سردار محمدرضا میرحیدری در گفتوگو با ایسنا به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: امروزه در کنار تغییرات سریع و گسترده اجتماعی، پلیس نیز متناسب با مأموریتهای خود با اتکاء به علوم جدید، نیروهای متخصص و تجارب سالیان متمادی، گامی بلند به سوی مقابله با وقوع و فراوانی جرایم برداشته است، چنان که مشهود است بخش وسیعی از علل وقوع جرم و بزهکاری در قلمرویی قرار میگیرد که مستقیم و غیر مستقیم از طریق ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره مددکاری اجتماعی و روان درمانی قابل پیشگیری است.
فرمانده انتظامی استان قم افزود: امروز پلیس نیرومندترین شبکه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی را دارد و آثار درخشان آن در ارتقاء احساس امنیت مشهود است که یکی از اقدامات مهم فرماندهی انتظامی قم راهاندازی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی و گسترش مشاوره در کلانتریها و پاسگاههاست، این دوایر مشاوره که در کلیه کلانتریهای استان قم دایر هستند بسیاری از پروندهها را حل و فصل کرده و بسیاری از خانوادهها را از متلاشی شدن باز داشته و هزینههای مادی و معنوی ناشی از افزایش جرم را کاهش داده است.
میرحیدری تأکید کرد: از تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۲ مورد خدمات مشاورهای در دفاتر مشاوره کلانتریها در سال جاری، تعداد ۱۰ هزار و ۸۹۳ مورد پرونده قضایی بوده که از این تعداد ۸ هزار و ۸۷ مورد به سازش ختم شده و از چرخه قضایی خارج شده است و تعداد ۲ هزار و ۵۶۹ مورد خدمات مشاوره به صورت خود معرف به افرادی بوده که بدون تشکیل پرونده قضایی برای اخذ مشاورههای حقوقی و خانوادگی به دفاتر مشاوره مراجعه کردهاند.
وی اظهار کرد: بیشتر پروندههای مصالحه شده شامل اختلافات خانوادگی، حقوقی و موارد نزاع و درگیری است که مصالحه برخی از پروندهها با تلاش مددکاران کلانتریها با چندین جلسه پیگیری و رسیدگی کارشناسان مشاوره صورت گرفته است و این امر پلیس را در نگاه مردم به عنصری مشاور، مهربان و شریک غمهای مردم تغییر داده است.
فرمانده انتظامی استان قم بیان کرد: بیشترین مشکلات مطرح شده توسط مراجعین به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتریها، با موضوع نزاع و درگیری است و عمدهترین علت بروز مشکلات در نزاع و درگیری، فقدان مهارت اجتماعی، توهین و نارسایی در روابط و تعاملات است.
میرحیدری اشاره کرد: با تلاش کارشناسان اداره مشاوره آرامش، تعداد ۱۷۲۴ مورد خدمات مشاوره روانشناختی، ۱۹۶ مورد خدمات روان سنجی، ۱۲۲ مورد خدمات مددکاری اجتماعی و ۱۴۹ مورد مشاوره حقوقی-انتظامی به مراجعان خودمعرف و ارجاعی از کلانتریها و سایر مراکز حمایتی-خدماتی در سال جاری ارائه شد.
وی بیان کرد: اداره مشاوره در دوره جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و پس از آن نیز، با ارائه خدمات مضاعف به شهروندانی که اثبات کردند همدل و موقعیت شناس و قدردان هستند تلاش کرده با ارائه خدمات مشاوره فردی و گروهی، انتشار پیامهای بهداشت روان در فضای مجازی، برگزاری کارگاهها و نشستهای تاب آوری و افزایش آگاهی جمعی در بحران در کاهش آلام روانشناختی شهروندان نقش موثری ایفا کند.
میرحیدری در پایان تصریح کرد: اداره مشاوره آرامش استان قم هر روز به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات و مشکلات شهروندان در حوزه خانوادگی، حقوقی، فردی، شغلی اقتصادی، تحصیلی، ازدواج و غیره است و شهروندان میتوانند همه روزه از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۴:۰۰ به این اداره واقع در خیابان امام خمینی (ره) جنب درمانگاه حضرت زینب (س) – ساختمان معاونت اجتماعی- اداره مشاوره آرامش حضور و یا با شماره تلفن ۰۲۵۲۱۸۲۲۵۵۰- ۰۲۵۳۶۶۰۶۰۸۵ تماس حاصل کرده و از خدمات مشاوره پلیس بهرهمند شوند.
انتهای پیام
نظرات