عبدالحکیم آقارکاکلی چهارشنبه ۲۱ آبان در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه استان گلستان سهم بسیار کمی از اعتبارات ملی دارد و یکی از اصلیترین مشکلات استان ما، سهم اندک از پروژههای ملی مندرج در پیوست بودجه است، گفت: با وجود وسعت و جمعیت قابل توجه، گلستان تنها حدود ۵۰ پروژه در پیوست بودجه دارد و در حالی که میانگین عمر اجرای پروژههای عمرانی کشور ۱۷ سال است در گلستان بسیاری از پروژهها بیش از ۳۰ سال از آغازشان میگذرد.
وی حیات توسعه استان را منوط به توسعه منطقه آزاد دانست و ادامه داد: بر اساس برنامه دولت، اولویت با تکمیل پروژههای نیمهتمام است، اما متاسفانه در گلستان با وجود طرحهای مهم، هنوز صدور مجوز ماده ۲۳ برای برخی پروژهها انجام نشده است.
نماینده مردم گنبد کاووس با بیان اینکه کریدور شمال–جنوب که از باند شرقی دریای خزر میگذرد، اهمیت ملی و حتی فراملی دارد، افزود: اجرای خط ریلی گنبد–آزادشهر–شاهرود یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان استان است که در صورت تحقق، گلستان را به شبکه ترانزیت بینالمللی متصل میکند.
این مقام مسئول تصریح کرد: اجرای خط ریلی گنبد- آزادشهر شاهرود در بخش جادهای به طول ۲۴۲ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ایران باید در اولویت اجرا قرار گیرد که توسط پیمانکار ایرانی آماده اجراست و تنها بخش محدودی از طرف ترکمنستان باقی مانده است.
آق ارکاکلی با بیان اینکه در بخش داخلی نیز جاده نفت با طول ۵۶ کیلومتر که در نقشه کریدورهای کشور ثبت شده، باید با حمایت کمیسیون عمران به سرانجام برسد، گفت: این دو پروژه، یعنی ریل و جاده در باند شرقی کریدور شمال–جنوب، مصوبات اصلی مورد انتظار مردم گلستان در سفر ریاست جمهوری به استان است.
وی با تاکید اینکه اگر تنها به مسئله آب و برق گلستان توجه شود استان میتواند به خودکفایی برسد و بار مالی از دوش دولت برداشته شود، گفت: در حوزه زمین، لازم است مشکلات حقوقی با بنیاد مستضعفان و سایر نهادها برطرف شود تا امکان توسعه پروژههای عمرانی و سرمایهگذاری فراهم شود، همچنین حوزههای آب و انرژی که از ماموریتهای ذاتی کمیسیون عمران است، باید بهصورت ویژه دیده شوند.
نماینده مردم گنبد کاووس با تاکید بر اهمیت تامین مالی و استفاده از ظرفیتهای قانونی اظهار کرد:در استان گلستان از ابزار مولدسازی زمینها استفاده نشده و بهرهمندی از ماده ۵۶ قانون الحاق و سایر روشهای تامین مالی میتواند پروژههای نیمهتمام را فعال کند.
آق ارکاکلی در پایان با اشاره به ضرورت اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور گفت: در منطقه آزاد اینچهبرون هنوز در مدیریت یکپارچه میان وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی چالشهایی وجود دارد از این رو ضروری است تعامل ملی میان این دو دستگاه شکل بگیرد تا مدیریت واحد در منطقه آزاد اعمال شود و برند منطقه آزاد گلستان بهدرستی تثبیت شود.
انتهای پیام


نظرات