• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۴۰۴ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1404070100704
  • خبرنگار : 50294

سفری به قطب نوظهور قطعه‌سازی خودرو در کردستان

سفری به قطب نوظهور قطعه‌سازی خودرو در کردستان

ایسنا/کردستان شهرستان بیجار این روزها بعنوان یکی از کانون‌های مهم صنعتی در استان کردستان شناخته می‌شود؛ منطقه‌ای که با وجود قرار گرفتن در زمره مناطق کمتر برخوردار کشور، توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت و معدن، گام‌های مؤثری در مسیر توسعه بردارد.

سیاست تخصصی‌سازی شهرک‌های صنعتی در استان نیز بیجار را در جایگاه «قطب قطعه‌سازی خودرو» قرار داده است؛ جایگاهی که می‌تواند آینده صنعتی کردستان را متحول کند.

سەشنبه اول مهر جمعی از خبرنگاران استان با دعوت شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان، به شهرستان بیجار سفر کردند تا از نزدیک با ظرفیت‌ها، چالش‌ها و دستاوردهای این منطقه آشنا شوند.

بازدید از شهرک صنعتی بیجار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی فرصتی بود تا مسیر پیشرفت و موانع پیش روی صنعت این شهرستان بیش از پیش روشن شود.

در جریان این بازدید، مدیران استانی و محلی از ضرورت توجه به زنجیره‌های ارزش در بخش صنعت و معدن سخن گفتند و کارآفرینان فعال نیز دستاوردها و برنامه‌های آینده واحدهای تولیدی خود را تشریح کردند.

روایت امروز نشان داد که بیجار نه‌تنها ظرفیت‌های بالفعل متعددی دارد، بلکه در صورت حمایت و رفع موانع می‌تواند به یکی از قطب‌های صنعتی غرب کشور تبدیل شود.

سفری به قطب نوظهور قطعه‌سازی خودرو در کردستان

در این سفر ابتدا از یک شرکت قطعه‌ساز مستقر در شهرک صنعتی شمارە یک شهرستان بیجار بازدید به عمل آمد؛ شرکتی کە توانستە در زمینە تولید قطعات خودروسازی بخوبی عمل کند و بخشی از بازار داخلی را به دست بگیرد.

مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران گفت: شرکت ما که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ در شهرستان بیجار آغاز کرده و توانسته در مدت پنج سال با توسعه خطوط تولید و گسترش همکاری‌های صنعتی به یکی از واحدهای شاخص در صنعت خودروسازی کشور تبدیل شود.

شاهمرادی در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت اظهار کرد: این شرکت که نخستین تولیدات خود را با خودرو پژو ۴۰۵ آغاز کرده بود، اکنون طیف گسترده‌ای از خودروهای داخلی و خارجی را تولید می‌کند و بیش از ۷۰ درصد سهم بازار داخلی را در اختیار دارد.

وی افزود: عقد قرارداد با شرکت‌هایی نظیر سایپا (مگاموتور و سایپا یدک) و ایساکو از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه به شمار می‌رود.

شاهمرادی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ این شرکت موفق به دریافت استاندارد مدیریت کیفیت از یک شرکت ایتالیا شد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز به عنوان واحد نمونه استاندارد و واحد نمونه صنعتی کشور معرفی گردید.

مدیرعامل این مجموعه با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ نفر نیروی مستقیم و صدها شغل غیرمستقیم در زنجیره تأمین گفت: ظرفیت فعلی تولید روزانه شرکت بیش از چهار هزار دستگاه است که از دو خط تولید در بیجار و قائمشهر روانه بازار می‌شود که امیدواریم تا پایان سال جاری خط سوم تولید نیز به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از اجرای سه پروژه جدید در سال جاری خبر داد و افزود: پروژه تولید سیم لاکی با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، تولید دسته سیم‌های موتوری خودرو و توسعه خط سوم قائمشهر از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌ِرو هستند.

شاهمرادی ضمن قدردانی از همراهی مسئولان محلی تأکید کرد: تولید قلب تپنده جامعه است و تلاش ما این است که با وجود مشکلات نقدینگی و تورم، چراغ صنعت در شهرستان بیجار خاموش نشود، لذا هدف ما این است که بیجار به جایگاه قطب صنعتی در استان کردستان برسد و حتی نیروی انسانی از دیگر استان‌ها برای اشتغال به این منطقه جذب شوند.

در ادامە از واحد تولیدی دیگر بازدید کردیم؛ شرکتی کە تولیدات قطعات کنترلی خودروی آن به نیم‌میلیون قطعه در ماه می‌رسد و بە یکی از واحدهای تولیدی مهم در کشور تبدیل شدە است.

در همین راستا مدیرعامل این شرکت نیز گفت: این مجموعه که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده، امروز با بیش از ۲۵۰ نفر نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم در شهرک صنعتی بیجار و سنندج به تولید قطعات کنترلی خودرو مشغول است.

محمدرضا مایلی با اشاره به توانمندی‌های این مجموعه گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات خط تولید ساخت داخل است و تنها بخش کمی وارداتی یا خریداری شده است و محصولات ما بصورت گسترده در بازار یدکی کشور و همچنین در خطوط تولید خودروسازانی مانند ایران‌خودرو، سایپا، تراکتورسازی، مان موتور و شرکت‌های زیرمجموعه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید ماهانه ما بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم این رقم را به ۵۰۰ هزار قطعه در ماه (معادل بیش از ۶ میلیون قطعه در سال) برسانیم.

مدیرعامل این شرکت نیز درباره صادرات محصولات نیز اظهار کرد: نمونه قطعات برای شرکت روسیه ارسال شده که از میان ۱۲ نمونه یک محصول تأیید نهایی دریافت کرده است و پس از امضای قرارداد، تولید انبوه و صادرات آن آغاز خواهد شد.

مایلی ادامه داد: این شرکت علاوه بر تأمین نیاز داخل با ایجاد تنوع در محصولات،همکاری نزدیکی با تولیدکنندگان قطعات جانبی نظیر سازندگان شیشه‌بالابر و صندلی خودرو دارد.

سفری به قطب نوظهور قطعه‌سازی خودرو در کردستان

ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی شهرستان هنوز بالفعل نشده است

در جریان این بازدید فرماندار بیجار نیز گفت: این شهرستان به یکی از مراکز مهم قطعه‌سازی خودرو در استان کردستان تبدیل شده است و در حال حاضر عرضە محصولات باکیفیت توانسته‌ است بخش قابل توجهی از بازار داخلی را به دست آورد.

کاظم کاظمی اظهار کرد: در شهرک صنعتی شمارە  یک بیجار ۷۴ واحد صنعتی مستقر است که از میان آن‌ها ۴۵ واحد فعال و ۱۱ واحد آن نیمه‌فعال است.

کاظمی بر اهمیت بخش صنعت در مناطق کمتر توسعه‌یافته تاکید کرد و افزود: اینکه گفتە می‌شود کە استان کردستان استان کم برخورداری است به دلیل این است که توجه کافی به ظرفیت‌های موجود آن نشده و در بسیاری از موارد خام‌فروشی جایگزین ایجاد زنجیره ارزش شده است.

وی با بیان اینکه استفادە درست از ظرفیت‌های استان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صنایع پایین‌دستی و افزایش سرمایه‌گذاری باشد، تصریح کرد: تیم اقتصادی استان باید در راستای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها اقدام کند تا فرصت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

کاظمی نبود زنجیره ارزش در حوزه صنعت و معدن بیجار را یکی از چالش‌های اصلی برشمرد و گفت: تمرکز شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ بیشتر بر بهره‌برداری از معادن است تا سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد آن.

بیجار قطب قطعه‌سازی خودرو در کردستان می‌شود

در ادامە مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: روند تخصصی‌سازی شهرک‌های صنعتی استان متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز بازار در حال اجراست و تاکنون در شهرهای بانه و بیجار این سیاست عملیاتی شده است.

حمیدرضا امانی اظهار کرد: کردستان ظرفیت‌های متنوعی در بخش صنعت دارد، اما شکوفایی آن‌ها نیازمند ایجاد زنجیره‌های مکمل و تکمیلی است.

وی با بیان اینکه هر شهرستان بر اساس مزیت نسبی خود به سمت یک حوزه تخصصی هدایت می‌شود، افزود: بانه به قطب تولید لوازم خانگی و لامپ تبدیل شده و بیجار نیز به دلیل فعالیت واحدهای متعدد قطعه‌سازی خودرو به عنوان مرکز تخصصی این صنعت شناخته می‌شود.

امانی در ادامه با اشاره به توسعه زیرساخت‌های صنعتی استان یادآور شد: تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی کردستان طی سه سال اخیر از ۳۰ به ۳۱ مورد رسیده و یک منطقه ویژه اقتصادی و شهرک انرژی خورشیدی نیز به این مجموعه اضافه شده است.

به گفته وی، مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بیش از هزار و ۴۶۰ هکتار رسیده که ۳۵۰ هکتار آن دارای سند رسمی است.

امانی بیان کرد: هم‌اکنون ۹۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که بیش از ۱۳ هزار شغل اسمی ایجاد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با اشاره به بازگشت ۳۰ واحد راکد به چرخه تولید در سال گذشته گفت: کمبود زمین یکی از چالش‌های اصلی توسعه شهرک‌هاست و برای رفع آن ناگزیر به خرید اراضی جدید در نقاط مختلف استان هستیم.

وی همچنین به احداث شهرک دانش‌بنیان در مجاورت شهرک صنعتی سنندج چهار اشاره کرد و افزود: سه قرارداد در این شهرک منعقد شده و عملیات اجرایی توسعه آن در سه بخش دنبال می‌شود کە علاوه بر این فاز دوم شهرک صنعتی صاحب و گسترش شهرک‌های بیجار، قروه و کامیاران در دستور کار قرار دارد.

امانی در پایان برظرفیت معادن اشارە و اضافه کرد: وجود معادن غنی در بیجار فرصت ارزشمندی برای راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی و ایجاد شهرک‌های تخصصی جدید فراهم کرده که در برنامه‌های آینده شرکت قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha