به گزارش ایسنا، فروش هواپیمای ای ۳۲۰ ایرباس، برای اولین بار از زمان شروع رقابت شرکتهای بوئینگ و ایرباس در ۳۷ سال پیش، از فروش این جت کوتاهبرد ساخت آمریکا بیشتر شد.
طبق گزارش شرکت مشاورهای سیریوم انگلیس، تحویل یک فروند ای ۳۲۰ به شرکت هواپیمایی سعودی فلایناس در روز سهشنبه، باعث شد که این هواپیمای اروپایی به ۱۲ هزار و ۲۶۰ فروند تحویل در طول عمر خود برسد و از مجموع تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ پیشی بگیرد.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که اولین بار در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، برای استفاده در مسیرهای پر رفت و آمد بین شهرهای آمریکا و اروپا توسعه داده شد. این هواپیما نقش کلیدی در انقلاب سفرهای کمهزینه در شرکتهای هواپیمایی مانند ساوتوست ایرلاینز در آمریکا ایفا کرد.
این هواپیما ثابت کرده که یکی از محبوبترین مدلها در تاریخ هوانوردی است و چهار نسل توسعه را پشت سر گذاشته است که نشان از موفقیت پایدار آن دارد. هر ۱.۵ ثانیه، یک هواپیمای ۷۳۷ از زمین اوج گرفته یا فرود میآید و ناوگان جهانی آن بیش از ۳۱ میلیارد مسافر - یا چهار پرواز برای هر نفر روی کره زمین - را جابجا کرده است. هواپیماهای ۷۳۷ همچنین در مجموع بیش از ۱۷۰ میلیارد مایل (بیش از ۲۷۳ میلیارد کیلومتر) پرواز داشتهاند که معادل ۲۱۰۰ سفر رفت و برگشت به خورشید است. این هواپیما، پرفروشترین جت بوئینگ در تمام دوران است و تا هفته جاری، پرفروشترین مدل صنعت هواپیمایی بود.
با این حال، پس از یک دوره پرتلاطم برای بوئینگ که طی آن، تولید این جت به دلیل نگرانیهای ایمنی و تولید محدود شده بود، این هواپیما جایگاه محبوبش را از دست داد. مشکلات نرمافزاری بوئینگ ۷۳۷ مکس، عامل تصادفات در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اعلام شد و پس از آن این هواپیما به مدت ۲۰ ماه در سراسر جهان زمینگیر شد.
شرکت فرانسوی ایرباس، هواپیمای ای ۳۲۰ را در سال ۱۹۸۸ معرفی کرد و ورود مدل ای ۳۲۰ نئو با موتور جدید در سال ۲۰۲۰ باعث شد ایرباس به طور پیوسته در حال پیشرفت باشد. بریتیش ایرویز، ایرفرانس، لوفتهانزا و ایزیجت که همگی زمانی با ۷۳۷ پرواز میکردند، اکنون ناوگان ای ۳۲۰ را اداره میکنند. با این حال، رایانایر به جت آمریکایی وفادار مانده است.
راب موریس، یک تحلیلگر هواپیمایی گفت: ایرباس با توجه به محدودیتهای مداوم رگولاتور هواپیمایی آمریکا علیه بوئینگ، برتری خود را نسبت به بوئینگ افزایش خواهد داد.
بر اساس گزارش تلگراف، بوئینگ اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا با ۷۳۷ ادامه دهد یا به برنامه چند دههای خود پایان دهد و منابع خود را به یک مدل کاملا جدید که بتواند ای ۳۲۰ را شکست دهد، اختصاص دهد. برخی گزارشهای اخیر حاکی از آن است که کلی اورتبرگ، مدیرعامل بوئینگ، ممکن است دقیقا همین کار را انجام دهد.
انتهای پیام
نظرات