اقبال خانی وز سه شنبه ۸ مهر همزمان با فرا رسیدن ۳۰ سپتامبر(۸ مهر) روزجهانی ناشنوایان در مراسمی که به همین مناسبت در سالن اجتماعات شهید سلیمانی شهرستان مریوان، به میزبانی مدرسه استثنایی باغچه بان و با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسؤولان برگزار شد، اظهارکرد: این دانش آموزان در مدارس استثنایی۱۲شهرستان و مناطق از جمله سنندج(ناحیه ۱و۲)، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می کنند.
وی عنوان کرد: امسال روزجهانی ناشنوایان به شعار بدون زبان اشاره، حقوق بشر معنایی ندارد، زبان اشاره ما را متحد می کند، مزین شده است، تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصتهای شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا بیش از پیش ترویج دهد.
۶۸۴ نوآموز به مرحله تخصصی شنوایی در برنامه سنجش ارجاع شدند
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اضافه کرد: از تعداد ۲۵ هزار و ۶۰۷نوآموز که در برنامه ملی سنجش سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ شرکت کردند، ۶۸۴ نفر به مرحله تخصص شنوایی ارجاع شدند که از این تعداد ۳۰۵ نفر نیازمند سمعک،کاشت حلزون و سایر خدمات بودند و ۳۷۹ نفر نیز بدون مشکل تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به آمار سه هزار و ۸۰۵ نفر نوآموزان شهرستان مریوان که در برنامه سنجش سلامت شرکت کردند،گفت: از این تعداد ۱۱۵ نفر ارجاع هوش، ۵۵ نفر ارجاع شنوایی، ۳۹نفر ارجاع بینایی، ۱۷ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۱ نفر ارجاع اتیسم شدند.
وی اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی توانمند سازی، تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره مندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تأمین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان است.
محدودیتهای ارتباطی، پاشنه آشیل تعامل اجتماعی ناشوایان
خانی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متاسفانه انزوای اجتماعی،چالش های روانشناختی وعملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد و احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر را در این قشر افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت های جسمی و حرکتی، ناتوانی های ذهنی و بیماری های مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق می افتد، اما بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه می شود.
خانی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.
انتهای پیام
نظرات