوننویسی و تدوین آییننامهها و کارکرد آنها چند سند هنری به یاد میآید که تنظیم اولیهشان در آخرین روزهای دولت گذشته حاشیهساز شد و ثبت سند ملی سینما صدای اعتراض اصناف سینمایی را درآورد؛ سندی که به تازگی یکی از اعضای هیأت رئیسه خانه سینما عنوان کرده از روی سند سینمای چین نوشته شده است! و الان دستاندرکاران فعلی خانه سینما اعلام میکنند که این نهاد صنفی اصلا سند ملی سینما را قبول ندارد!
انتهای پیام
نظرات