• شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۴ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404081710056
  • خبرنگار : 71955

واکنش مشاور وزیر آموزش و پرورش به «کاهش سن ورود به مدرسه»

واکنش مشاور وزیر آموزش و پرورش به «کاهش سن ورود به مدرسه»

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم کاهش سن یادگیری کودکان گفت: باید پیش از ورود به دوره رسمی آموزش، فرصت‌های یادگیری مؤثر برای کودکان فراهم شود تا ذهن آنان در دوران مدرسه آمادگی بیشتری برای درک و یادگیری عمیق داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر، مفهوم «سن یادگیری» در میان کارشناسان تعلیم و تربیت، والدین و نظام آموزشی کشور به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز تبدیل شده است. تغییرات گسترده در سبک زندگی خانواده‌ها، گسترش استفاده از فناوری‌های دیجیتال، و افزایش محرک‌های محیطی باعث شده است کودکان زودتر از گذشته وارد فرایند درک، تجربه و یادگیری شوند. این دگرگونی، پرسشی اساسی را پیش روی نظام آموزشی قرار داده است و آن اینکه آیا سن آغاز آموزش رسمی در کشور باید بازنگری و کاهش یاید؟.

بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که پیش از ورود به مدرسه در قالب آموزش‌های غیررسمی یا بازی‌محور مهارت‌هایی را می‌آموزند، در مقاطع بعدی تحصیلی از آمادگی ذهنی و شناختی بیشتری برخوردارند. در همین زمینه، مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت یادگیری در سنین پایین‌تر تأکید دارند.

مهدی نوید ادهم مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این موضوع گفت: با توجه به تحولات محیطی و پایین آمدن سن یادگیری، باید تدابیری اتخاذ کنیم که دانش آموزان قبل از ورود به کلاس اول از فرصت یادگیری برخوردار باشند.

وی در خصوص اجباری بودن یا غیر اجباری بودن این آموزش افزود: این موضوع جای تأمل دارد اما تحقیقات فراوان در داخل و خارج از کشور نشان می‌دهد بچه‌هایی که قبل از وارد شدن به آموزش رسمی از آموزش‌های غیر رسمی برخوردارند، در زمان مدرسه از ذهن بازتری برای یادگیری برخوردار و بهتر و عمیق‌تر و دقیق‌تر یاد می‌گیرند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع فرصتی است که باید از آن در قالب آموزش‌های رسمی پیش دبستانی ( 4 و یا 5 سال سن) یا آموزش‌های غیر رسمی استفاده کنیم ادامه داد: در این سنین شرایط روحی و روانی و جسمی بچه‌ها کاملاً آماده یادگیری است.

نوید ادهم با بیان اینکه در مجموع هر کاری محاسن و معایبی دارد عنوان کرد: در مجموع محاسنش می‌چربد اما اگر دو اشکال هم وجود دارد، باید حل شود. قطعاً بچه‌ها باید قالب یادگیریشان با یادگیری عادی متفاوت باشد، یعنی نباید پشت میز بنشینند و یاد بگیرند بلکه در قالب بازی و تفریح آموزش ببینند.

وی اظهار کرد: باید به روی روش‌های یادگیری که با آموزش رسمی متفاوت است، کار شود. در برخی استان‌ها آموزش غیررسمی شروع شده، به نظر من فرصت خیلی خوبی است و نباید این سن بچه‌ها را از دست داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۴:۰۴

چرا ؟؟ واسه اونایی که درس خوندن و زود وارد بازار کار شدن چیکار کردید؟؟ حداقل بزارید چند سال اول عمرشون راحت باشند

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۶:۱۰

باید خانواده ها را اموزش بدهید 99درصد خانواده ها اصلا نمی دونن چطور باید بچه تربیت کنند یا چطور با بچه رفتار معقول داشته باشند بچه زود برسه مدرسه چه فاید ای داره وقتی خانواده با سواد لیسانس و فوق لیسانس بلد نیس بچه تربیت کنه

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۶:۵۰

مربیان پیش دبستانی خیلی زحمت میکشن بدون بیمه و حقوق ماهیانه که از یک سو هم پاگیر این شغل شدن که نکنه بعدن طرحی جدید بیاد که پیش‌دبستانی هم شود دولتی نمی تونن از کنار برن لطفاً به حال این ها فکر کنید

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۸:۴۸

سلام. مشاور محترم وزیر آموزش وپرورش لطفا بعد از 22سال هنوز پیمانی هستیم فقط به بهانه ی مهرآفرین بودن. لطفاً تبدیل وضعیت این عزیزان راپیگیری کنید. با تشكر

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۲۰:۱۴

سلام خواهش میکنم کتاب های مقطع ابتدایی طوری بنویسید که دانش آموزان جذب بشن

avatar
۱۴۰۴-۰۸-۱۹ ۰۹:۰۵

سلام چرا باید نیمه ی دوم یک سال دیر تر بره مدرسه بچه ایی که شهریور به دنیا اومده و بچه ایی که مهر به دنیا اومده یک سال با هم فرق دارن و باید سر یک کلاس بشینن واین واقعا ناحقی در حق بچه ی کوچکتر هست