به گزارش ایسنا، «اسپیسایکس»(SpaceX) اعلام کرد روز ۱۳ اکتبر را برای یازدهمین پرواز «استارشیپ»(Starship) در نظر گرفته است که آخرین پرتاب برای نسخه دوم آن خواهد بود.
به نقل از اسپیس، پرتاب از تاسیسات «استاربیس»(Starbase) اسپیسایکس در جنوب تگزاس انجام خواهد شد. اسپیسایکس در حساب ایکس خود نوشت که پنجره پرتاب در روز ۱۳ اکتبر ساعت ۱۹:۱۵ به وقت منطقه زمانی شرقی باز خواهد شد و این شرکت ۳۰ دقیقه پیش از پرتاب، پخش آنلاین این رویداد را آغاز خواهد کرد.
اسپیسایکس در حال توسعه استارشیپ برای کمک به بشریت در سکونت روی مریخ است تا رؤیای دیرینه «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت به تحقق برسد. این وسیله نقلیه از دو بخش تشکیل شده است که از جنس فولاد ضد زنگ هستند و هر دو به صورت کاملاً قابل استفاده مجدد طراحی شدهاند. این دو بخش عبارتند از تقویتکننده مرحله اول به نام «سوپر هوی»(Super Heavy) و مرحله بالایی به نام استارشیپ یا به اختصار «شیپ»(Ship).
نسخه دوم استارشیپ، بزرگترین و قویترین موشک ساختهشده تا به امروز است و ارتفاع آن از سطح زمین در حالت جفتشده تقریباً به ۱۲۱ متر میرسد. نسخه سوم که در دوازدهمین پرواز رونمایی خواهد شد، با ۱۲۴.۴ متر ارتفاع از سطح زمین، بزرگتر از نسخه دوم خواهد بود.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این موشک به مرور زمان حتی بزرگتر هم خواهد شد. انتظار میرود نسخه چهارم که قرار است در سال ۲۰۲۷ رونمایی شود، حدود ۱۴۲ متر ارتفاع داشته باشد.
یازدهمین پرواز استارشیپ بسیار شبیه به دهمین پرواز آن خواهد بود که در ۲۶ اوت به فضا پرتاب شد و با موفقیت کامل به انجام رسید. در دهمین پرواز، سوپر هوی طبق برنامه خود را برای فرود در خلیج مکزیک هدایت کرد. شیپ نیز همین کار را در اقیانوس هند انجام داد اما پیش از فرود، هشت نسخه آزمایشی از ماهوارههای اینترنتی «استارلینک»(Starlink) را مستقر کرد.
اسپیسایکس در حساب ایکس خود نوشت که یازدهمین پرواز، همان دو منطقه فرود را هدف قرار خواهد داد و شیپ نیز هشت ماهواره آزمایشی دیگر استارلینک را مستقر خواهد کرد. مانند دهمین پرواز، اسپیسایکس برخی از بخشهای محافظ حرارت را از شیپ جدا خواهد کرد تا عمداً مناطق آسیبپذیر در سراسر آن را تحت آزمایش فشار قرار دهد.
سوپر هوی نیز یک پیکربندی منحصربهفرد موتور را به نمایش خواهد گذاشت که قرار است در نسل بعدی آن استفاده شود. این طرح مستلزم آن است که موشک به جای سه موتور معمول، پنج موتور از ۳۳ موتور «رپتور»(Raptor) خود را برای تنظیم دقیق فرود استفاده کند و نیروی بیشتری را برای خاموش شدن خودبهخودی موتورها به کار بگیرد. اسپیس ایکس در حساب ایکس خود نوشت که تنظیم دقیق پنج موتور، مبنای نسخه سوم سوپر هوی خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات