مریم داریپور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با وجود پذیرش هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار فناورانه در پیشرفت، نباید روایتهای اخلاقی و انسانی در روزنامهنگاری نادیده گرفته شود، خبرنگاران در این فضای جدید باید مسیر خود را بازنگری کنند، بهطور مثال سبک روایتها میتواند به سمت پادکستها و ویدئوهای تصویری گرایش پیدا کند.
وی افزود: مدلهای رسانهای باید بر اساس این فناوری تغییر یابند، نه اینکه چشم و گوش بسته پذیرش هر نوع کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا را ترویج کنند. این تغییر سبکهای خبری، مخاطب را از خستگی خبری دور میکند.
این دانش آموخته دکترای علوم ارتباطات با بیان اینکه خبرنگار حرفهای باید به هوش مصنوعی فرمان دهد، نه اینکه کاملاً به آن وابسته شود، خاطرنشان کرد: خبرنگار حرفهای از هوش مصنوعی میخواهد چگونه بنویسد یا چگونه طراحی کند، اما جایگزینی کامل این فناوری در فعالیتهای روزنامهنگاری تهدیدی جدی برای این شغل است.
داریپور تصریح کرد: هرچند ممکن است پاسخهای هوش مصنوعی باب میل مخاطب باشد اما تکرار این روند به مرور میتواند تجربههای شخصی، تحلیلهای فردی و رشد فکری را تنزل دهد، لذت مصاحبه در روزنامهنگاری در تعامل مستقیم مصاحبهکننده با مصاحبهشونده و فراز و فرود گفتوگو است، چیزی که در سپردن کامل مصاحبه به هوش مصنوعی از بین میرود و به فضای شبیهسازی شدهای منجر میشود که در آن تنوع نظر کمتر دیده میشود.
این مدرس رسانه ادامه داد: تصور کنید تعداد زیادی از مخاطبان در ردههای سنی مختلف تنها یک ایده و نظر مشابه از یک موضوع دریافت کنند، این روند اصالت نظرات را کاهش میدهد و با نفس روزنامهنگاری فاصله دارد.
داریپور با تأکید بر نگاه مثبت به استفاده از هوش مصنوعی بیان کرد: هرگز نباید از کمکهای این فناوری در حوزههای علمی و ارتباطی غافل شد، اما همچنان بحث سواد رسانهای در اولویت است، یعنی مخاطب با داشتن سواد رسانهای میتواند تسلط و کنترل لازم را بر استفاده از هوش مصنوعی اعمال کند.
وی گفت: غالب شدن هوش مصنوعی در حوزه خبرنگاری، رسمیت خبرنگاران را نیز تحت تأثیر قرار میدهد، چراکه گاهی این فناوری میتواند بدون نیاز به خبرنگار، گزارشگر یا عکاس خبری، منجر به شکلگیری یک رسانه شود، چنین روندی شکاف بین صاحبان رسانهها و خبرنگاران ایجاد خواهد کرد.
داریپور تأکید کرد: راه چاره این است که خبرنگاران در مواجهه با این فناوری، تغییرات تعاملی خود را نیز بهکار گیرند بهطور مثال، در جایی که هوش مصنوعی وارد حوزه اخبار جعلی میشود، خبرنگار باید با شناخت و تسلط بر ابزارهای آن بتواند فیکنیوزها را از اخبار واقعی تشخیص دهد.
انتهای پیام
نظرات