به گزارش ایسنا، علیرضا منادی، در جریان بازدید اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس شورای اسلامی از دانشگاه ملی مهارت ضمن تأکید بر اهمیت آموزشهای مهارتی، گفت: در برنامه هفتم توسعه، تکلیف روشنی برای بخش آموزش عالی تعیین شده و بر اساس آن، دانشگاهها باید حداقل ۴۰ درصد رویکرد مهارتی داشته باشند. در این میان، تنها دانشگاهی که به صورت تخصصی و تمامعیار در این مسیر حرکت میکند، دانشگاه فنی و حرفهای کشور است؛ دانشگاهی که ریشه آن به تلاشهای مرحوم امیرکبیر در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ سال پیش بازمیگردد.
وی در ادامه افزود: در این نشست، گزارش مبسوطی از سوی رئیس دانشگاه فنی و حرفهای و معاونان او ارائه شد و اعضای کمیسیون مسائل مهمی را مورد بررسی قرار دادند. از جمله موضوعات مطرحشده، جذب نیرو از میان دانشآموختگان کارشناسی از طریق امریه در همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح برای رفع کمبود نیروی انسانی بود.
منادی با اشاره به ضرورت حمایت از دانشگاه ملی مهارت گفت: یکی دیگر از مباحث مهم، عضویت دانشگاه فنی و حرفهای در شورای عالی نظام مهارت و حرفهای کشور بود. همچنین تأکید شد که باید نگاه ویژهای به این دانشگاه داشت، چرا که سرانه دانشجویی آن بهمراتب کمتر از سایر دانشگاههاست؛ در حالیکه دانشجو، دانشجوست و باید امکانات رفاهی و تغذیهای برابر برای همه دانشجویان فراهم شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: در ادامه این جلسات، مقرر شد اقداماتی در سطح مجلس برای حل مشکلات این دانشگاه، بهویژه در بخش بودجه، در نظر گرفته شود. مهمترین دغدغه در حال حاضر، موضوع افزایش چشمگیر تعداد دانشآموزان هنرستانهاست که با توجه به جهتگیری برنامهها به سمت مهارتآموزی، بهزودی بخش عمدهای از آنها وارد دانشگاه فنی و حرفهای خواهند شد.
وی تأکید کرد؛ در حال حاضر، این دانشگاه با مشکلات زیرساختی مواجه است و با ورود چندین برابر دانشجویان جدید، این مشکلات تشدید خواهد شد. بنابراین لازم است از هماکنون برنامهریزی دقیقی برای آمادهسازی شرایط مناسب انجام شود تا این دانشآموزان بتوانند مسیر تحصیلی و مهارتی خود را در دانشگاه فنی و حرفهای با کیفیت مطلوب ادامه دهند.
انتهای پیام


نظرات