عباس حبیبزاده در گفتوگو با ایسنا در خصوص همایش «ملاحظات آموزش در عصر هوش مصنوعی»، اظهار کرد: با یک دیدگاه نظاممند در پدیدههای اجتماعی، هر تغییری بر تک تک اجزای نظام کلان اجتماعی تاثیرات خود را میگذارد که یکی از مهم ترین و اثرگذارترین اجزای نظام کلان اجتماعی در هر جامعهای، نظام آموزشی است.
عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه قم ادامه داد: یکی از تغییرات و شاید بگویم یکی از انقلابهایی که در ادوار تاریخ زندگی بشر به خصوص در دنیای مدرن و پست مدرن اتفاق افتاده است پس از انقلاب در صنعت چاپ و رایانه، انقلاب هوش مصنوعی است. ضرورت مطالعه جوانب این اثرگذاری و شناخت بیشتر برای هدایت این توان خارق العاده ما را بر آن داشت که برگزاری این همایش را در دستور کار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم قرار دهیم.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به سرعت تحولات فناوری هوش مصنوعی حیاتیترین ملاحظهای که سیستمهای آموزشی ما باید هم اکنون در اولویت قرار دهند چیست، گفت: در هر سیستم آموزشی یک عامل کلیدی یا بهتر بگویم شاه کلید داریم که برای هر تغییر یا بهسازی باید سراغ آن برویم و از طریق آن به اهداف متعالی علمی، فناوری، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی برسیم و آن شاه کلید معلم است. به نظر بنده اولویت اصلی ما تجهیز کردن معلمان در همه سطوح آموزشی به دانش و مهارتهای پایه در زمینه هوش مصنوعی است؛ ضمنا در طول این سالهای شروع، این مهم، فرصت به حساب میآید و در صورت عدم استفاده از این فرصت، تهدیدهای سنگینی متوجه ما خواهد بود.
حبیب زاده تأکید کرد: مخاطبان اصلی این همایش تمامی برنامه ریزان و مدیران در همه سطوح و زیرنظامهای نظام آموزشی کشور است؛ از نظام آموزش عمومی گرفته تا آموزش عالی و آموزشهای سازمانی و مهارتی. از همین رو محورها و کارگروههای هشتگانهای در این همایش طراحی شد تا بتوانیم تمامی این ابعاد را پوشش دهیم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: کاربرد هوش مصنوعی در آموزش عمومی، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش عالی، کاربرد هوش مصنوعی در آموزشهای فنی و مهارتی، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و بهسازی منابع انسانی، ملاحظات اخلاقی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، ملاحظات فلسفی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، ملاحظات حقوقی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، ملاحظات فنی و زیرساخت کاربرد هوش مصنوعی در آموزش از محورهای هشتگانه همایش «ملاحظات آموزش در عصر هوش مصنوعی» است.
مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه قم بیان کرد: باید معلمان، استادان و مربیان را به تمامی ابزارها و مهارتهای لازم تجهیز کرد. از همین رو کارگاهها و نشستهای خوبی انجام شد و برگزاری این همایش یک آغازی برای گسترش آموزش و تسلط بر ابزارها و مهارتهای هوش مصنوعی از طریق همکاری و هم افزایی نهادها و سازمان های مربوط است.
حبیب زاده یادآور شد: هدف اجرایی و عملیاتی برنامه ریزان و طراحان این رویداد علمی، علاوه بر آگاهی بخشی و مهارت افزایی نیروی انسانی دخیل در امر آموزش به معنای کلی آن، تهیه اسناد و تصویب نظام نامهها، دستورالعملها و آیین نامههای اجرایی است که از طریق هم افزایی انجام شده در طول همایش این همه دور از دسترس نیست.
وی با بیان اینکه همایش «ملاحظات آموزش در عصر هوش مصنوعی» با یک برنامه ریزی فرایندی و مستمر از ابتدا پیش رفته است، تصریح کرد: تاکنون ۹ پیش نشست و ۴ کارگاه برای مخاطبان طراحی و اجرا شد و این رویدادها علاوه بر تعیین چارچوب و اعتلای غنای علمی همایش به تعمیم پذیری بالا و گسترش اهمیت موضوع برای دست اندرکاران نظام آموزشی و بهبود مهارت استادان، معلمان و دانشجویان منجر شد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: همایش «ملاحظات آموزش در عصر هوش مصنوعی» در روز چهارشنبه ۲۳ مهر از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر در دانشگاه قم برگزار میشود برنامه افتتاحیه و ارائه سخرانان کلیدی که از ساعت ۸ تا ۱۲ است در تالار شهید احمدی روشن دانشکده فنی با حضور وزیر آموزش و پرورش و برخی شخصیت های استانی برگزار میشود.
وی تصریح کرد: سخرانان کلیدی بهروز مینایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و از متخصصان تراز اول هوش مصنوعی در کشور، محمد حسنزاده رئیس ایرانداک و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، جواد حاتمی استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و استاد نمونه کشوری در سال ۱۴۰۴، حسینی مقدم استاد پژوهشگاه مطالعات فرهنگی وزارت علوم و محرم آقازاده از فعالان تکنولوژی آموزش در کشورهای مختلف که به طور برخط از کانادا سخنرانی خواهند کرد.
حبیب زاده اظهار کرد: پس از برنامه صبح پنلهای تخصصی از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ با حضور استادانی از دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی، فرهنگیان، معارف و همچنین از مدیران و فعالانی از سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و استانداری برگزار میشود. همچنین مراسم اختتامیه با تقدیر از مقالات برتر و فعالان هوش مصنوعی در ساعت ۱۶ است.
انتهای پیام
نظرات