به گزارش ایسنا، اگرچه اهمیت کسب و کارهای بزرگ به دلیل میزان سهم بالایی که از بازار دارند، بالاست ولی کسب و کارهای کوچک به همان اندازه و حتی بیشتر نقش و جایگاه دارند، چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک همواره چرخ صنعت را میگردانند و بخش بزرگی از مالیات هر کشور از طریق آنها پرداخت می شود.
به اذعان کارشناسان بازار کار، کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار میشود.
کسب و کارهای خرد و کوچک در افزایش نرخ مشارکت اقتصادی موثر است و موجب رشد اقتصاد و رونق بازار کار میشود.
در سالهای اخیر، موضوع اتصال بنگاههای خرد به کلان و پیوند صنایع کوچک به صنایع بزرگ به یکی از محورهای سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و بهعنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است. بنگاههای خرد و کوچک در مناطق محروم و کم برخوردار به عنوان بازیگران فعال در اقتصاد تولیدی شناسایی میشوند و امکان رقابتپذیری برای آنها در بازار کار فراهم میشود.
در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح اتصال بنگاههای اقتصادی خرد و کلان را در رستههای مختلف اعم از پوشاک، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی، مواد غذایی و کشاورزی در دستور کار قرار داده است.
این طرح با محوریت بخش خصوصی به اجرا درآمده و درصدد است تا ضمن فعال کردن چرخهای صنایع تبدیلی در کشور، شکاف میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ را پر کند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این الگو را به عنوان استراتژی توسعه ساختاری به منظور تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای بومی و منطقهای در دستور کار قرار داده تا به توسعه محلی جوامع و تقویت زنجیره ارزش در مناطق محروم و کم برخوردار کمک کند.
در همین راستا سید مالک حسینی ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به نقل از روابط عمومی وزارت کار از آغاز اجرای طرح ملی «طاها» و اتصال بنگاههای کوچک و بزرگ پوشاک خبر داد و گفت: بررسیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان میدهد که بنگاههای خرد، کوچک و متوسط زیر ۲۰ نفر با مشکلاتی نظیر اتصال به بازار، دسترسی به منابع مالی، آموزش و استانداردسازی مواجه هستند.
وی از صنعت پوشاک به عنوان یکی از پیشرانهای اشتغال کشور نام برد و از پرداخت بیش از ۱۶۵ هزار فقره تسهیلات برای فعالان حوزه پوشاک طی ۳ سال گذشته خبر داد.
یکی از مزیتهای بزرگ کسب و کارهای خرد و خانگی،خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد است.
به گفته حسینی، سال گذشته ایده اولیه طرح اتصال بنگاههای کوچک و بزرگ توسط وزیر کار مطرح شد که فروردین ماه امسال در جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و در رستههای مختلف از جمله صنایع تبدیلی،گیاهان دارویی و بخش پوشاک به طور ویژه اجرا خواهد شد.
آنطور که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفته مسئولیت راهبری این حوزهها با نگاه اشتغال طبق ماده ۶ قانون برنامه هفتم بر عهده وزارت کار قرار گرفته و همافزایی میان بنگاههای کوچک و بزرگ میتواند بهرهوری اقتصادی را افزایش داده و هزینههای تولید را کاهش دهد.
کارشناسان بر این باورند در شرایطی که سرمایهگذاریهای کلان دچار چالش شود، توجه برای ایجاد اشتغال به سمت سرمایهگذاریهای خرد است و کسب و کسب و کارهای خرد و کوچک در رشد و توسعه اقتصادی اثر گذارند و موقعیتهای شغلی بسیاری ایجاد میکنند.کسب وکارهای خرد و کوچک عمدتا به صورت محلی فعالیت دارند و نسبت به نوآوریها منعطف هستند.
در حال حاضر یکی از مزیتهای کسب و کارهای خرد و خانگی،خلق فرصتهای شغلی بسیار و فراهم کردن فرصت رسیدن به استقلال مالی برای افراد مختلف است.
یکی از مشکلات بنگاههای کوچک علیرغم توانمندی در تولید، بازاریابی است و در بحث کیفیت و بازاریابی دچار ضعفهایی هستند، از طرفی بنگاههای بزرگ بعضا با محدودیت منابع مالی مواجهند و همین مساله موجب شده تولید برایی آنها پرهزینه باشد لذا اتصال بنگاههای کوچک به بزرگ راهکاری موثر جهت پایداری اشتغال و رفع چالشهای آنها خواهد بود.
به گزارش ایسنا، هم اکنون اتصال کسب و کارها و بنگاههای صنعتی خرد و کوچک به بنگاههای بزرگ در بسیاری از کشورها به عنوان الگویی موفق تجربه شده است. این امر ضمن افزایش قدرت رقابتپذیری در بازارها، بهبود بازاریابی و فروش محصولات آنها را به دنبال داشته است. از بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی یاد میشود و طی سالهای اخیر نقش و جایگاه آنها در اقتصاد کشور برجستهتر شده است.
انتهای پیام
نظرات