• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۴ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1404072415486
  • خبرنگار : 50975

یک مسئول در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

پیوند اولیا و مربیان ضرورتی انکارناپذیر در رشد و بالندگی دانش‌آموزان

پیوند اولیا و مربیان ضرورتی انکارناپذیر در رشد و بالندگی دانش‌آموزان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اهمیت تعامل خانواده و مدرسه، هفته پیوند اولیا و مربیان را فرصتی برای بازتعریف نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: این پیوند تنها یک نام یا مناسبت نیست، بلکه ضرورتی انکارناپذیر در رشد و بالندگی دانش‌آموزان است.

در روزگاری که تربیت نسل آگاه، خلاق و متعهد از مهم‌ترین اهداف نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود، نقش خانواده در کنار مدرسه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. «هفته پیوند اولیا و مربیان» فرصتی است تا بار دیگر بر ضرورت این همکاری و هماهنگی تأکید شود؛ پیوندی که می‌تواند مسیر تعلیم و تربیت را از خانه تا کلاس درس، هموارتر و پویاتر سازد

محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این هفته هر ساله از ۲۴ تا ۳۰ مهر با اجرای برنامه‌های متنوع در سطح مدارس، مناطق، شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار می‌شود تا نقش و جایگاه خانواده در نظام تعلیم و تربیت و ضرورت مشارکت والدین در تصمیم‌گیری‌های آموزشی و پرورشی تبیین شود.

مسئول اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: پیوند اولیا و مربیان صرفاً یک عنوان یا برنامه هفتگی نیست، بلکه ضرورتی بنیادین در فرآیند تربیت فرزندان به شمار می‌رود. خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل‌اند که همچون دو بال پرواز، زمینه رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان را فراهم می‌کنند. در صورتی که این دو نهاد هم‌صدا و همسو نباشند، تلاش‌های هر یک ناقص و کم‌اثر خواهد بود.

احمدی تصریح کرد: مدرسه خانه دوم فرزندان و خانه در حقیقت نخستین مدرسه آن‌هاست. پیوند اولیا و مربیان پلی میان این دو محیط مهم است که نقش حیاتی در شکل‌گیری شخصیت و مسیر آموزشی دانش‌آموز دارد. در این میان، والدین با ایفای نقش‌های تربیتی، آموزشی، ارتباطی و نظارتی می‌توانند تأثیر عمیقی در رشد فرزندان خود داشته باشند.

 خانه و مدرسه، دو بال پرواز تربیت فرزندان

احمدی در تشریح نقش‌های مختلف والدین گفت: والدین در وهله نخست حامی عاطفی و هیجانی فرزندان هستند و با ایجاد فضایی امن، محبت‌آمیز و سرشار از مهر، زمینه رشد و اعتمادبه‌نفس را در آنان تقویت می‌کنند. از سوی دیگر، نظارت بر انجام تکالیف درسی، پیگیری وضعیت تحصیلی و گفت‌وگوی مستمر با معلمان از جمله وظایف آموزشی والدین است.

وی ادامه داد: حضور فعال در جلسات انجمن اولیا و مربیان، ارتباط صمیمی و مؤثر با مدیران و معلمان، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و پرورشی و نیز مراقبت از سلامت روانی و فضای مجازی فرزندان از مهم‌ترین ابعاد نقش ارتباطی و نظارتی خانواده به شمار می‌آید.

احمدی با بیان مثالی از ارتباط خانه و مدرسه گفت: دانش‌آموزان مانند نهالی هستند که خانه، ریشه آن است؛ مدرسه، خاک حاصلخیزی است که رشد در آن صورت می‌گیرد؛ معلمان نقش باغبانانی آگاه را دارند و والدین، خورشیدی هستند که با گرمای محبت خود زمینه رشد این نهال را فراهم می‌کنند.

نقش حیاتی والدین در رشد و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان

مسئول اداره انجمن اولیا و مربیان با اشاره به برخی چالش‌ها افزود: متأسفانه در برخی موارد، پیوند اولیا و مربیان تنها در حد برگزاری جلسات ابتدای سال تحصیلی باقی می‌ماند و پس از آن تداوم نمی‌یابد. بسیاری از والدین دیگر ارتباط فعالی با مدرسه ندارند و از روند تحصیلی، اخلاقی و اجتماعی فرزند خود بی‌اطلاع می‌مانند.

وی راهکارهایی برای تقویت این ارتباط پیشنهاد کرد و گفت: استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی داخلی مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک، نشست‌های موضوعی و تشکیل کلاس‌های آموزش خانواده از جمله روش‌هایی است که می‌تواند این تعامل را پویاتر و مؤثرتر سازد.

احمدی یکی از اهداف اصلی انجمن اولیا و مربیان را برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده دانست و بیان کرد: این کلاس‌ها با محور موضوعات روز از جمله آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، سلامت روان و موضوعات فرهنگی و دینی برگزار می‌شود و نقش مهمی در آگاهی‌بخشی والدین ایفا می‌کند.

 پیوند اولیا و مربیان، ضرورتی برای جامعه‌ای پویا و آگاه

مسئول اداره انجمن اولیا و مربیان چهارمحال و بختیاری در ادامه خاطرنشان کرد: دو طرح مهم در دستور کار انجمن قرار دارد؛ نخست کانون تربیتی محله که با بهره‌گیری از ظرفیت سایر نهادها و سازمان‌ها و برگزاری بازدیدهای آموزشی برای دانش‌آموزان، به مرکزی برای رشد فرهنگی محلات تبدیل می‌شود و دوم، ایجاد اتاق گفت‌وگو برای اولیا به منظور فراهم کردن بستری برای تعامل مستقیم والدین با مدیران و معلمان مدرسه.

احمدی در پایان تأکید کرد: باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که تربیت فرزند مسئولیتی مشترک میان خانه و مدرسه است و هر دو نهاد باید در این مسیر همراه، هم‌صدا و هدفمند عمل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha