اقبال خانی در گفت و گو با ایسنا گفت: از این تعداد یک هزار و ۵۸۶ نوآموز ارجاع هوش، ۸۱ نفر ارجاع جسمی حرکتی، ۹۲۶ نفر ارجاع بینایی، ۶۸۴ نفر ارجاع شنوایی و ۵۶ نفر هم ارجاع اتیسم شدند.
وی اظهار کرد: در مجموع ۲۵ هزار و ۶۰۷ نوآموز در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند و سنجش سلامت وارزیابی تحصیلی شدند.
خانی اضافه کرد: از مجموع ارجاعات شنوایی ۲۰۴ نوآموز ارجاع به متخصص،۳۰ نفر کم شنوایی یکطرفه،۳۴ نفر کم شنوایی، ۲۰ نفر سمعک وکاشت حلزون، ۷ نفر کم شنوایی تلفیقی و ۱۰ نفر هم به مدارس استثنایی معرفی شدند.
وی تصریح کرد: از تعداد ۹۲۶ نفر نوآموز که به مرحله تخصصی بینایی ارجاع یافتند، ۲۹۸ نفر نیاز به عینک نداشتند، ۳۳۱ نفر نیاز به عینک، ۱۰۸ نفر درمان آمبلیوپی، ۱۹ نفر درمان دارویی-جراحی، ۸ نفر وسایل کمک بینایی و ۴ نفر هم دارای اختلال بینایی شدید استثنایی تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، برشمردن برنامه سنجش به عنوان یکی از شیوه های اصلی کیفیت بخشی در نظام های آموزشی، عنوان کرد: ۸۱ دانش آموز هم ارجاع تخصصی جسمی حرکتی شدند که ۴۴ نفر از آنها بدون معلم تلفیقی، ۱۸ نفز نیاز به معلم تلفیقی و ۱۹ نفر هم به مدارس استثنایی جهت دریافت خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه تشخیص به موقع علاوه بر اینکه از بروز و تشدید معلولیتها جلوگیری میکند، در رفع مشکلات آموزشی نیز موثر است، اظهار کرد: از تعداد ۵۶ نوآموز که مشکوک به اختلال اتیسم بودند، ۱۷ نفر فاقد اتیسم، ۱۴ نفر ارزیابی مجدد اتیسم در سال بعد، ۱۳ نفر اتیسم متوسط و ۱۲ نفر اتیسم با عملکرد بالا تشخیص داده شدند.
انتهای پیام
نظرات