به گزارش ایسنا، این اختلاف میتواند با توجه به اینکه خودروسازان و تامینکنندگان اروپا در حال حاضر با تعرفهها، رقابت خارجی و تقاضای ضعیف دست و پنجه نرم میکنند فشار بیشتری بر بخش خودروسازی این منطقه، وارد کند.
این امر همچنین «نکسپریا» (Nexperia) را وارد یک جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان میکند، چرا که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، با محدود کردن صادرات مواد معدنی کمیاب توسط چین، فشار بر فناوری را افزایش میدهد.
انجمن خودروسازی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: در صورت عدم حل فوری اختلال در تامین تراشههای «نکسپریا»، عمیقا نگران اختلال قابلتوجه احتمالی در تولید خودروهای اروپایی است. این انجمن همچنین، در بیانیهای اعلام کرد: خودروسازان و تامینکنندگان، هفته گذشته، از «نکسپریا» اخطاری دریافت کردند که دیگر نمیتواند تحویل تراشههایش را تضمین کند. در این بیانیه آمده که تامینکنندگان خودرو اروپایی بدون این تراشهها، نمیتوانند قطعات و اجزای مورد نیاز برای تامین تولیدکنندگان خودرو را تولید کنند و بنابراین این امر، تهدیدی برای توقف تولید است.
دولت هلند اعلام کرد: کنترل شرکت چینی تولیدکننده تراشههای رایانهای «نکسپریا» را از ۳۰ سپتامبر به دست گرفته است و نگرانیهایی را در مورد انتقال احتمالی فناوری به شرکت چینی «وینگتِک» (Wingtech) مطرح کرد.
اسناد دادگاه نشان میدهد که این اقدام دولت هلند پس از ماهها افزایش فشار آمریکا بر این شرکت صورت گرفته است. واشنگتن در اواخر دسامبر، شرکت «وینگتِک» را که ۱۰۰ درصد مالکیت «نکسپریا» را در اختیار دارد، در فهرست تحریمهای آمریکا، قرار داد.
فولکسواگن و بیامدبلیو از جمله خودروسازانی هستند که شبکههای تامینکنندگان آنها شامل «نکسپریا» میشود و بوش از جمله تامینکنندگان خودرو آلمانی است که از تراشههای این شرکت، استفاده میکند.
بر اساس گزارش رویترز، فولکسواگن و بیامدبلیو هر دو اعلام کردند: تولید هنوز تحت تاثیر این مشکلات قرار نگرفتهاند، اما برای شناسایی خطرات احتمالی تامین، تلاش میکنند.
انتهای پیام
نظرات