محمد رسول شیخی زادە امروز پنجشنبە ۲۲ آبان در جلسە شورای برنامەریزی استان کردستان کە با حضور وزیر راە و شهرسازی کە در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که کردستان با مشکلات متعددی در حوزههای مختلف روبهرو است و استان ما از نظر شاخصهای توسعه زیرساختی فاصله زیادی با میانگین کشور دارد.
وی افزود: در حوزه راهسازی، بزرگراه و آزادراه، وضعیت کردستان نامناسب است، متأسفانه با وجود افتتاح نمادین دو رئیسجمهور در مسیر ریلی، هنوز پروژههای ریلی استان به بهرهبرداری نرسیده و در برخی شهرستانها حتی ایستگاه ریلی وجود ندارد و در حوزه حملونقل هوایی نیز با وجود شرایط مشابه استانهایی مانند لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، پروازهای استان بسیار محدود است و این امر نارضایتی مردم را در پی داشته است.
نماینده مردم دهگلان و قروه با اشاره به مشکلات ساختاری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در جلسهای که پیشتر با وزیر محترم داشتیم، مقرر شد تا خرداد امسال ساختار وزارتخانه اصلاح و تفکیک بین بخشهای راه و مسکن در استانها بهطور شفاف انجام شود، اما این وعده تاکنون محقق نشده و این موضوع موجب سردرگمی در پیگیری امور و پروژهها شده است.
شیخیزاده در ادامه با انتقاد از وضعیت طرحهای نهضت ملی مسکن در استان گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر در کردستان بلاتکلیف ماندهاند. از مجموع ۷۵ هزار نفر ثبتنامی، تنها ۲۴ هزار نفر تعیین تکلیف شدهاند کە این مسئله نیازمند عزم جدی ملی و همکاری بنیاد مستضعفان و سایر نهادهاست.
وی ادامه داد: در حالی که پیگیریهای انجامشده برای حل مشکل ۳۷۲ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در قروه هنوز پاسخی از بنیاد مستضعفان دریافت نکرده است.
شیخی زادە همچنین به وضعیت نامناسب راههای مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: در ماههای اخیر، تصادفات متعددی در محورهای حادثهخیز استان بهویژه در گردنههای «صلواتآباد» و «همهکسی» رخ داده و جان دهها شهروند را گرفته است و انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی کارگروههای ویژهای برای رفع این نقاط حادثهخیز تشکیل دهد.
نماینده مردم دهگلان و قروه با بیان اینکه پیمانکاران کردستان از نظر توان مالی با پیمانکاران استانهای دیگر قابل مقایسه نیستند، افزود: بسیاری از پروژههای استان به دلیل مطالبات چند میلیارد تومانی پیمانکاران متوقف شده است، لذا درخواست ما این است که در پرداختها و تخصیص منابع ملی، سهم کردستان بهصورت ویژه دیده شود.
وی در پایان گفت: از مجموعه وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم که در کنار سایر استانها، کردستان را به میانگین کشور برسانند. مردم ما چیزی فراتر از عدالت و میانگین کشوری نمیخواهند.

کردستان از طرح آمایش مراکز لجستیک کشور حذف شده است
در ادامە کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به توسعه زیرساختهای استان کردستان گفت: استان کردستان سالهاست از عدالت سرزمینی در حوزه راه، حملونقل و توزیع اعتبارات عمرانی بیبهره مانده است.
وی افزود: اقدامات ارزشمندی در سالهای اخیر انجام شده که از جمله میتوان به اجرای تونل اورامان و کنارگذر شمالی مریوان اشاره کرد که هر دو پروژه از مصادیق اقدامات تحولآفرین در حوزه زیرساختی کردستان هستند.
کریمیان با اشاره به شاخصهای پایین توسعه در شهرستانهای مریوان و سروآباد گفت: با گذشت ۴۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص برخورداری شهرستان سروآباد تنها ۶۷ درصد و مریوان ۴۷ درصد است کە در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر راه روستایی در مریوان و ۸۰ کیلومتر در سروآباد هنوز آسفالت نشده است.
وی اضافه کرد: با میانگین سالانه چهار کیلومتر راهسازی، تکمیل این مسیرها بیش از ۷۰ سال زمان خواهد برد؛ این وضعیت نشان از توزیع ناعادلانه اعتبارات در کشور دارد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به حذف کردستان از طرح آمایش مراکز لجستیک کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷، وزارت راه و شهرسازی طرحی را برای ایجاد ۵۸ مرکز لجستیک در کشور تدوین کرد، اما متأسفانه استان کردستان در این طرح نادیده گرفته شد؛ این در حالی است که بر اساس آمار رسمی گمرکات تنها در سال ۱۴۰۳ از مرز باشماق بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و معادل ۲۵۰ هزار کامیون ترانزیت شده است کە این آمار بهروشنی نشان میدهد کردستان یکی از استانهای مهم کشور در حوزه حملونقل بینالمللی است و شایسته نیست از چنین طرح ملی حذف شود.
نماینده مردم مریوان و سروآباد تصریح کرد: در بخش حملونقل زمینی، ریلی و هوایی، کردستان همچنان با مشکلات جدی روبهرو است و توسعه زیرساختی در این حوزهها یک نیاز حیاتی است نه یک مطالبه سیاسی؛ لذا تحقق عدالت سرزمینی و توسعه متوازن کشور در گرو نگاه حمایتی و عملگرایانه وزارت راه و شهرسازی است.

استاندار کردستان: کردستان در حوزه زیرساخت با میانگین کشوری فاصله معناداری دارد
استاندار کردستان با بیان اینکه استان در شاخصهای توسعه زیرساختی فاصله معناداری با میانگین کشور دارد، گفت: برای جبران عقبماندگیهای تاریخی کردستان در حوزه راه، مسکن و حملونقل، باید اعتبارات ویژه و جهشی تخصیص یابد.
آرش زرەتن لهونی امروز پنجشنبە ۲۲ آبان در جلسە شورای برنامهریزی و توسعه استان کردستان با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر استان کردستان هیچ آزادراهی ندارد و از ۳۳۷ کیلومتر بزرگراه موجود نیز بخش عمده آن با استانداردهای ملی مطابقت ندارد و این مسیرها عملاً جادههای قبلی هستند که بهصورت محدود توسعه یافتهاند.
وی ادامە داد: کردستان یکی از پرحادثهترین جادههای کشور را دارد و متأسفانه هر سال شاهد از دست دادن عزیزانمان در تصادفات جادهای هستیم. استاندار کردستان با اشاره به وضعیت راههای روستایی گفت: فاصله ما با میانگین کشوری در این بخش حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد است کە برای رسیدن به میانگین کشور در راههای روستایی، نیازمند تخصیص حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.
وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات باید به اقدامات انجامشده در یک سال اخیر نیز اشاره کنیم، در دولت جناب آقای دکتر پزشکیان، فعالیتهای عمرانی قابل توجهی در مسیرهای مختلف از جمله کرمانشاه – بوکان، سنندج – مریوان، دیواندره – بیجار، سقز – بانه و بیجار – زنجان آغاز شده است و هماکنون در این مسیرها کارگاههای متعددی فعال هستند.
لهونی با اشاره به مصوبات سفر رئیسجمهور به کردستان گفت: در سفر آقای دکتر پزشکیان، ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کریدور شمالغرب به جنوبغرب کشور تخصیص یافت که یکی از مهمترین مصوبات این سفر بود.
وی ادامە داد: ویژگی سفرهای استانی رئیسجمهور این است که مصوبات بهطور کامل اجرایی میشوند و این موضوع امید تازهای برای توسعه استان ایجاد کرده است. استاندار کردستان افزود: با این وجود، فاصله کردستان با استانهای برخوردار همچنان زیاد است و اگر اعتبارات جهشی و ویژه اختصاص نیابد، این فاصله به مرور بیشتر خواهد شد، لذا انتظار داریم با توجه به حمایتهای خوبی که در سال گذشته از حوزه راههای استان شد، این روند با شدت بیشتری ادامه یابد.
استاندار کردستان در ادامه با اشاره به پروژههای نیمهتمام گفت: در محور کریدور شمالغرب به جنوبغرب تنها کنارگذر سنندج باقی مانده که نیازمند حمایت مالی است، همچنین پیمانکاران فعال در استان متعهدانه کار میکنند، اما توان مالی محدودی دارند، پرداخت مطالبات آنها برای تسریع در اجرای پروژهها ضروری است.
وی همچنین درباره حملونقل ریلی توضیح داد: خط قطار تا ۳۰ کیلومتری سنندج پیش رفته و هزینه زیادی صرف آن شده است، اما در حال حاضر تنها دو سرویس قطار در هفته داریم کە امیدواریم با همکاری وزارت کار و شرکتهای زیرمجموعه فعال در حملونقل ریلی، تعداد سرویسها افزایش یابد.
لهونی با اشاره به وضعیت پروازهای هوایی استان گفت: در کردستان دو فرودگاه در سنندج و سقز داریم کە تعداد پروازهای سنندج از یک پرواز به سه پرواز در هفته افزایش یافته، اما همچنان رضایتبخش نیست، لذا از شرکتهای هواپیمایی انتظار داریم پروازهای منظم و روزانه برقرار کنند تا مردم بتوانند برای کار، درمان و سرمایهگذاری برنامهریزی دقیقتری داشته باشند.
وی تأکید کرد: در صورت برقراری پروازهای منظم، استانداری آماده است بخشی از هزینه صندلیهای خالی را تقبل کند تا پروازها پایدار بماند و پیشنهاد ما این است که شرکت هواپیمایی ایران ایر موظف شود روزانه پرواز سنندج – تهران را برقرار کند.
استاندار کردستان در پایان خاطرنشان کرد: حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی از استان کردستان در این یک سال قابل تقدیر است، اما با توجه به نیازهای گسترده، انتظار میرود اعتبارات و پیگیریهای ویژهتری برای جبران عقبماندگیهای تاریخی استان اختصاص یابد.
پنجاه درصد جمعیت شهری کردستان در سکونتگاههای غیررسمی ساکن هستند
استاندار کردستان در ادامە با اشاره به مشکلات جدی استان در حوزه مسکن گفت: حدود نیمی از جمعیت شهری کردستان در سکونتگاههای غیررسمی زندگی میکنند و این زنگ خطر بزرگی برای توسعه متوازن شهری است.
لهونی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای موجود، حدود ۵۰ درصد از جمعیت شهری استان کردستان در سکونتگاههای غیررسمی ساکن هستند کە این آمار بسیار بالاست و نشاندهنده آن است که توان اقتصادی مردم برای خرید یا ساخت مسکن رسمی پایین است.
وی افزود: درآمد سرانه مردم کردستان پایینتر از میانگین کشوری است و به همین دلیل توان ساختوساز در چارچوبهای رسمی وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل شرایط توپوگرافی خاص استان و هزینههای بالای خاکبرداری، هزینه ساخت مسکن در کردستان از بسیاری از استانهای کشور بالاتر است.
استاندار کردستان با اشاره به محدودیت عرضه زمین در اطراف شهرها گفت: در اطراف شهرها زمینهای کشاورزی درجه یک و دو قرار دارند که به دلیل محدودیتهای قانونی امکان الحاق آنها به محدوده شهری وجود ندارد، این موضوع باعث شده مردم به ناچار در اطراف شهرها و خارج از محدودههای رسمی ساختوساز کنند و سکونتگاههای غیررسمی شکل بگیرد و روزبهروز گسترش پیدا کند.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما در برابر این سکونتگاهها ناچاریم واقعگرایانه عمل کنیم و وقتی جمعیت زیادی در این مناطق زندگی میکنند، نمیتوان آنها را نادیده گرفت؛ لذا مجبوریم جادههای آن مناطق را آسفالت کنیم، خدمات شهری بدهیم و حداقل استانداردهای زندگی را فراهم کنیم.
لهونی با تأکید بر ضرورت ورود جدی وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن استان افزود: پیشنهاد من این است که کارگروهی ویژه برای استان کردستان در وزارتخانه تشکیل شود تا بهطور اختصاصی وضعیت مسکن استان را بررسی و راهکار ارائه کند، استانی که نیمی از جمعیت شهری آن در سکونتگاه غیررسمی زندگی میکنند، نیازمند برنامهریزی خاص است.
وی ادامه داد: با وجود تلاشهای همکارانمان در ادارهکل راه و شهرسازی کردستان، عملکرد موجود به هیچ وجه پاسخگوی نیاز واقعی مردم نیست و تقاضا برای مسکن در استان بسیار بالاتر از ظرفیت تولید است و این موضوع موجب افزایش بیرویه قیمت مسکن شده است.
استاندار کردستان همچنین خواستار حل مشکل الحاق زمینهای اطراف شهرها شد و گفت: تا زمانی که امکان توسعه قانونی و برنامهریزیشده شهرها فراهم نشود، ساختوساز غیررسمی ادامه پیدا میکند و مردم برای تأمین سرپناه چارهای جز ساختوساز غیرقانونی ندارند، چون مسیر رسمی برای آنها بسته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مرزهای استان اظهار کرد: ساماندهی مرز باشماق یکی از ضرورتهای اساسی استان است و طرح جامع آن تصویب شده و در دست اجراست، اما روند اجرای آن بسیار کند پیش میرود کە انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای این طرح کمک کند.
لهونی افزود: مرز سیرانبند نیز یکی از نقاط مهم مبادلات تجاری و تردد مسافر در استان است، اما به دلیل آنکه هنوز رسمیت کامل پیدا نکرده، سازمان راهداری نمیتواند بودجهای برای ساماندهی آن اختصاص دهد؛ در حالیکه در عمل این مرز فعال است و نیازمند خدمات زیربنایی است.
وی تأکید کرد: ضروری است دستورالعملهای داخلی اصلاح شود تا بتوان در این مرزها نیز خدمات لازم ارائه کرد؛ وقتی مبادلات تجاری و تردد مسافر در آن انجام میشود، منطقی نیست که بهدلیل رسمینبودن عنوان، هیچ اقدامی صورت نگیرد.
استاندار کردستان در پایان سخنان خود گفت: بخش قابلتوجهی از پروژههای راهسازی در استان زمانبر هستند، اما اقداماتی هم وجود دارد که میتوان در کوتاهمدت انجام داد و تأثیر زیادی در کاهش تلفات جادهای دارد؛ از جمله نصب دوربینهای نظارتی، رفع نقاط حادثهخیز و نصب علائم هشدار.

کردستان در زیرساختها از میانگین کشور عقب است
در ادامە سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه زیرساختی کردستان نیازمند نگاه ملی و جدیتر است، گفت: بخش عمدهای از مشکلات استان ناشی از کمتوجهی به حوزه راه، مسکن و بازآفرینی شهری است و این وضعیت باید اصلاح شود.
وی اظهار کرد: سفر وزیر راە و شهرسازی بە استان کردستان فرصتی است تا از نزدیک وضعیت نامطلوب جادهها و زیرساختهای استان مشاهده شود کە متأسفانه تا زمانی که فردی در این مسیرها تردد نکند، درک روشنی از عمق مشکلات ندارد.
نمایندە مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: استان کردستان از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی موقعیتی استراتژیک دارد، اما زیرساختهای آن متناسب با این ظرفیتها توسعه نیافته است؛ برای نمونه پروژههای جادهای در برخی محورهای حیاتی استان بیش از دو دهه است که نیمهتمام مانده و تنها اعتبارات محدودی برای آنها تخصیص یافته است کە امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای استانی، این پروژهها تا پایان دولت به بهرهبرداری برسند.
مرادی با اشاره به وضعیت شاخصهای توسعه در استان گفت: طبق آمار ارائهشده از سوی دستگاههای اجرایی، شاخصهای توسعه کردستان در بخش راه، مسکن و حملونقل پایینتر از میانگین کشوری است کە در برخی شهرستانها این اختلاف به بیش از ۲۰ درصد میرسد که جای نگرانی دارد، لذا با این وضعیت، نمیتوان انتظار داشت که زیرساختهای فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در استان رشد کند.
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران با اشاره به موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: در مجلس شورای اسلامی از مدافعان تفکیک این وزارتخانه بودم تا وظایف و مسئولیتها شفافتر شود، هدف این بود که کار مردم و پیگیری پروژهها تسهیل شود و ساختارها کارآمدتر عمل کنند.
وی با انتقاد از وضعیت بافت فرسوده شهری در کردستان اظهار کرد: بر اساس گزارشها، حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان در معرض تخریب قرار دارد و سیمای شهرهای ما فرسوده است و نیازمند نوسازی جدی در چارچوب طرحهای بازآفرینی شهری هستیم و انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه ویژهای برای استان تدوین کند.
مرادی در ادامه به موضوع نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر در کردستان در طرح نهضت ملی مسکن ثبتنام کردهاند اما بخش قابل توجهی از آنها هنوز تعیینتکلیف نشدهاند، هزینههای آمادهسازی بالا و کمبود اعتبارات موجب شده بسیاری از پروژهها متوقف بمانند؛ ضروری است دولت در تأمین منابع و تسریع اجرای طرحها اقدام فوری انجام دهد.
وی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد بر تهران موجب رشد نامتوازن کشور شده است، افزود:افزایش جمعیت در پایتخت نتیجه کمتوجهی به توسعه استانهاست، اگر به استانها، شهرهای کوچک و روستاها توجه نشود، مهاجرت به حاشیه کلانشهرها ادامه خواهد داشت، لذا باید از هماکنون برای توانمندسازی شهرهای میانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار مانند کردستان برنامهریزی کرد.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سفر وزیر راه و شهرسازی به کردستان منجر به تصمیمات عملیاتی و خروجیهای ملموس شود، زیرا انتظار مردم استان این است که در تخصیص اعتبارات، ارتقای کیفیت پروژهها و بهبود وضعیت کارکنان دستگاههای اجرایی نگاه ویژهای به کردستان صورت گیرد.

استان کردستان فاقد آزادراه و نیازمند توسعه راههای روستایی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان با بیان اینکه کردستان فاقد آزادراه است، گفت: بە لحاظ شاخص آسفالت راە روستایی در رتبە ۲۶ کشوری قرار داریم کە نیازمند توجە ویژە است.
اکبر محمدی امروز پنجشنبە ۲۲ آبان در جلسە شورای برنامەریزی و توسعە استان کردستان کە با حضور وزیر راە و شهرسازی در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار شد با اشاره به جایگاه جغرافیایی و جمعیتی استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان با ۲۱۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ۱.۸ درصد از مساحت کشور و دو درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است و در حال حاضر ۷۴ درصد جمعیت استان شهرنشین و ۲۵.۶ درصد روستانشین هستند.
وی با بیان اینکه کردستان فاقد آزادراه است، افزود: تراکم بزرگراه در استان ۱۱.۵۴ کیلومتر به ازای هر هزار کیلومتر مربع است، در حالیکه میانگین کشوری ۱۲.۹۳ کیلومتر است و کردستان در رتبه بیستوسوم کشور قرار دارد و در راههای اصلی نیز با تراکم ۱۶.۹۴ کیلومتر، رتبه نهم کشور را داراست.
این مقام مسئول با اشاره به موقعیت استراتژیک کردستان در حوزه لجستیک و ارتباطات گفت: استان کردستان بهلحاظ موقعیت مرزی و دسترسی به بازار عراق ظرفیت بالایی دارد، اما ضعف در شبکه ارتباطی و ناپیوستگی راهها موجب شده تا این ظرفیت بهطور کامل بالفعل نشود.
وی در ادامه با اشاره به چند پروژه شاخص در دست اجرا در استان تصریح کرد: پروژه سنندج–مریوان–باشماق با طول ۱۳۵ کیلومتر از مهمترین طرحهای راهسازی استان است که تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است کە برای تکمیل این پروژه بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
محمدی ادامە داد: در حوزه راههای روستایی نیز شاخص برخورداری استان حدود ۱۲ درصد پایینتر از میانگین کشوری است کە برای رسیدن به شاخص ملی باید ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید احداث شود که حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته وی، برای رسیدن به سطح استانهای همجوار، کردستان به احداث و آسفالت بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر نیاز دارد که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.
وی با اشاره به مشکلات حوزه نگهداری راهها افزود: در طول دولت چهاردهم، ۱۲۴ کیلومتر راه آسفالت شده و ارزش قراردادهای فعال استان حدود ۱۷۹۸ میلیارد تومان است، این در حالی است که برای نگهداری سالانه راههای موجود، حداقل ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی گفت: با توجه به توپوگرافی خاص استان و محدودیت اراضی، در حوزه زمین و مسکن با مشکلاتی روبهرو هستیم، همچنین ناوگان حملونقل عمومی، چه درونشهری و چه برونشهری، نیازمند نوسازی و تقویت جدی است.
وی در پایان از حمایتهای وزارت راه و شهرسازی و استانداری کردستان در پیشبرد پروژههای زیرساختی استان قدردانی و ابراز امیدواری کرد کە با تخصیص اعتبارات لازم، وضعیت حملونقل و راههای کردستان در آینده نزدیک بهبود یابد.

تأمین زمین برای ۳۰ هزار متقاضی مسکن در کردستان
در ادامە جهانگیر الیاسی با بیان اینکه استان کردستان بهدلیل شرایط خاص توپوگرافی و تعارضات ملکی، با مشکلات ویژهای در حوزه راه و مسکن مواجه است، گفت: با وجود این چالشها، در قالب بازنگری طرحهای جامع شهری در اغلب شهرهای استان از جمله سنندج، بیجار، کامیاران، بانه و سقز اقدامات خوبی آغاز شده و دستور بازنگری طرح شهر مریوان نیز ابلاغ شده است.
وی افزود: در حوزه تأمین زمین برای اجرای طرحهای مسکن حدود ۳۰ هزار متقاضی شناسایی و زمین مورد نیاز آنان با تراکم مناسب تأمین شده است کە البته اختصاص این اراضی منوط به همکاری دستگاههای خدماترسان برای آمادهسازی زیرساختهاست.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان همچنین از تعریف ۸ همت پروژه مشارکتی در راستای تحقق شعار سال و پیشبرد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این پروژهها با هدف تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه و استفاده بهینه از منابع در حوزه آمادهسازی اراضی اجرا میشود.
الیاسی در پایان ضمن قدردانی از حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و معاونان ایشان در استان کردستان، اظهار کرد: با همدلی مدیران استانی و ملی، میتوانیم بخش مهمی از نیازهای مسکن و زیرساختی مردم شریف کردستان را برطرف کنیم.
انتهای پیام


نظرات