محمدجواد موحد -تهیهکننده سینما- در گفتوگو با ایسنا، درباره سینمای نوجوان و پیوند آن با سینمای دفاع مقدس گفت: طبیعتاً نوجوان به واسطه شور و شوقی که دارد، هم قهرمانها را بسیار دوست دارد و هم خودش دوست دارد قهرمان باشد. عمل قهرمانانه را دوست دارد و مایل است با آن همراه شود. اگر ما بتوانیم قهرمانها را درست و واقعی بشناسیم نه بیشتر از آن چیزی که بودند و نه کمتر و سپس آنها را به نوجوانان معرفی کنیم، میتوانیم نسلی شجاع و با هویت تربیت کنیم. بخشی از این مسیر تربیتی است و بخشی دیگر به زیست نوجوان برمیگردد، نوجوانی که از کودکی با این قصهها و روایتها زندگی کند، طبیعتاً با آنها خو میگیرد و پیگیرشان خواهد شد. سینما به نظر من یکی از ابزارهایی است که میتوان به آن تکیه کرد، چون اساساً روایت تصویری در این دوره جذابیت زیادی دارد.
وی افزود: اگر بتوانیم شخصیتها و کاراکترهای جذاب خلق کنیم، نوجوان میتواند خود را شبیه آنها تصور کند و جای آنها بنشیند. البته این کاراکترها باید ویژگیهایی داشته باشند که نوجوان امروز بتواند آنها را درک کند. اگر بخواهیم صرفاً شخصیت یک نوجوان دهه ۶۰ را بازسازی کنیم که با شرایط و زیست امروز بسیار متفاوت است، احتمالاً نوجوان امروز با آن ارتباط نمیگیرد اما اگر در طراحی کاراکترها، بخشهایی را که به اصل ماجرا لطمه نمیزند نزدیکتر به روحیات امروز نوجوان کنیم، قطعاً باورپذیرتر خواهد شد.
موحد درباره نوع قهرمان مورد علاقه نوجوانان گفت: اینکه نوجوان امروز دقیقاً چه شخصیتی را دوست دارد، موضوعی نیست که با یک یا دو فیلم بشود شناخت. این یک پروسه تربیتی بلندمدت است اما اساساً به نظر میرسد قهرمانهایی که نوجوان بتواند لمسشان کند و شبیه آنها زندگی کند، جذابترند. روزگاری بتمن یا اسپایدرمن برای نوجوانان ما جذاب بودند، اما امروز نوجوانان اعتماد به نفس بیشتری دارند و اگر کاراکترها را صرفاً کپی کنیم، به آنها برمیخورد. شاید به عنوان سرگرمی نگاه کنند اما به عنوان الگو نه. نوجوان امروز قهرمان ملموس میخواهد؛ کاراکتری که اشتباه هم بکند، زندگی واقعی داشته باشد و فقط عمل قهرمانانه انجام ندهد. چنین شخصیتهایی باعث همذاتپنداری میشوند و واکنش مثبت نوجوانان را برمیانگیزند.
تهیهکننده «باغ کیانوش» در توضیح چرایی انتخاب موضوع نوجوان در آثار خود بیان کرد: ما دوست داشتیم فضایی را روایت کنیم که در آن نوجوان مجبور به تصمیمگیری و اقدام باشد و منفعل نماند. برای ما مهم بود که ببینیم نوجوان در شرایط سخت چگونه از ترسش عبور میکند و دست به عمل میزند. این نخستین مسیر برای قهرمان شدن است. به همین دلیل سراغ موضوع نوجوان و دفاع مقدس و فیلم سینمایی «باغ کیانوش» رفتیم. البته همکاری با فیلمسازی که خود زیست نوجوانی را به خوبی میشناخت هم در این مسیر به ما کمک کرد.
وی ادامه داد: فیلم دفاع مقدس امروز با توجه به تجربههای اخیر نوجوانان در کشور، معنا و تأثیر بیشتری دارد. نسل امروز ولو برای مدت کوتاه طعم شرایط جنگی را چشیده است، صدای موشک و انفجار را شنیده، ترس از کشتهشدن را درک کرده و معنای ایستادگی و مبارزه را فهمیده است. بنابراین دیگر برایشان صحبت از جنگ صرفاً یک روایت تاریخی دور نیست. امروز راحتتر میتوان درباره جنگ صحبت کرد و نوجوان بهتر میتواند شرایط دفاع مقدس را درک کند. کافی است یک نوجوان شبیه نوجوان امروز را در فضای دهه ۶۰ به نمایش بگذاریم، با همان دغدغهها از آینده، درس، رفاقت و کشور. در این صورت ارتباط برقرار میشود. اگر سینما کاراکترهای نزدیک به روحیات نوجوان امروز خلق کند، مخاطب این سن با آن همراه خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان که قرار است از ۱۲مهر ماه آغاز شود، گفت: این جشنواره از قدیمیترین جشنوارههای ایران است و اعتباری ویژه دارد. هرچند در دهه اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش توجه به ژانر کودک و نوجوان، یا اولویت یافتن بازگشت سرمایه برای سرمایهگذاران، کمی کمرنگ شده بود. اما در دو سه سال اخیر با توجه ویژهای که به سینمای نوجوان شده، شرایط بهتر شده است. حضور در جشنواره اصفهان برای ما تجربهای شیرین بود؛ جایی که بزرگان سینما چون مجید مجیدی نیز فیلمهایشان را عرضه کردهاند. دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره برای ما بسیار جذاب بود، اما بهترین خاطره ما از این جشنواره این بود که فیلممان توسط نوجوانان دیده و داوری شد. اینکه چند هزار نوجوان فیلم را ببینند و بگویند بهترین فیلم جشنواره است، برای ما ارزشمندترین بازخورد بود.
انتهای پیام
نظرات