اقبال خانی امروز یکشنبه ۱۳ مهر در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه سنجش سلامت تحصیلی جدید ۲۰۵ دانش آموز استثنایی شناسایی شدند که ۱۸۳ نفر به مدارس استثنایی و ۲۲ نفر به مدارس عادی(تلفیقی-فراگیر) جهت تحصیل معرفی شدند.
وی افزود: از این تعداد یک هزار و ۵۸۶ نوآموز ارجاع هوش، ۸۱ نفر ارجاع جسمی حرکتی، ۹۲۶ نفر ارجاع بینایی، ۶۸۴ نفر ارجاع شنوایی و ۵۶ نفر هم ارجاع اتیسم شدند.
خانی بیان کرد: در مجموع ۲۵ هزار و ۶۰۷ نوآموز در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند و سنجش سلامت وارزیابی تحصیلی شدند.
وی اضافه کرد: از مجموع ارجاعات شنوایی ۲۰۴ نوآموز ارجاع به متخصص، ۳۰ نفر کم شنوایی یک طرفه، ۳۴ نفر کم شنوایی، ۲۰ نفر سمعک وکاشت حلزون، ۷ نفر کم شنوایی تلفیقی و ۱۰ نفر هم به مدارس استثنایی معرفی شدند.
خانی تصریح کرد: از تعداد ۹۲۶ نفر نوآموز که به مرحله تخصصی بینایی ارجاع یافتند، ۲۹۸ نفر نیاز به عینک نداشتند، ۳۳۱ نفر نیاز به عینک، ۱۰۸ نفر درمان آمبلیوپی، ۱۹ نفر درمان دارویی-جراحی، هشت نفر وسایل کمک بینایی و چهار نفر هم دارای اختلال بینایی شدید استثنایی تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان برشمردن برنامه سنجش به عنوان یکی از شیوههای اصلی کیفیتبخشی در نظامهای آموزشی، بیان کرد: ۸۱ دانش آموز هم ارجاع تخصصی جسمی حرکتی شدند که ۴۴ نفر از آنها بدون معلم تلفیقی، ۱۸ نفز نیاز به معلم تلفیقی و ۱۹ نفر هم به مدارس استثنایی جهت دریافت خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه تشخیص به موقع علاوه بر اینکه از بروز و تشدید معلولیتها جلوگیری میکند، در رفع مشکلات آموزشی نیز موثر است، اظهار کرد: از تعداد ۵۶ نوآموز که مشکوک به اختلال اتیسم بودند ۱۷ نفر فاقد اتیسم، ۱۴ نفر ارزیابی مجدد اتیسم در سال بعد، ۱۳ نفر اتیسم متوسط و ۱۲ نفر اتیسم با عملکرد بالا تشخیص داده شدند.
خانی در پایان خاطرنشان کرد: از تعداد یک هزار و ۵۸۶ نوآموز که به مرحله تخصصی هوش ارجاع شدند ۸۲۴ نفر عادی، ۶۲۷ نفر دیرآموز، ۱۲۵ نفر کمتوان ذهنی و ۱۰ نفر بهزیستی هم آزمایشی تشخیص داده شدند.
انتهای پیام
نظرات