• شنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۴ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1404071912273
  • خبرنگار : 50184

رئیس دانشگاه رازی:

می‌خواهیم اثرگذاری دانشگاه را در حل مشکلات و توسعه کرمانشاه افزایش دهیم

می‌خواهیم اثرگذاری دانشگاه را در حل مشکلات و توسعه کرمانشاه افزایش دهیم

ایسنا/کرمانشاه رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های علمی این دانشگاه، گفت: بدنبال این هستیم که این ظرفیت را در خدمت حل مسائل و مشکلات استان قرار دهیم.

دکتر جمال فتح‌اللهی با حضور در دفتر ایسنا در کرمانشاه، با اشاره به وضعیت آموزش عالی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان تحصیل می‌کنند. همچنین حدود ۱۷۰۰ عضو هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان مشغول فعالیت هستند.

نماینده وزیر علوم در استان افزود: این تعداد دانشجو و عضو هیات علمی یک ظرفیت بی‌نظیر در سطح استان است و در صورتی که این ظرفیت به شکل مناسب بکار گرفته شود، می‌توانند تحولی را در سطح استان بوجود آورند.

 نگاهی به وضعیت دانشگاه رازی

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به تشریح وضعیت این دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان، هم اکنون حدود یازده هزار دانشجو دارد که از این تعداد ۷۳۰۰ نفر دانشجوی بومی بوده و ۳۶۷۰ دانشجو از سایر استان‌ها میهمان کرمانشاه شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز تعدادی دانشجوی دیگر در دانشگاه رازی جذب خواهند شد و منتظر اعلام سازمان سنجش هستیم، اظهار کرد: تاکنون ۹۶۵ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۹۷ دانشجوی دکتری که برای مهر امسال در دانشگاه رازی پذیرفته شده‌اند در حال ثبت نام هستند.

فتح اللهی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۷ رشته در سه مقطع تحصیلی در دانشگاه رازی فعال است، عنوان کرد: از این تعداد ۶۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۳۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۵۸ رشته در مقطع دکتری تخصصی و یک رشته هم دکتری حرفه‌ای است. اخیرا نیز  رشته علوم زیستی را در دانشگاه رازی راه اندازی کردیم.

وی نسبت دانشجو به اعضاء هیات علمی را در دانشگاه رازی ۲۵ به یک اعلام کرد و افزود: طبق برنامه هفتم توسعه، این نسبت باید ۲۰ به یک باشد که فاصله چندانی با این استاندارد نداریم و از این حیث جزو دانشگاه‌های خوب محسوب می‌شویم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه به جایگاه این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور هم اشاره کرد و گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه براساس آخرین رتبه بندی ISC که اوایل امسال منتشر شد و مربوط به داده‌های سه سال منتهی به ۱۴۰۱ است، در بین ۶۸ دانشگاه جامع کشور رتبه هشتم را کسب کرد. دانشگاه‌هایی نیز که رتبه بهتری از ما داشته‌اند به ترتیب دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز هستند.

وی اظهار کرد: به اینکه در نظام‌های رتبه بندی جایگاه بالایی داریم افتخار می‌کنیم، اما آرمان ما نیست و بدنبال این هستیم که این ظرفیت را در خدمت حل مسائل استان بیاوریم و اثرگذاری دانشگاه را در حل مشکلات و توسعه استان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ دانشکده مصوب و فعال داریم، یادآور شد: یکی از دانشکده‌های تازه تاسیس دانشگاه رازی، دانشکده فناوری‌های راهبردی است که مجوز این دانشکده را تنها به دانشگاه‌هایی می‌دهند که یک درصد از تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده باشند. همچنین براساس نیاز استان راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری را نیز در اولویت قرار داده‌ایم و پیگیر ایجاد این دانشکده هستیم.

وی اضافه کرد: شش دانشکده دیگر هم در وزارت علوم مصوبه‌های اولیه را گرفته‌اند که در حال پیگیری اخذ مجوز آنها هستیم‌. 

می‌خواهیم اثرگذاری دانشگاه را در حل مشکلات و توسعه کرمانشاه افزایش دهیم

تحصیل ۷۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه رازی/ با ۵۱ دانشگاه دنیا تفاهم‌نامه همکاری داریم

وی در ادامه از تحصیل ۷۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد و گفت: این دانشجویان از ۹ کشور جهان همچون آلمان، هند، عراق، پاکستان، افغانستان، چاد، نیجریه و... هستند. البته باتوجه به هم مرز بودن کرمانشاه با کشور عراق اکثر دانشجویان بین الملل ما از این کشور هستند.

فتح اللهی اضافه کرد: حدود ۲۰۰ دانشجوی بین الملل جدید نیز از کشورهای مختلف در حال طی فرآیندهای جذب در دانشگاه رازی هستند.

وی در خصوص تعاملات بین المللی این دانشگاه نیز گفت: دانشگاه رازی با ۵۱ دانشگاه از قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا وآمریکا شمالی تفاهم نامه همکاری دارد.

وی یادآور شد: اخیرا هم در سفری که به روسیه داشتیم، تفاهم نامه‌ای را با دانشگاه رودن از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور منعقد کردیم تا همکاری‌های خود را افزایش دهیم.‌

پیشرفت ۵۰ درصدی بلوک‌های خوابگاه متاهلین دانشگاه رازی

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت پروژه خوابگاه متاهلین دانشگاه نیز گفت: برای متاهلین دانشگاه سه بلوک خوابگاه در دست احداث داریم که ۱۰۲ واحد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده اعتبار مورد نیاز برای احداث این پروژه‌ به صورت ۵۰ درصد از محل استان و ۵۰ درصد از طریق وزارتخانه تامین شود، اظهار کرد: در حال حال حاضر این سه بلوک به صورت میانگین ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طبق پیش بینی‌ها مرداد ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه همچنین از در دست احداث بودن یک بلوک خوابگاهی  برای دانشجویان دختر این دانشگاه هم خبر داد و افزود: امیدواریم این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

به گفته این مسئول درحال حاضر این دانشگاه ظرفیت خوابگاهی برای ۴۳۰۰ دانشجو فراهم کرده که برخی از این دانشجویان از شهرستان‌های اطراف کرمانشاه هستند.

رشته‌های دانشگاهی استان پالایش می‌شوند

نماینده وزیر علوم در استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه پالایش رشته‌های دانشگاهی استان در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: حدود ۷۰۰ کد رشته در زیر نظام‌های آموزش عالی استان فعال است که پالایش آنها در دستورکار قرار گرفته و باید به سمتی برویم که رشته‌هایی که منسوخ شده‌اند حذف و رشته‌های جدیدی که مورد نیاز استان است، ایجاد شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم نیز کارهایی را در خصوص حذف رشته‌های دانشگاهی انجام داده، اما کافی نیست، گفت: وزات علوم بدنبال این است که حذف و راه اندازی رشته‌های دانشگاهی را استانی کند. ما هم در این راستا استارت کار را زده‌ایم و گزارشی از رشته‌های موجود دانشگاهی استان تهیه و بزودی در شورای برنامه ریزی استان ارائه خواهیم داد. البته پالایش رشته‌های دانشگاهی کار آسانی نیست و باید یک کار مطالعاتی و پژوهشی در این خصوص صورت بگیرد تا مشخص شود چه رشته‌هایی باید حذف شود، چه رشته‌هایی باید ادامه یابد و اینکه چه رشته‌های جدیدی براساس نیاز استان باید ایجاد شود. 

می‌خواهیم اثرگذاری دانشگاه را در حل مشکلات و توسعه کرمانشاه افزایش دهیم

باید علم باوری را در جامعه تقویت کنیم

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با اشاره به لزوم ارتباط بین دانشگاه و جامعه و صنعت، اظهار کرد: موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که در مباحث اقتصای ذیل اقتصاد دانش بنیان قرار می‌گیرد از مباحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

فتح اللهی ادامه داد: ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و یا به عبارت دیگر دانش بنیان شدن اقتصاد که هم در اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و هم مقام معظم رهبری سالهاست بر آن تاکید دارند، یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا دارد که دانشگاه‌ها در بهترین حالت طرف عرضه آن هستند و سایر نقش آفرینان اقتصاد دانش بنیان شامل حاکمیت، فعالین اقتصادی، رسانه‌های جمعی و تشکل‌های صنفی و سازمانهای مردم نهاد طرف تقاضا هستند. در این بین ضعف در هرکدام از این بخش‌ها موجب می‌شود که تعامل بین جامعه و دانشگاه به خوبی شکل نگیرد.

وی افزود: شاید دانشگاه‌های ما ضعف‌هایی در طرف عرضه دانش داشته باشند، اما معتقدم مشکل عمده‌تر در طرف تقاضا است. یعنی تقاضای چندانی برای دانش شکل نگرفته و به عبارت دیگر فرهنگ علم باوری در جامعه ما نهادینه نشده است که بخشی از آن به اقتصاد نفتی ما برمی‌گردد و فعالین اقتصادی ما چه در بخش دولتی و چه خصوصی بیشتر به دنبال آن هستند که به منابع ارزان‌تری دست پیدا کنند تا اینکه از علم و دانش برای بهبود بهره‌وری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تقاضای واقعی برای استفاده از دانش بطور کلی در جامعه و بطور خاص در صنایع کم است، گفت: کشورهای توسعه یافته به مرور به این سمت رفته‌اند که برای علم «فرش قرمز» پهن کنند که البته این کار زمان بر بوده و ما هم باید به این سمت حرکت کرده و علم باوری را در جامعه تقویت کنیم.

باید نگاه برنامه‌ای داشته باشیم

فتح اللهی در بخش دیگر این گفت و گو با بیان اینکه تلاشم بر این است نگاه برنامه‌ای و آینده نگرانه را در دانشگاه‌های استان تقویت کنیم، گفت: معتقدم اگر دانشگاه‌ها برنامه محور عمل کنند می‌توانند نگاه برنامه‌ای را در کل استان هم رسوخ دهند.

رییس دانشگاه رازی افزود: با همین نگاه، سعی کرده‌ایم در دانشگاه رازی براساس برنامه پیش برویم و در همه امور برنامه محور باشیم و امیدواریم به نتایج خوبی هم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha