علی محبی امروز اول مهر در مراسم نواختن زنگ مهر، ایثار و مقاومت در کرمان اظهار کرد: تنها راه پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری، پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش آن است، زیرا توسعه در گرو توسعه انسان است و توسعه انسان در گرو آموزش و تربیت است.
وی افزود: پایه و اساس آموزش و تربیت در مدرسه شکل میگیرد، آنچه که ما در بچگی و در نوجوانی می آموزیم ماندگار است و الان اگر ما میبینیم که در نظام آموزشی آموزش عالی ما خلاءهای وجود دارد، به دلیل کمکاریهایی است که در نظام تعلیم و تربیت عمومی یعنی آموزش و پرورش وجود داشته است.
محبی با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام مبنی بر اینکه علم سلطان است، گفت: علم قدرت میآورد و دلیل برتری است. کسی به علم رسید در بالا قرار میگیرد و حاکم میشود و کسی که به آن نرسید مجبور است تبعیت کند و زیردست باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در جنگ ۱۲ روزه هم برای ما ثابت شد آنجایی که به معنای واقعی برگ برنده ما بود، زیر سایه رهبری و مدیریت بینظیر فرماندهی معظم کل قوا بحث علم و فناوری بود که در صنایع نظامی و موشکی داشتیم و آنجایی که از قضا ضربه خوردیم دقیقا جایی بود که دشمن از ما جلوتر بود در حوزه فناوری. که برای شناسایی محل فرماندهان ما از آن استفاده کرد.
وی تاکید کرد: علم به معنای واقعی عامل برتری است و نقطه آغاز به دست آوردن این قدرت، مدرسه و کلاس درس است. در دولت چهاردهم مدرسه و معلم بر صدر تصمیمات قرار گرفته و رئیس جمهور وقت میگذارد و بیش از ۵۰ جلسه را تا الان برای آموزش پرورش گذاشته است.
محبی ادامه داد: ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. رئیس جمهوری که اولین محور سفرهای استانی را بحث آموزش و پرورش قرار میدهد. عدالت و کیفیت دو محوری است که دنیا همه ارکان آن به ویژه نظام تعلیم و تربیت را با آن میسنجند.
وی با تاکید بر اینکه دیگر نمیشود با روشهای سنتی مدرسه را اداره کرد، گفت: در سال اول برنامه هفتم توسعه، مکلف شدهایم ساختار اداری آموزش و پرورش را با محوریت مدرسه تراز مورد بازنگری قرار دهیم و این کار هم در پژوهشگاه صورت گرفته و ساختار جدید آموزش و پرورش طراحی و تحویل مقام عالی وزارت شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوی مدرسه تراز سند تحول چهار بُعد و ۳۵ شاخص دارد که هشت شاخص نسبت به خروجی مدرسه است و در این الگو، رئیس مدرسه، مدیر و رئیس منطقه و مدیرکل تا وزیر بر اساس خروجی و محصول مدرسه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به جزئیات دیگری از این الگو اظهار کرد: اگر ما روزی در جمهوری اسلامی توانستیم کاری کنیم که در مدرسه وقتی که زنگ مدرسه را میزنیم، دانش آموزان ما دلشان نیاید از مدرسه بروند، آن زمان موفق شدیم که مدرسه تراز را محقق کنیم.
محبی گفت: در حوزه معلمان شاخص شایستگیهای حرفهای آنان مطرح است و تعلق سازمانی به مدرسه در حوزه خانواده میزان مشارکت آنان در تعلیم و تربیت و سواد تربیتی آنان و میزان اعتماد و رضایت از مدرسه است.
وی بیان کرد: امسال قرار است ۵۰ درصد مدارس و از سال آینده کل مدارس تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و عدالت و کیفیت با خروجی دانش آموز از مدرسه سنجیده میشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون دیگر تدریس به معنای ایجاد انگیزه و شوق یادگیری و تحریک یادگیری است. روشهای ما باید متحول بشود که الان یکی از اهداف مهم این دولت است که تحول در روشهای یاد دهی یادگیری را کار کند.
وی افزود: در پژوهشگاه ۱۰ کلان مسئله نظام تعلیم و تربیت را ما دست گرفتیم و برای همه پژوهشهایی انجام گرفته و انشاءالله با اجرای اینها میتوانیم شاهد یک تحول جدی باشیم.
محبی تصریح کرد: اگر میخواهیم عدالت برقرار کنیم، نمیتوانیم با این همه تنوع مدرسه دم از عدالت بزنیم. باید تنوع مدارس را کم کرد و فاصله دانش آموزان برای بهرهمندی از کیفیت را کاهش داد که بستر اینها فراهم است و امیدواریم به زودی نتایج آن در حوزه اجرا بیاید.
به گزارش ایسنا، محمدعلی طالبی استاندار کرمان نیز در این مراسم با تبریک آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و دانشآموز گفت: مشارکت برای آینده استان از امروز باید در ذهن دانشآموزان ما باشد.
وی با اشاره به اینکه ساختن رویا برای آینده استان به دوش دانشآموزان امروز است و از اکنون باید ذهن دانشآموزان درگیر آینده این استان باشد؛ در ادامه خطاب به دانشآموزان این سوال را مطرح کرد که رویای شما برای تحقق «کرمان برفراز» و مشارکت فکری و بهترین پیشنهاد برای تحقق «لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵» چیست؟
طالبی گفت: استان کرمان نیازمند دانشآموزانی پرتلاش در عرصه تحصیل و رویا ساختن برای آینده استان است. دانش آموزانی که به تاسی از قهرمانان و اسطورههای بزرگ این دیار چون شهید حاج قاسم سلیمانی، دانشمندان، هنرمندان و عالمان بزرگ، راهی تازه برای ساختن کرمان آغاز کنند. کرمانی که بتوانیم در هر جای دنیا به برخواستن از این سرزمین افتخار کنیم و کرمانی که نام آن همراه با افتخار و غرور باشد. این کرمان ساخته نمیشود مگر با تلاش دانشآموزان در عرصههای مختلف.
استاندار کرمان از اهتمام استان در ارتقاء سطح آموزشی در مدارس و تامین فضاها و تجهیزات مورد نیاز دانشآموزان از محرومترین نقاط در جنوب و شرق استان تا محروم تریننقاط در مرکز استان خبر داد و گفت: به پشتوانه رئیس جمهور اقدامات و گامهای بلندی در استان برای رفع کمبودها برداشتیم.
وی وجه دوم انتظار از دانش آموزان را تقویت سبک زندگی اسلامی ایرانی و پرورش دانشآموزانی خلاق و اندیشمند برای آینده استان اعلام کرد و گفت: مدرسه و فضای آموزشی را فقط برای تحصیل نبینید و سبک زندگی خود را تقویت کنید.
طالبی گفت: استان کرمان در حوزههای دانشبنیان، فناوری و هوش مصنوعی گامهای بلندی برداشته و دانش آموزانی خلاق و اندیشمند در این حوزهها میخواهیم.
انتهای پیام
نظرات