• یکشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404081106407
  • خبرنگار : 30057

رشد سالانه ۷۰ درصدی در فروش محصولات نانویی/فروش ۹۷ همتی شرکت‌ها در سال گذشته

رشد سالانه ۷۰ درصدی در فروش محصولات نانویی/فروش ۹۷ همتی شرکت‌ها در سال گذشته

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، با بیان اینکه فاصله میان ظرفیت واقعی شرکت‌های فناور و میزان پذیرش محصولات آنها در صنایع کشور همچنان زیاد است، گفت: درآمد حاصل از فروش محصولات نانویی در سال گذشته بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بخشی از این رقم به صورت مستقیم از طریق مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، دکتر عماد احمدوند امروز در حاشیه افتتاح شانزدهمین نمایشگاه نانو در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات برگزاری شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو، گفت: در این دوره ۱۵۲ نهاد در نمایشگاه حضور دارند که شامل شرکت‌های تجاری فعال در بازار، فناوران در مسیر توسعه فناوری و نیز نهادهای تأمین مالی است. بخش قابل‌توجهی از فضای امسال به نهادهای تأمین مالی اختصاص یافته که در مراحل انتهایی توسعه فناوری نقش حمایتی و سرمایه‌گذاری دارند.

وی با بیان اینکه تا پیش از آغاز نمایشگاه، در مجموع ۱۸۶۴ محصول موفق به دریافت تأییدیه ستاد نانو شده‌اند، افزود: این محصولات توسط حدود ۴۷۵ شرکت داخلی تولید می‌شوند که نشان از گستردگی اکوسیستم فناوری نانو در کشور دارد.

احمدوند در توضیح برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، اظهار کرد: علاوه بر حضور شرکت‌ها و فناوران، مجموعه‌ای از رویدادهای تخصصی نیز برگزار می‌شود که مسیر توسعه فناوری را تکمیل می‌کند. یکی از این برنامه‌ها نشست تدوین استانداردهای بین‌المللی است. ایران یکی از کشورهای فعال در کمیته بین‌المللی استانداردسازی نانو است و از نظر تعداد استانداردهای بین‌المللی تدوین‌شده با مدیریت کشورمان، در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: در نشست بین‌المللی تدوین استانداردهای نانو که امروز و فردا برگزار می‌شود، تجربیات چند ساله ایران در حوزه استانداردسازی به سایر کمیته‌های متناظر در حوزه‌های صنعتی و علمی منتقل می‌شود تا زمینه برای حضور گسترده‌تر ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی در دیگر حوزه‌ها نیز فراهم شود.

دبیر ستاد نانو یکی دیگر از رویدادهای مهم این نمایشگاه را «نشست تأمین مالی» عنوان کرد و گفت: در این برنامه یک‌روزه، نهادهای مرتبط با تأمین مالی شامل بانک‌ها، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر حضور دارند. بخشی از این نهادها در نمایشگاه غرفه دارند و بخشی دیگر در نشست‌های تخصصی با شرکت‌های فناور وارد مذاکره می‌شوند. شرکت‌هایی که به مرحله جذب سرمایه رسیده‌اند، طرح‌های خود را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (CVC) ارائه می‌کنند.

احمدوند افزود: این تعامل میان فناوران و سرمایه‌گذاران می‌تواند به تقویت اقتصاد نانو در کشور کمک کند. طی سال‌های گذشته مسیر توسعه علمی و فناورانه کشور در حوزه نانو با موفقیت طی شده و امروز بیش از ۴۷۰ شرکت محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند.

احمدوند با اشاره به شاخص‌های اقتصادی این حوزه، گفت: درآمد حاصل از فروش محصولات نانویی در سال گذشته بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بخشی از این رقم به صورت مستقیم از طریق مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت بازمی‌گردد. به طور میانگین حدود ۷ درصد از فروش محصولات نانویی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود، هرچند برخی از حوزه‌های صادراتی یا محصولات خاص از مالیات معاف هستند.

وی تأکید کرد: با این حال، اثر اقتصادی فناوری نانو تنها به بازگشت مالیات محدود نمی‌شود. در بسیاری از حوزه‌ها مانند کشاورزی و شیلات، تأثیر استفاده از فناوری نانو در افزایش تولید و بهره‌وری چندین برابر ارزش فروش محصول است. برای مثال، یک محصول نانویی با ارزش یک میلیارد تومان در یک مزرعه پرورش آبزیان می‌تواند برداشت سالانه را تا سه برابر افزایش دهد.

دبیر ستاد توسعه نانو با اشاره به اولویت‌های اصلی این حوزه، گفت: تمرکز ستاد بر سه بخش سلامت، انرژی و کشاورزی است؛ حوزه‌هایی که بیشترین اثر اقتصادی و اجتماعی را در کشور دارند و بازدهی آن‌ها از نظر کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بهره‌وری بسیار بالاست.

احمدوند اظهار کرد: نمایشگاه فناوری نانو پس از ۱۶ دوره برگزاری، از یک رویداد صرفاً فناورانه به یک نمایشگاه تجاری تبدیل شده است. امروز شرکت‌های نانویی همانند دیگر بخش‌های صنعتی کشور محصولات خود را در این رویداد عرضه می‌کنند و مسیر توسعه فناوری، از ایده تا بازار، در قالب این نمایشگاه به‌خوبی قابل مشاهده است.

احمدوند با اشاره به روند رشد شرکت‌های فناور، اظهار کرد: شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته به‌صورت کوچک در بخش طراحی فناورانه حضور داشتند، امسال به‌عنوان شرکت‌های مستقل در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. این نمایشگاه در واقع دو کارکرد اصلی دارد؛ نخست، نمایش مسیر توسعه فناوری و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و دوم، عرضه محصولات تجاری شرکت‌ها.

وی افزود: نمایشگاه «فر ایران» رویدادی با کارکردی متفاوت است که در آن حدود ۸۰ محصول فناورانه منتخب با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا حضور دارند. این محصولات در یکی دو سال اخیر توانسته‌اند مجوزهای ورود به بازار را دریافت کنند و به جای رونمایی‌های پراکنده توسط معاونت علمی، به‌صورت تجمیعی به جامعه رسانه‌ای و صنعتی کشور معرفی می‌شوند.

احمدوند با اشاره به حمایت بخش صنعت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: اگر روند رشد شرکت‌ها را بررسی کنیم، در چهار سال گذشته به‌طور میانگین هر سال ۷۰ درصد رشد در حجم فروش محصولات نانویی مشاهده شده است که نشان‌دهنده استقبال صنایع از این محصولات است.

احمدوند با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد محصولات نانو کاربرد صنعتی دارند و حدود ۴۰ درصد دیگر نیز مصرف‌کننده عمومی دارند، تأکید کرد: با وجود این رشد، فاصله میان ظرفیت واقعی شرکت‌های فناور و میزان پذیرش محصولات آنها در صنایع کشور همچنان زیاد است و این پذیرش باید بسیار بیشتر شود، چرا که ورود این فناوری‌ها می‌تواند به حل مشکلات صنایع کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی حدود ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه تولید محصولات نانو متعلق به بخش خصوصی هستند. از سوی دیگر، فرایند حمایتی از طرح‌های فناورانه‌ای که هنوز در مرحله تیمی و دانشگاهی قرار دارند نیز در جریان است، اما در حال حاضر بالغ بر ۱۸۶۰ محصول فناورانه توسط شرکت‌های خصوصی تولید و به صنایع عرضه می‌شود.


انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha