حجتالاسلام کرباسی در نشست خبری که یکشنبه ۳۰ شهریور در ستاد امر به معروف برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاستهای اصلی ستاد امر به معروف که بیش از دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، این است که حوزه امر به معروف و نهی از منکر وظایف ستاد و حوزه کاری اش را از سطح عفاف و حجاب بیشتر کند چون تلقی عمومی که در سطح جامعه بین مردم و حتی در نظر تصمیم گیران کشور وجود دارد این است که ستاد امر به معروف را به ستاد عفاف و حجاب میشناسند درحالی که دایره گستردهتری دارد و طبیعتاً منحصر در یک مسأله خاص نمیشود.
وی طراحی و رونمایی از سامانه کشوری سو را مورد توجه قرار داد و گفت: سو یک سامانه مطالبهگری مردمی است که مردم میتوانند مشکلاتی که در مواجهه با دستگاههای اجرایی و ادارات دارند را مطرح کنند. این سامانه که اواخر سال ۱۴۰۲ رونمایی شده بود، از ابتدای امسال ابلاغ و در سراسر کشور عملی شده است.
کرباسی گفت: گزارش ثبت شده در سامانه سو به ستاد امر به معروف ارسال و از آنجا به دستگاه مربوطه ارجاع میشود. نقطه قوت سامانه این است که گزارش مستقیما به ادارات مربوطه و نهاد متولی ارسال میشود و کاربر میتواند کل فرایند انجام کار را در سامانه ببیند.
وی با توجه به اینکه ضمانت اجرایی این سامانه شوراهای امر به معروف در دستگاهها است، افزود: طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی، تمام دستگاهها به تشکیل شورای امر به معروف مکلفند که طبق قانون رئیس دستگاه بالاترین به عنوان مقام اجرایی در دستگاه، به صورت پیش فرض رئیس شورای امر به معروف میشود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: یکی از مباحث مهم تشکیل کارگروههای تخصصی است که ما کل دستگاهها را به ۷ کار گروه تقسیم کردیم. دستگاههایی که حوزه کاری شان نزدیک به هم است در قالب یک کارگروه تعریف شدهاند و بسیاری از هم افزایی های بین دستگاهی که برای رفع مشکلات نیاز است در کارگروههایی که ستاد امر به معروف تشکیل داده انجام میشود.
کرباسی با بیان اینکه دورههای ضمن خدمت در دستگاهها برگزار میشود، گفت: یکی از رویکردهای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر آموزش و فرهنگ سازی است. که در دو بعد آموزشهای معمولی و دیگری آموزش کارکنان و کارمندان ادارات دنبال میشود و موضوعات زیست عفیفانه، دورههای روانشناسی و تربیتی در دورههای ضمن خدمت است.
انتهای پیام
نظرات