• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1404081409003
  • خبرنگار : 30057

تربیت نیروی انسانی خلاق محور توسعه پایدار است/ضرورت آموزش مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های فنی

تربیت نیروی انسانی خلاق محور توسعه پایدار است/ضرورت آموزش مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های فنی

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر نقش محوری سرمایه انسانی در رشد اقتصادی، گفت: اقتصادی که بر پایه منابع انسانی شکل بگیرد، بنیان‌مندتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد بود. آموزش‌های مهارتی باید در قالب بسته‌های جامع شامل مهارت‌های فنی و نرم طراحی شوند تا نیروی انسانی توانمند، خلاق و کارآفرین تربیت شود.

به گزارش ایسنا، فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز در پنل منابع انسانی و صنایع خلاق دومین رویداد ملی صنایع خلاق با تأکید بر نقش محوری نیروی انسانی در توسعه اقتصادی، گفت: اقتصادی که بر پایه منابع انسانی شکل بگیرد، بنیان‌مندتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد بود. اهمیت سرمایه انسانی برای همه روشن است و این عامل یکی از ارکان اصلی رشد پایدار کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در توسعه منابع انسانی کشور، افزود: این سازمان سالانه نزدیک به دو میلیون نفر را در مراکز دولتی و آزاد در چهار بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر آموزش می‌دهد. در ذیل این خوشه‌های اصلی، گروه‌های شغلی مختلفی تعریف شده و برنامه‌های آموزشی ما شامل شایستگی‌های فنی و غیرفنی متعددی است که متناسب با نیاز بازار کار تنظیم شده‌اند.

منصوری با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نقش محوری در شکل‌دهی و هدایت تیم‌های مهارتی ایفا می‌کند، گفت: ما هم به شاغلان برای ارتقای مهارت‌هایشان خدمات ارائه می‌دهیم و هم به جویندگان کار که قصد ورود به بازار دارند. همچنین از کارآفرینان و فعالان استارتاپی حمایت می‌کنیم تا مسیر مهارت‌آموزی خود را تکمیل کرده و برای دیگران نیز اشتغال ایجاد کنند.

وی تعریف مسیرهای توسعه حرفه‌ای را یکی از اقدامات کلیدی این سازمان دانست و ادامه داد: در این مسیر، مشاوره و هدایت شغلی براساس استعدادها و توانمندی‌های افراد انجام می‌شود تا بدانند چه پیش‌نیازهایی برای ورود به مسیر شغلی دارند و چگونه می‌توانند به‌صورت افقی یا عمودی پیشرفت کنند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به تغییر رویکرد آموزشی این سازمان گفت: در دوره جدید، آموزش‌ها به‌صورت بسته‌ای طراحی شده‌اند تا مهارت‌های سخت و نرم را در کنار هم پوشش دهند. این روش به شکل‌گیری توانمندی‌های جامع در نیروی انسانی کمک می‌کند.

وی در ادامه به نقش رویدادها در شناسایی استعدادهای خلاق اشاره کرد و افزود: بیشترین کارآفرینان و افراد خلاق از مسیر شرکت در رویدادها و پروژه‌ها شناسایی می‌شوند. مسابقات مهارت—اعم از آزاد، ملی و بین‌المللی—نمونه بارز چنین بسترهایی هستند که فرصت یادگیری، تبادل تجربه و خلق ارزش را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کنند.

منصوری تصریح کرد: حتی اگر شرکت‌ کنندگان در این مسابقات مدالی هم کسب نکنند، معمولاً به عنوان نیروهای خلاق و کارآفرین شناسایی می‌شوند. این رویدادها زمینه‌ای فراهم می‌کنند تا افراد بدون وابستگی به مربی یا ناظر مستقیم، بر اساس دانسته‌ها و تجربه‌های خود در رقابت واقعی رشد کنند.

وی همچنین به اهمیت آموزش مهارت‌های نرم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد متخصص در زمینه فنی تبحر بالایی دارند، اما در برقراری ارتباط مؤثر یا ارائه مفاهیم شخصی و برندینگ فردی دچار ضعف‌اند. توسعه آموزش‌های مهارت نرم می‌تواند این خلأ را پر کرده و به رشد حرفه‌ای آنها کمک کند.

منصوری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های فنی در کنار مهارت‌های ارتباطی و خلاقانه، مسیر تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآفرین را هموار می‌کند و این همان هدفی است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پی تحقق آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha