به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا از زمان آغاز به کار خود در ژانویه، بارها از بوئینگ در تلاشهای تهاجمی خود برای تغییر شکل تجارت جهانی استفاده کرده است. پکن در آوریل، در جریان درگیریها با ترامپ بر سر تجارت، به شرکتهای هواپیمایی چین دستور داد که موقتا تحویل جتهای جدید بوئینگ را متوقف کنند.
این شرکت هواپیماسازی آمریکا همچنین پس از سفرهای ترامپ، چندین سفارش بزرگ از شرکتهای هواپیمایی خارجی ثبت کرده است.
ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران که «آمریکا میتواند بر چه اقلامی کنترل صادرات اعمال کند؟»، گفت: مواردی زیادی از جمله گزینه بزرگی مانند هواپیما داریم. چین هواپیماهای بوئینگ زیادی دارد. بنابراین، به قطعات و چیزهای زیادی از این قبیل نیاز دارند.
بلومبرگ در آگوست گزارش کرد بوئینگ در حال مذاکره برای فروش حداکثر ۵۰۰ جت به چین است که اولین سفارش بزرگ چینی این شرکت هواپیماسازی آمریکایی از زمان اولین دوره ریاستجمهوری ترامپ تاکنون خواهد بود.
اسکات همیلتون، تحلیلگر هوافضا در شرکت «لیهام» (Leeham) گفت: حتی اگر این توافق به نتیجه نرسد، ضربه مالی به بوئینگ احتمالا اندک خواهد بود، زیرا از لحاظ تاریخی، چین تا ۲۵ درصد از آمار سفارشهای بوئینگ را تشکیل میداد، اما در حال حاضر این رقم، کمتر از پنج درصد است.
طبق گزارش شرکت تجزیه و تحلیل هوانوردی «سیریوم»، شرکتهای هواپیمایی چین حداقل ۲۲۲ جت بوئینگ سفارش دارند. این کشور ۱۸۵۵ هواپیمای بوئینگ در حال خدمت دارد و اکثر هواپیماهای سفارش داده شده و در حال خدمت، جت تک راهروی محبوب ۷۳۷ بوئینگ هستند.
ممنوعیت قطعات یدکی یا صادرات همچنین به شرکت «سیافام اینترنشنال» که موتور «لیپ» (LEAP) مورد استفاده در بوئینگ مکس ۷۳۷ را تولید میکند، آسیب خواهد رساند. این شرکت همچنین موتورهای ۷۷۷ و ۷۸۷، دو جت بزرگتری که چین سفارش داده است را تولید میکند.
طبق گزارش «سیریوم»، ایرباس که رقیب اروپایی بوئینگ است، فقط ۱۸۵ سفارش از مشتریان چینی دارد. ایرباس یک مرکز تولید در تیانجین دارد که ماهانه حدود چهار فروند از جتهای تک راهرویی «ای ۳۲۰» این شرکت را تولید میکند.
چین در تلاش است تا صنعت جتهای تجاری خود را، عمدتا با «کوماک سی ۹۱۹»، رقیبی برای «ای۳۲۰» و ۷۳۷، راهاندازی کند. به گفته «سیریوم»، مشتریان چینی ۳۶۵ فروند از این جت ساخت داخل را سفارش دادهاند.
خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کنترلهای صادراتی آمریکا بر قطعات غربی «سی ۹۱۹»، تولید این هواپیما را به طور قابل توجهی کاهش داده است بهطوریکه «کوماک» تا سپتامبر، فقط پنج فروند از ۳۲ جتی که مشتریان چینی در سال جاری تقاضا کردند را تحویل داده است.
انتهای پیام
نظرات