به گزارش ایسنا، سرهنگ مصطفی زینیوند درباره تابلوهای راهنمایی و رانندگی گفت: تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، به دو دسته عمودی و افقی تقسیمبندی می شوند. تابلوهای عمودی مربوط به اشکال راهنمایی و رانندگی و تابلوهای افقی مربوط به خطکشی هاست. اگر همه کاربران ترافیک معنای این تابلوها را بدانند از بسیاری از تصادفات جلوگیری به عمل میآید و نظم ترافیکی رعایت می شود.
وی افزود: بر اساس آئین نامهها، این تابلوها اشکال و رنگهای مختلفی دارند که هرکدام معنای خاصی دارند. مثلا تابلوها ۸ رنگ قرمز تا قهوهای دارند که بر اساس قوانین بین المللی تنظیم شدهاند. مثلا رنگ قرمز فقط برای تابلوهای ایست و رنگ سبز برای حرکت مجاز استفاده می شود.
رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره شکل تابلوها ادامه داد: در خصوص اشکال تابلوها نیز ۹ شکل مختلف طراحی شدهاند که دو شکل از تابلوها مختص دو پیام خاص هستند. به عنوان مثال تابلوی مثلث متساوی الاضلاع نشسته روی یک راس، این تابلو فقط برای رعایت حق تقدم در تقاطعها در میادین استفاده می شود و نشان دهنده حق تقدم عبور است. همچنین تابلوی هشت ضلعی فقط برای تابلوی ایست است.
تابلوها شناسنامهدار میشوند
زینیوند با اشاره به اینکه تابلوها باید شناسنامهدار شوند، گفت: در بررسی های ما مشخص شد خیلی از تابلوها کارکرد خود را از دست دادهاند. یعنی یا فرسوده شدهاند و یا تغییرات در معابر باعث شده تابلوها دیده نشوند بنابراین قرار است طرح جدیدی برای آمایش تابلوها در دستور کار قرار دارد که مثلا تابلوهای خراب تعویض شوند، تابلوهایی که پشت شاخ و برگ درختان پنهان شدهاند جابه جا شوند و اگر تغییر کاربریای در محل صورت گرفته، تابلو بر اساس تغییرات جدید، نصب شده یا کلا حذف شود. ۵۲۰ عدد تابلو در مرحله اولیه این طرح ساماندهی شدهاند. علاوه بر این تابلوها باید شناسنامه دار شوند تا تصمیم گیری درباره آنها منطقی تر و راحت تر انجام شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری هزار و ۶۴۶ تصادف جرحی به خاطر تغییر مسیر ناگهانی در پایتخت رخ داده، افزود: تغییر مسیر ناگهانی و دنده عقب رفتن در بزرگراه ها از مهم ترین علتهای تصادفات در بزرگراه ها است که با نصب تابلوهای هدایت مسیر، می توان از این تصادفات جلوگیری کرد. به همین دلیل ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر نیز در حال بررسی هستند و در سال جدید، ۳۶۸ تابلو جدید در بزرگراه ها نصب شده است.
رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: علاوه بر این، در این تابلوهای جدید، کدگذاری نیز صورت گرفته که اگر به هر دلیلی نام معبر تغییر یافت، با کد مشخص بتوان ترافیک آن را مدیریت کرد.
انتهای پیام
نظرات