• شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۴ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404071912254
  • خبرنگار : 71282

«طاها» با دست پر آمد!

«طاها» با دست پر آمد!

طرح ملی «طاها» که با هدف اتصال بنگاه‌های کوچک به بزرگ در حوزه پوشاک طراحی شده از امروز با هدف ایجاد اشتغال پایدار، اتصال به بازارهای فروش و کسب استقلال مالی برای زنان و جوانان جویای کار در مسیر اجرا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، اگرچه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند، بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را می‌گردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود.

به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.

کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار می‌شود.

در سال‌های اخیر، موضوع اتصال بنگاه‌های خرد به کلان و پیوند صنایع کوچک به صنایع بزرگ به یکی از محورهای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و به‌عنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است. بنگاه‌های خرد و کوچک در مناطق محروم و کم برخوردار به عنوان بازیگران فعال در اقتصاد تولیدی شناسایی می‌شوند و امکان رقابت‌پذیری برای آنها در بازار کار فراهم می‌شود.

در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح اتصال بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان را در رسته‌های مختلف اعم از پوشاک، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی، مواد غذایی و کشاورزی در دستور کار قرار داده است.

این طرح با محوریت بخش خصوصی به اجرا درآمده و درصدد است تا ضمن فعال کردن چرخ‌های صنایع تبدیلی در کشور، شکاف میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ را پر کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این الگو را به عنوان استراتژی توسعه ساختاری به منظور تمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای در دستور کار قرار داده تا به توسعه محلی جوامع و تقویت زنجیره ارزش در مناطق محروم و کم برخوردار کمک کند.

«طاها» با دست پر آمد!

در همین راستا سید مالک حسینی ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به نقل از روابط عمومی وزارت کار از آغاز اجرای طرح ملی «طاها» و اتصال بنگاه‌های کوچک و بزرگ پوشاک خبر داد و گفت: بررسی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط زیر ۲۰ نفر با مشکلاتی نظیر اتصال به بازار، دسترسی به منابع مالی، آموزش و استانداردسازی مواجه هستند.

وی از صنعت پوشاک به عنوان یکی از پیشران‌های اشتغال کشور نام برد و از پرداخت بیش از ۱۶۵ هزار فقره تسهیلات برای فعالان حوزه پوشاک طی ۳ سال گذشته خبر داد.

یکی از مزیت‌های بزرگ کسب و کارهای خرد و خانگی،خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد است.

به گفته حسینی، سال گذشته ایده اولیه طرح اتصال بنگاه‌های کوچک و بزرگ توسط وزیر کار مطرح شد که فروردین ماه امسال در جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و در رسته‌های مختلف از جمله صنایع تبدیلی،گیاهان دارویی و بخش پوشاک به طور ویژه اجرا خواهد شد.

آنطور که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفته مسئولیت راهبری این حوزه‌ها با نگاه اشتغال طبق ماده ۶ قانون برنامه هفتم بر عهده وزارت کار قرار گرفته و هم‌افزایی میان بنگاه‌های کوچک و بزرگ می‌تواند بهره‌وری اقتصادی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

کارشناسان بر این باورند در شرایطی که سرمایه‌گذاری‌های کلان دچار چالش شود، توجه برای ایجاد اشتغال به سمت سرمایه‌گذاری‌های خرد است و کسب و کسب و کارهای خرد و کوچک در رشد و توسعه اقتصادی اثر گذارند و موقعیت‌های شغلی بسیاری ایجاد می‌کنند.کسب وکارهای خرد و کوچک عمدتا به صورت محلی فعالیت دارند و نسبت به نوآوری‌ها منعطف هستند.

در حال حاضر یکی از مزیت‌های کسب و کارهای خرد و خانگی،خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد مختلف است.

یکی از مشکلات بنگاه‌های کوچک علیرغم توانمندی در تولید، بازاریابی است و در بحث کیفیت و بازاریابی دچار ضعف‌هایی هستند، از طرفی بنگاه‌های بزرگ بعضا با محدودیت منابع مالی مواجهند و همین مساله موجب شده تولید برایی آنها پرهزینه باشد لذا اتصال بنگاه‌های کوچک به بزرگ راهکاری موثر جهت پایداری اشتغال و رفع‌ چالش‌های آنها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هم اکنون اتصال کسب و کارها و بنگاه‌های صنعتی خرد و کوچک به بنگاه‌های بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است. این امر ضمن افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است. از بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی یاد می‌شود و طی سالهای اخیر نقش و جایگاه آنها در اقتصاد کشور برجسته‌تر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha