رضا شهسواری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مشارکت خانوادهها در روند تعلیم و تربیت دانشآموزان اظهار کرد: حضور فعال و خلاقانه اولیا در مدارس، نقش تعیینکنندهای در ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی دارد و باید این بستر بهصورت واقعی و ملموس فراهم شود.
رئیس انجمن اولیا و مربیان استان قم گفت: یکی از وظایف اصلی مدارس طبق آییننامه اجرایی، برگزاری انتخابات و تشکیل انجمنهای اولیا و مربیان است. مدیران موظفاند این انتخابات را برگزار کنند، چراکه مشارکت اولیا در فرایند تعلیم و تربیت یک ضرورت است.
شهسواری افزود: یکی از مزیتهای انجمنهای اولیا و مربیان، مشارکت فعال و خلاقانه در حوزه تعلیم و تربیت است. اولیای دانشآموزان سرمایه انسانی عظیم برای آموزش و پرورش هستند و با توجه به مشکلات عدیده این نهاد، بسیاری از چالشها و تنشها از طریق این سرمایه انسانی قابل مدیریت و حلوفصل است.
وی در ادامه بیان کرد: انجمنها پل ارتباطی میان مربیان و اولیا هستند و جایی که حضور آنان واقعی و اثرگذار باشد، نتایج خوبی حاصل میشود. اما در مدارسی که انجمنها بهصورت فرمایشی و نمایشی برگزار شده ضعفهای آموزشی، تحصیلی و تربیتی مشاهده میشود.
شهسواری گفت: تا جایی که توانستیم از طریق بخشنامهها و فضای مجازی موجود، به مدیران تأکید کردیم که انجمنها باید بستر واقعی برای مشارکت داشته باشند. اگر این بستر فراهم نباشد، اولیا حضور مؤثر نخواهند داشت و مشکلات مدارس افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: در مدارسی که انجمنها فعال هستند، علاوه بر بهبود وضعیت تربیتی و آموزشی، زیرساختهای فیزیکی مدارس نیز مناسبتر است. حضور اولیا تاثیر بسزایی بر کیفیت نظام آموزشی دارد و مدیران باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
شهسواری در ادامه گفت: طی جلسات هماندیشی با مدیران مدارس بارها تأکید کردهام که اهتمام ویژهای به مشارکت اولیا داشته باشند. نگاه صرف به برخی آسیبها نباید مانع حضور مؤثر اولیا شود؛ این موضوع نیازمند فرهنگسازی، تبیین وظایف و صبر و حوصله است تا مزایا و بهرهمندیها ملموستر شود.
رییس اداره انجمن اولیا مربیان افزود: در دنیای امروز، فضای مجازی و تحولات فناوری همه حوزهها از جمله آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است. نسلهای متولد دهههای ۸۰ و ۹۰، که به نسل زد شناخته شدهاند، در دل فضای مجازی رشد کردهاند و تربیت آنان به گردنهای سخت بدل شده است.
وی با توجه به اینکه بین این همه مشکلات و چالشها، برخی مسائل ارزش و اولویت ذاتی دارند، گفت: علمآموزی و تربیت از جمله این مسائل هستند که برای خانوادهها همواره مهم و ارزشمندند و در جامعه ما، با تعلقات و باورهای دینی، اهمیت آموزش و علم را میدانند و آموزههای اسلامی بر آن تأکید دارد.
شهسواری در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش با وجود چالشها، تلاش کرده است روند تعلیم و تربیت مختل نشود. تجربه و تحقیقات نشان دادهاند که آموزش یکسویه نتیجهبخش نیست و تعامل میان خانه و مدرسه ضروری است تا فرایند آموزشی و تربیتی موفق باشد.
وی گفت: کار تربیتی امروز سختتر از گذشته است؛ نسلها، گرایشها و ذائقه دانشآموزان تغییر کرده است و تفاوتها با گذشته قابل مقایسه نیست. بنابراین باید خانواده و مدرسه در کنار هم باشند تا تعلیم و تربیت به نتیجه برسد.
شهسواری افزود: تعلیم و تربیت مسئولیتی اجتماعی است که خانوادهها و مدارس بهتنهایی قادر به انجام آن نیستند. این تعامل و همراهی، ضامن موفقیت نظام آموزشی است.
وی ادامه داد: دوران کرونا ثابت کرد که مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است. تعطیلی مدارس به خانوادهها نشان داد که مدرسه نقش منحصر به فردی در رشد دانشآموزان دارد و این جایگاه مقدس نباید نادیده گرفته شود.
شهسواری با توجه اینکه دانشآموزان از طریق تعامل و تبادل تجربه با همسالان، رشد کاملتری پیدا میکنند، تصریح کرد: خانوادهها باید رفتار و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود را هم در خانه و هم در مدرسه رصد کنند و مشکلات را با همکاری مربیان مرتفع سازند.
وی تصریح کرد: شرایط کنونی جامعه حساس است و نیازمند همدلی، همفکری و مشارکت همهجانبه خانوادهها با آموزش و پرورش است. برای این امر، نحوه مشارکت اولیا باید مشخص شود و آموزش آنان در اولویت قرار گیرد.
شهسواری در ادامه بیان کرد: امسال برنامه جامع آموزش اولیا در دستور کار قرار دارد تا آنان با حقوق، اختیارات و حدود وظایف خود در مدرسه آشنا شوند. این آموزشها پس از برگزاری انتخابات و هفته پیوند اولیا و مربیان آغاز خواهد شد.
وی گفت: آشنایی اولیا با وظایف خود، از تداخل نقشها میان مدیران، معلمان و خانوادهها جلوگیری میکند و مشارکت هدفمند شکل میگیرد. شناخت دقیق وظایف موجب استفاده بهینه از حضور اولیا در مدارس خواهد شد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان افزود: از تمامی اولیا میخواهم حضور در مدارس را جدی بگیرند. تجربه کشورهای توسعهیافته نشان میدهد موتور محرک پیشرفت، مدارس منظم و فعال هستند.
وی بیان کرد: تحقق تعلیم و تربیت مؤثر در جهان امروز با همراهی اولیا امکانپذیر است. اگر دانشآموزان را آیندهسازان جامعه بدانیم، باید در تربیت آنان سهیم باشیم و نقشآفرینی کنیم.
شهسواری ضمن تبریک هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: همه ما باید احساس مسئولیت کنیم و برای تربیت نسلی متعهد، متخصص و کارآمد تلاش کنیم؛ نسلی که بتواند آینده کشور را با آگاهی، اخلاق و تخصص بسازد.
انتهای پیام
نظرات