• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۴ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1404071308563
  • خبرنگار : 30205

جانشین فرمانده پلیس فراجا اعلام کرد

پلاک مخدوش و خودروهای شوتی خط قرمز راهور/ لزوم تشدید برخورد با خودروهای فاقد پلاک و مخدوشی

پلاک مخدوش و خودروهای شوتی خط قرمز راهور/ لزوم تشدید برخورد با خودروهای فاقد پلاک و مخدوشی

جانشین فرمانده پلیس فراجا با حضور در جمع پیشکسوتان، کارکنان و دانشجویان پلیس راهور، تأکید کرد: کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نیازمند دو رکن اصلی «قانون بازدارنده» و «فرهنگ‌سازی مستمر» است و از نمایندگان مجلس خواست هرچه سریع‌تر لایحه‌ای بازدارنده در این زمینه تنظیم کنند. 

به گزارش ایسنا، سردار قاسم رضایی امروز در جلسه‌ای که با حضور پیشکسوتان، همکاران راهور و دانشجویان برگزار شد، با قدردانی از زحمات نیروهای انتظامی و یادآوری مقام شهدا، نقش پلیس راهنمایی و رانندگی را نه تنها یک وظیفه انتظامی بلکه یک فریضه دینی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: تابلوی پلیس راهنمایی و رانندگی، تجلی امر به معروف و نهی از منکر است؛ ما آموزش می‌دهیم، توجیه می‌کنیم و به سمت اجرای قانون هدایت می‌کنیم.

وی از حضور فعال مأموران راهور در شرایط سخت جوی (گرما و سرما) و ایثار آنان تقدیر کرد و گفت این عزیزان «مجاهد» و «فداکار» ملت‌اند که آسایش مردم را بر آسایش خود مقدم می‌دارند.

قانون بازدارنده از هشدار تا پیگیری در مجلس


جانشین فرمانده فراجا بارها بر ضرورت بازدارنده شدن قوانین راهنمایی و رانندگی تأکید کرد و خطاب به نمایندگان مجلس خواست لایحه‌ای تهیه و تصویب شود که ساز و کار قانونی را بازدارنده کند.

وی با بیان اینکه مدیریت صرفاً واکنشی و ایجاد اورژانس کارساز نیست، گفت: اگر پیچ خطرناکی داریم، رفع ساختار فنی آن ضروری است؛ قانون هم باید طوری باشد که تخلف از انجام آن صرفه نداشته باشد — اگر با پنج نفر محکم برخورد شود، پنج‌هزار نفر دیگر از تخلف باز می‌مانند. آمار جانباختگان و مصدومین جاده‌ای «چند ده هزار» است و هزینه‌های جانی و مالی بسیار سنگین است؛ از همین رو بازبینی قوانین و افزایش بازدارندگی کیفری و انتظامی ضرورت دارد.

وی تجربه موفق فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی را مثال زد و بر لزوم استمرار آموزش‌ها تأکید کرد و افزود: این تذکرات نباید مقطعی باشد؛ باید در مدارس ابتدایی و متوسطه گنجانده شود و طرح‌هایی مانند «پلیس‌یار» و طرح‌های تابستان و نوروز به برنامه‌های سالانه تبدیل شوند.

سردار رضایی خواستار تشکیل دبیرخانه و کارگروه‌های میان‌سازمانی برای پیگیری و اجرای مستمر این برنامه‌ها شد.

هوش‌مصنوعی راهور باید پیشرو باشد


از دیگر محورهای برجسته سخنان سردار رضایی، لزوم استفاده گسترده از هوش‌مصنوعی در پلیس راهور بود.

او با اشاره به تجربه‌ای که در اصفهان آغاز شده و خروجی اولیه آن، تأکید کرد و بیان داشت که «هوش مصنوعی باید در پلیس راهور شعله‌ور شود» و در موضوعات مختلف از جمله مدیریت ترافیک، خدمات صدور گواهینامه، شماره‌گذاری و تحلیل داده‌های تصادفی به‌ عنوان ابزاری مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

زیرساخت‌، مهندسی جاده و پیشگیری فنی


جانشین فرمانده فراجا، گفت: پیشگیری فنی بهتر از مدیریت پس از وقوع است؛ به‌ جای آنکه همیشه اورژانس و آتش‌نشانی در پایین پیچ مستقر کنیم، باید آن پیچ را اصلاح کنیم تا خودرو سقوط نکند و در ادامه خواستار شناسایی نقاط پرحادثه و پیگیری اصلاح زیرساختی این محورها شد.

سردار رضایی ساماندهی موتورسیکلت‌ها را از وظایف ذاتی راهور خواند و گفت بخش مهمی از تلفات درون‌شهری در تهران به عدم رعایت مقررات موتورسواری باز می‌گرددو هشدار داد که تساهل و ترحم بی‌جا، قانون را ضعیف و بی‌اثر می‌کند و خواستار اجرای قاطع‌تر قوانین در این باره شد. همچنین تاکید کرد خودروهای «شوتی» و متخلف که امنیت ترافیکی را بر هم می‌زنند خط قرمز پلیس‌اند.

پیشنهاد مجازات حبس برای خودروهای پلاک مخدوش و خودروهای فاقد پلاک


در بخش دیگری از سخنان خود، جانشین فرمانده فراجا به موضوع پلاک‌های مخدوش و وسایل نقلیه فاقد پلاک پرداخت و اعلام کرد که برابر قانون هر وسیله نقلیه باید پلاک داشته باشد و پیشنهاد کرد برخوردهای جدی‌تری از جمله مجازات‌های «شش ماه تا یک سال حبس» برای وسایل نقلیه فاقد پلاک یا با پلاک مخدوش اعمال شود تا از ارتکاب جرایم مرکب پیشگیری شود.

سردار قاسم رضایی در جمع‌بندی تأکید کرد که برای کاهش تلفات و خسارات ترافیکی دو محور «قانون بازدارنده» و «فرهنگ‌سازی مستمر» باید همزمان پیگیری شوند؛ در کنار آن، استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش‌مصنوعی، توجه به زیرساخت‌ها و ساماندهی موتورسیکلت‌ها از دیگر اولویت‌هاست. او از همه دست‌اندرکاران خواست تا دبیرخانه‌ای برای پیگیری این برنامه‌ها تشکیل دهند تا دستاوردها در هفته انتظامی سال آینده ملموس شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha