• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404062313482
  • خبرنگار : 50402

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس خبر داد:

کمبود ۳۰۰ هزار معلم در کشور

کمبود ۳۰۰ هزار معلم در کشور

ایسنا/همدان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: کمبود معلم به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های نظام آموزشی کشور تبدیل شده و برای دستیابی به آموزش و پرورش تراز، به جذب ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار معلم جدید در کشور نیاز داریم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی روز یکشنبه ۲۳ شهریور در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان گفت: نیاز آموزش و پرورش به معلم یک نیاز اساسی و کلیدی است و بر اساس برآورد فراکسیون فرهنگیان مجلس، برای رسیدن به آموزش و پرورش تراز، کشور به حداقل ۲۰۰ هزار و حداکثر ۳۰۰ هزار معلم نیاز دارد.

وی با اشاره به وضعیت استان همدان افزود: در این استان ۱۲۸۵ معلم نیاز است تا مشکل کمبود معلم به صورت اورژانسی حل شود.

حاجی‌بابایی راهکارهای مختلفی برای جبران این کمبود برشمرد و اظهار کرد: یکی از این راهکارها، اجازه مجلس به دولت برای استفاده از نیروهای نهضتی‌ها، طرح امین، مربیان پیش‌دبستانی و… به صورت حق‌التدریس است. وزیر آموزش و پرورش نیز پیگیر این موضوع است اما هنوز با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: در صورت نیاز می‌توان از بازنشستگان و دانشجو معلمان استفاده کرد و همچنین امکان بهره‌گیری از معلمان در دو نوبت وجود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در شهر همدان نیز حداقل ۲۰ مدرسه به صورت «حیات طیبه» نیاز است تا بتوانیم به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نزدیک شویم.

کیفیت فضای آموزشی استان به استانداردها نرسیده است

عباس صوفی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت آموزشی در استان، گفت: در حوزه کیفیت تحصیلی در نیمه استان‌ها قرار داریم و این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش کنکور در ارزیابی عملکرد آموزشی، اظهار کرد: ویترین کار ما در آموزش و پرورش کنکور است و متأسفانه در سال‌های گذشته رتبه خوبی در این زمینه کسب نکرده‌ایم.

صوفی ادامه داد: کیفیت فضای آموزشی نیز هنوز به استانداردهای مدنظر نرسیده و باید بپذیریم در این بخش با کمبودها و نواقصی روبه‌رو هستیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مجموعه‌های ورزشی دولتی می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند، تصریح کرد: این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد تا دانش‌آموزان از امکانات ورزشی بیشتری بهره‌مند شوند.

وی همچنین به کمبود نیروهای خدماتی در مدارس اشاره کرد و افزود: کمبود سرایدار در مدارس استان یکی از مشکلات جدی است که لازم است مسئولان مربوطه برای رفع آن اقدامات مؤثری انجام دهند.

پروژه‌ مهر باید همراه با نشاط اجتماعی باشد

حمید ملانوری شمسی، استاندار همدان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط اجتماعی نیاز داریم و پروژه‌ها باید به نشاط اجتماعی تبدیل شوند.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی افزود: روز اول مهر کاملاً متفاوت با سایر روزهاست و یک تحرک خاص در جامعه ایجاد می‌شود. پرچم جمهوری اسلامی نیز باید به‌صورت پرشور و قوی در مدارس به اهتزاز درآید.

استاندار همدان با تأکید بر اهمیت شاخص‌های آموزشی خاطرنشان کرد: رتبه‌های برتر کنکور و المپیادها معیار ارزیابی ما از آموزش و پرورش هستند، در حالی‌ که نمی‌خواهیم زحمات معلمان و مدیران استان نادیده گرفته شود، باید بپذیریم که وضعیت کنونی مناسب نیست.

ملانوری شمسی ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت باید جدی‌تر عمل کنیم. همچنین مهارت‌آموزی در مدارس باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر دانش‌آموزان و دانشجویان بدون مهارت وارد جامعه شوند، سربار خواهند بود.

وی اظهار کرد: اگر موضوع مهارت‌آموزی به‌درستی دنبال شود، موفقیت در سایر عرصه‌ها نیز به‌طور طبیعی محقق می‌شود.

هیچ کلاس در استان بدون معلم نیست

مهدی عابدینی، معاون پرورشی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه کمبود معلم در استان وجود دارد، گفت: با به‌کارگیری نیروهای استخدامی جدید و استفاده از ظرفیت همکاران بازنشسته، هیچ کلاسی در استان بدون معلم نمی‌ماند. 

وی با اشاره به آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اظهار کرد: در پایه اول ابتدایی ۹۷ درصد ثبت‌نام انجام شده که بر اساس آمار موالید ثبت احوال، مابقی شامل خانواده‌هایی است که مهاجرت کرده‌اند، یا دانش‌آموزانی که فوت شده یا به دلیل معلولیت‌های جسمی‌حرکتی امکان حضور در مدرسه را ندارند. همچنین ۹۸ درصد دانش‌آموزان پایه هفتم ثبت‌نام کرده‌اند و در پایه دهم نیز فقط ۶۴ درصد ثبت‌نام انجام شده چرا که دانش‌آموزانی که امتحانات شهریور را گذرانده‌اند هنوز ثبت‌نامشان قطعی نشده است.

عابدینی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان تصریح کرد: بیش از ۱۸ هزار نفر در حوزه آموزشی و کیفیت‌بخشی فعالیت می‌کنند. با این حال در مقطع ابتدایی ۵۵۵ معلم، در متوسطه اول ۱۴۵ معلم، در متوسطه دوم ۲۱۰ معلم و در هنرستان‌ها و فنی‌وحرفه‌ای‌ها ۲۹۵ معلم کمبود داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای مقطع ابتدایی به ۱۲۳ معلم نیاز است که تلاش می‌کنیم از ظرفیت دانشجومعلمان سال آخر برای جبران این کسری استفاده کنیم.

 سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان نصف استاندارد است

 شهرام بخشی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به کمبود فضای ورزشی در مدارس استان، گفت: سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان همدان ۴۳ سانتی‌متر است در حالی که بر اساس استاندارد باید به ازای هر دانش‌آموز یک متر مربع فضای ورزشی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف افزود: لازم است مجموعه‌های ورزشی ادارات و سازمان‌ها در شیفت صبح در اختیار مدارس قرار گیرد تا بخشی از کمبود فضای ورزشی جبران شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha