به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، صنعت گردشگری امروزه به یکی از بخشهای مهم اقتصاد جهان تبدیل شده و گردشگری هوشمند یکی از اشکال نوظهور گردشگری است که در ادامه مسیر فناوری اطلاعات شکل گرفته و توجه ذینفعان گردشگری جهان را به خود جلب کرده است.
در حال حاضر به دلیل مزایای این نوع از گردشگری کشورهایی مانند اسپانیا، سنگاپور، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در حال پرداختن به پروژههای تحقق مقاصد هوشمند هستند.
یافتهها مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران در پژوهشی که با هدف بررسی ظرفیتهای اقتصادی گردشگری هوشمند در شهر تهران انجام داده است، علاوه بر بررسی وضع موجود درباره اقدامات هوشمندسازی حوزه گردشگری شهر تهران، نشان داد به ترتیب ایجاد و درآمدزایی از داراییهای دیجیتال، جلب سرمایهگذاری، افزایش عوارض و مالیات، تبلیغات، برگزاری رویدادها، فروش مستقیم خدمات و محصولات گردشگری، جذب متخصصان، فروش دادهها و اطلاعات، سودآوری سیستم حمل ونقل عمومی، صرفهجویی عملیاتی و فضاهای پارک هوشمند خودرو، از مهمترین ظرفیتهایی هستند که شهرداری تهران با توسعه گردشگری هوشمند میتواند از مزایای آنها بهرهمند شود.
در ادامه، هزینهها و درآمدهای ایجادشده در پی این ظرفیتها با مصارف و منابع مندرج در آخرین برنامه بودجه شهرداری مطابقت داده و مشخص شد که با تخصیص بخشی از اعتبارات موجود در ردیفهای مرتبط، میتوان تحقق مقصد گردشگری هوشمند را در تهران تسهیل کرد و از مزایای اقتصادی آن در بخش منابع و درآمدهای شهرداری بهرهمند شد.
نتایج پژوهش در معاونت مطالعات سیاستگذاری و حکمرانی شهری مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران حاکی از آن است که شهرداری باید با نقشآفرینی خود در این زمینه، فرآیند تحقق گردشگری هوشمند را به نحوی تسهیل کند تا ضمن تضمین پایداری، گردشگران و شهروندان، ذینفعان و مدیران در ابعاد متنوعی از جمله بعد اقتصادی، از مزایای آن بهرهمند شوند.
انتهای پیام
نظرات