• دوشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404070704399
  • خبرنگار : 51017

رئیس میز گردشگری استان:

گردشگری اصفهان نیازمند روایت‌سازی است

گردشگری اصفهان نیازمند روایت‌سازی است

ایسنا/اصفهان رئیس میز گردشگری استان اصفهان گفت: روایت‌سازی در گردشگری اهمیت بسیاری دارد. هر اقدامی در این حوزه باید با دو نگاه انجام شود؛ نخست نگاه حرفه‌ای و شغلی و دوم نگاه مسئولیت اجتماعی و بین نسلی. ما باید روایت‌هایی تولید کنیم که اصفهان برای نسل‌های آینده و فرزندان ما بماند.

مصطفی نباتی‌نژاد، امروز دوشنبه ۷ مهر در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه پیرو ارائه گزارشی از میز گردشگری اظهار کرد: میز گردشگری استان اصفهان با ابتکار شخص استاندار تشکیل شده است. وی چهار میز تشکیل دادند و تحلیل شخصی من این است که استاندار با هدف جلوگیری از تبدیل‌شدن اصفهان به «شهر سوخته» به‌دنبال تغییر گفتمان غالب شهری است؛ به این معنا که نخبگان و عموم مردم از فضای مشکلات و مصائب، به سمت فرصت‌ها و ظرفیت‌ها سوق داده شوند و ادبیاتی شکل گیرد که برای آینده استان افق‌گشایی کند.

وی افزود: هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و گردشگری سه موضوع کلیدی هستند که می‌توانند چنین افقی را ایجاد کنند. ادبیات هوش مصنوعی به‌ویژه، نه‌تنها یک مسئله و مشکل نیست، بلکه فرصتی ارزشمند است که ما باید بیش از گذشته در آن ورود و ظرفیت‌های علمی، سازمانی و فردی خود را تقویت کنیم. انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با توجه به پتانسیل‌های استان، راهکاری اساسی برای بخشی از مسائل اصفهان خواهد بود. در حوزه گردشگری نیز این بخش می‌تواند راه‌حلی برای مشکلات استان با اتکا به ظرفیت‌های موجود باشد. استاندار نیز تمرکز ویژه‌ای بر این موضوعات داشته و همه دستگاه‌ها را در این مسیر پای کار آورده است.

به گزارش ایسنا، رئیس میز گردشگری استان اصفهان بیان کرد: دبیرخانه میزها به بخش خصوصی و بخش‌های مردمی سپرده شده است، به‌عنوان نمونه، دبیر میز هوش مصنوعی در بخش خصوصی مستقر است و میز انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به همین شکل اداره می‌شود. میز گردشگری نیز در این چارچوب در بخش مردمی سپرده شده است. در این چارچوب، چهار کارگروه پیشران شامل کارگروه بازاریابی و برند، سرمایه‌گذاری و زیرساخت و رویداد و خدمات تعریف شده است. این کارگروه‌ها با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، بخش‌های مختلف استانداری، سایر نهادها و حتی ذی‌نفعان بیرونی شکل گرفته و یک ماتریس بین‌بخشی میان آنان ایجاد شده است تا امور به‌صورت مشترک پیگیری شود. علاوه بر این، چهار کارگروه پشتیبان نیز پیشنهاد شد که شامل آموزش، پژوهش، پایش و رسانه است. کارگروه رسانه می‌تواند به‌عنوان یکی از پشتیبان‌های اصلی میز، نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی و هم‌افزایی ایفا کند.

نباتی‌نژاد در توضیح فعالیت‌های میز گردشگری اظهار کرد: در جریان مباحث، به این جمع‌بندی رسیدم که می‌توان این جمع را «اتاق فکر میز گردشگری» یا «هیئت اندیشه‌ورز» نامید، چرا که هر یک از اصحاب رسانه حاضر در جلسه با زاویه دید خود به مسائل می‌پردازند و امکان هم‌زیستی با سایر کارگروه‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: تا کنون دو یا سه جلسه همفکری و هم‌اندیشی با کارگروه خدمات متشکل از جامعه حرفه‌ای هتلداران، دفاتر مسافرتی و اتحادیه رستوران‌داران برگزار شده است. این تعامل‌ها موجب می‌شود موضوعاتی که به ذهن یک مجموعه نمی‌رسد از دریچه رسانه و سایر گروه‌ها منتقل شود و هر یک از ما از محدوده گراف‌های ذهنی خود فراتر برویم. چه‌بسا برخی اتفاقات رخ داده باشد، اما به دلیل اسارت در چارچوب‌های ذهنی متوجه آن نبوده‌ایم، در حالی‌که در جلسات این موارد تبیین شده و موجب هم‌افزایی میان اعضا می‌شود.

رئیس میز گردشگری استان اصفهان با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده اصحاب رسانه در جلسه افزود: موارد پیشنهادی را می‌توان به‌صورت ترکیبی یک «پیشنهاد سیاستی» از سوی اتاق فکر رسانه تدوین و به استاندار و دستگاه‌های ذی‌ربط منتقل کرد. این اقدام بیانگر نتیجه اندیشه‌ورزی جمعی ما خواهد بود. طبیعی است که در برخی حوزه‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده مرجعی دیگر است، اما هیچ فرد و نهادی نباید خود را از مشورت بی‌نیاز بداند، چرا که مشورت افق‌های جدیدی می‌گشاید.

نباتی‌نژاد با اشاره به نقش رسانه در این فرآیند و ارتباط با کارگروه‌های ذکر شده تصریح کرد: ضروری است که نسبت مجموعه رسانه با چهار کارگروه اصلی مشخص شود. رسانه می‌تواند ضمن نقد، انتقادات را منتقل و منعکس کند، یا در مواردی به مسائل ضریب دهد. گاهی رسانه به‌عنوان اتاق فکر می‌تواند سیگنال لازم را به کارگروه‌ها بدهد و گاهی لازم است برای بیداری یک مجموعه، موضوعی بازتاب گسترده پیدا کند. بنابراین، چه اعضا در میز حضور داشته باشند یا خیر، ظرفیت‌های رسانه‌ای همواره می‌تواند در این مسیر مؤثر واقع شود، اما آنچه اهمیت دارد توجه و حفظ برند و هویت جمعی است، چرا که هیچ‌کس به اندازه خود ما نسبت به آبرو و اعتبار مجموعه دلسوزتر نیست.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فرونشست به‌طور کامل در طرح توسعه استان اصفهان دیده شده و نگرانی‌ها باید در سطح جامعه کاهش یابد. ممکن است توسعه در برخی نقاط شهر متوقف شود و این مناطق در آینده قابلیت توسعه نداشته باشند. در مجموع، این موضوع به سطح کارشناسی و تصمیم‌گیرندگان رسیده و پیام آن نیز دریافت شده است.

رئیس میز گردشگری استان اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت حکمرانی و جایگاه رسانه‌ها گفت: در جلسه‌های حوزه حکمرانی این دغدغه وجود دارد، بنابراین من به‌عنوان یک شهروند فارغ از جایگاه دیگر معتقدم پرداختن بیشتر بر این موضوع باعث سوخته شدن شهر می‌شود و در مقابل، ما باید بیش از پیش روی فرصت‌ها کار کنیم.

وی افزود: در چهار کارگروه تعریف‌شده، یک کارگروه نیازمند فعالیت رسانه‌ای و تبیین بیشتر است و می‌تواند خوراک برد-بردی برای جامعه محلی و رسانه‌ها باشد و همچنین یکی از ابزارهای بازاریابی هوشمند محسوب می‌شود. به دوستان نیز گفته‌ام اگر میز بخواهد کاری اثرگذار انجام دهد، باید پیگیری ایجاد سازمان مدیریت مقصد در اصفهان باشد. خواه ما باشیم یا نباشیم، امیدوارم شما رسانه‌ها این موضوع را دنبال کنید تا به نتیجه برسد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه تأسیس سازمان مدیریت مقصد می‌تواند زمینه‌ساز بازاریابی هوشمند و تعریف رویدادهای هدفمند باشد، تصریح کرد: در حال حاضر، با نبود چنین سازمانی، اقداماتی به‌صورت پراکنده در رابطه با مدیریت مقصد در این میز انجام می‌شود. کارگروه رویدادها با محوریت نماینده استاندار و با حضور دستگاه‌های مختلف شکل گرفته و اداره‌کل امور شهری و روستایی نیز در هماهنگی با شهرها و روستاهای کوچک، برخی رویدادها از جمله رویدادهای محصول محور و مناسبت‌محور را تعریف کرده است. در خود شهر اصفهان نیز رویدادهایی مانند رویداد چهار روزه ولادت پیامبر اسلام(ص) هم‌سو با تقویم رویدادهای گردشگری استان برگزار شد و یا برگزاری کنگره سلمان فارسی برای نخستین بار به‌عنوان بخشی از تقویم رویدادهای گردشگری استان برگزار شد. این در حالی است که اصفهان پیش‌تر از چنین ظرفیت‌هایی کمتر بهره برده بود.

وی ادامه داد: طبیعتاً برگزاری رویدادها هم بُعد شهروندی و هم بُعد گردشگری دارد. بسیاری اوقات، ما از زاویه شهروند به مسائل می‌نگریم در حالی‌که نیازهای گردشگر متفاوت است. گردشگر ممکن است به یک ایستگاه جامع خدمات راهنمای سفر در ورودی شهر نیاز داشته باشد، یا گردشگر خارجی نیازمند امکان تبادل ارز باشد، همچنین مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی باید پاسخگوی نیازهای گردشگران بین‌المللی باشد. این موارد اکنون در چهار کارگروه پیشران در حال بررسی و پیگیری است. اگر پیشنهادی در این زمینه وجود دارد، می‌توان آن را مطرح و منتقل کرد. در خصوص رویدادها، کارها آغاز شده و هر اقدامی که آغاز می‌شود، در مسیر رشد قرار می‌گیرد، این فعالیت‌ها باید به مرور زمان به تکامل و بلوغ برسد.

رئیس میز گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: پیشنهادی داشتیم که تیم‌های رسانه‌ای در رویدادهایی که در شهرها و روستاها برگزار می‌شود، حضور و همراهی داشته باشند. این سفرها معمولاً دو تا سه ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. روابط عمومی استانداری نیز در خصوص پشتیبانی لجستیکی هماهنگی‌هایی با ایشان انجام شد و قرار بر این است که تولید خبر و محتوا نیز توسط رسانه‌ها انجام شود. طبیعتاً این فعالیت‌ها در قالب اتاق فکر نیز قابل پیگیری است، چراکه اگر در جریان اجرای رویدادها نیاز به اصلاح یا بهبود مشاهده شود، باید منتقل گردد.

نباتی‌نژاد افزود: البته باید توجه داشت که سطح و مقیاس یک رویداد روستایی هیچ‌گاه قابل مقایسه با رویداد شهری نیست. جوامع محلی در روستاها همه تلاش خود را برای آبروداری به کار می‌گیرند و هر آنچه در توان دارند ارائه می‌دهند. با این حال، حضور شما رسانه‌ها موجب دلگرمی و خوشحالی شدید جامعه محلی می‌شود و آنان را ترغیب می‌کند که این رویدادها را تکرار کنند. در سطح کلان نیز برگزاری چنین رویدادهایی به توسعه پایدار کشور و روستاها کمک کرده و به‌طور غیرمستقیم بر کنترل مهاجرت و کاهش مشکلات شهری تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به چالش‌های گردشگری اصفهان گفت: یکی از مسائل مهم این است که بسیاری از گردشگران، چه داخلی و چه خارجی، تصور می‌کنند می‌توانند اصفهان را در چهار یا پنج ساعت ببینند؛ تنها با بازدید از چند پل تاریخی. همین امر موجب شده اصفهان برای آنان بیشتر به‌عنوان «معبر» شناخته شود، به این معنا که گردشگر پس از یک اقامت کوتاه، مثلاً در باغ فدک یا یک هتل، بخش کوچکی از شهر را می‌بیند و سپس مسیر خود را به سمت شیراز، تهران یا شمال ادامه می‌دهد. درحالی که باید تنوع سایت‌ها و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری داریم که باید به‌درستی معرفی و روایت شود و البته این مهم است که خود ما نیز در ابتدا شناخت کافی در این باره پیدا کنیم.

رئیس میز گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: روایت‌سازی در گردشگری اهمیت بسیاری دارد. هر اقدامی در این حوزه باید با دو نگاه انجام شود؛ نخست نگاه حرفه‌ای و شغلی و دوم نگاه مسئولیت اجتماعی و بین نسلی. ما باید روایت‌هایی تولید کنیم که اصفهان برای نسل‌های آینده، فرزندان و نوه‌های ما بماند. در فضای رقابتی امروز، مقایسه‌ها بر اساس محتواست. چه‌بسا شهری کوچک با جذابیت‌های بسیار کمتر از اصفهان، به دلیل روایت‌گری و محتوای قوی، رتبه بهتری در حوزه گردشگری به دست آورد.

نباتی‌نژاد ادامه داد: به همین دلیل، پیشنهاد ما برگزاری دوره‌های اصفهان‌شناسی ویژه خبرنگاران در حوزه‌های مختلف است تا دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان و کارشناسان شناخته شود و شناخت بهتری از ظرفیت‌های گردشگری استان داده شود. برای نمونه، برگزاری جلسه امروز در باغ گل‌ها به‌عنوان یکی از لوکیشن‌های گردشگری انجام شد. این مجموعه به‌عنوان نخستین باغ گل‌های ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد، اما متأسفانه این فرصت به‌خوبی مورد استفاده قرار نگرفته و حتی به نوعی اصفهانی‌ها با آن قهر کرده‌اند و این موضوع نیازمند توجه و همگرایی بیشتر رسانه‌ها و متولیان گردشگری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری اصفهان گفت: افتتاح مجموعه باغ گل‌ها توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان خود بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت و امروز نیز به‌عنوان یک نقطه پایدار گردشگری شناخته می‌شود. هرچند اکنون در فصل کم‌مسافر (Low Season) قرار داریم، اما در فصل پرمسافر (High Season) و به‌ویژه ایام نوروز، شاهد حضور چشمگیر گردشگران هستیم، اما باید در فصول کم مسافر نیز روی این موضوع کار کرد.

رئیس میز گردشگری استان اصفهان افزود: باید تلاش کرد تا جذابیت سایر سایت‌های گردشگری شهر و استان نیز فهرست شود. جاذبه‌های استان اصفهان آن‌قدر گسترده است که شاید عمر یک فرد برای بازدید کامل از آن کافی نباشد و این نشان‌دهنده ظرفیت‌های بی‌نظیر و جذابیت‌های زیاد اصفهان است.

نباتی‌نژاد تأکید کرد: پیشنهاد من این است که چنین جلسه‌هایی استمرار داشته باشد. مسئولیت ما در این حوزه بیشتر جنبه عاریتی دارد و با یک ابلاغ رسمی به ما سپرده شده است، اما شما فعالان رسانه‌ای به دلیل علاقه و تخصص خود باید این هسته را حفظ کنید. مسیر فعالیت‌های رسانه‌ای باید هم استقلال خود را داشته باشد و هم ارتباط و تعامل مستمر با سایر بخش‌ها را برقرار کند. ما نیز نقش تسهیل‌گری و پشتیبانی را ایفا خواهیم کرد تا این شبکه رسانه‌ای انسجام بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha