به گزارش ایسنا، موشک «نیو گلن»(New Glenn) شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) بعدازظهر ۱۳ نوامبر برای دومین بار پرتاب شد و کاوشگرهای دوقلوی «ESCAPADE» ناسا را با موفقیت از ساحل فضایی فلوریدا به مرز نهایی مریخ فرستاد.
به نقل از اسپیس، این همه ماجرا نبود. مرحله اول موشک دومرحلهای طبق برنامه به زمین بازگشت و روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین «جکلین»(Jacklyn) بلو اوریجین که در فاصله حدود ۶۰۴ کیلومتری از ساحل مستقر بود، فرود آمد.
پیش از این، تنها یک شرکت چنین مانور چشمگیری را انجام داده بود؛ شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) که پیشگام بازیابی و استفاده مجدد از موشکهای مداری بوده است.
«جف بزوس»(Jeff Bezos) بنیانگذار بلو اوریجین، فرود نیو گلن را در حساب ایکس خود جشن گرفت و چندین ویدیو را از این موشک ۵۷ متری در حال حرکت به سوی سکوی فرود جکلین منتشر کرد. یکی از ویدیوها، فرود را نشان داد که طی آن، تقویتکننده به جای افتادن مستقیم از بالا روی جکلین، به سمت آن کج میشود.
بلو اوریجین نام اولین مرحلهای را که روز پنجشنبه پرواز کرد،«Never Tell Me the Odds» گذاشت. این نام اشارهای به بعید بودن فرود موفقیتآمیز بود.
«دیو لیمپ»(Dave Limp) مدیرعامل بلو اوریجین گفت: مشخص شد که شانس موفقیت در پرتاب «Never Tell Me the Odds» کاملاً بینقص بوده است. هرگز تقویتکنندهای به این بزرگی در دومین تلاش به موفقیت نرسیده است. این تازه آغاز راه است زیرا ما ریتم پرواز خود را به سرعت بالا میبریم و به ارائه خدمات به مشتریان خود ادامه میدهیم.
به گفته بلو اوریجین، هر کدام از مراحل اول نیو گلن برای حداقل ۲۵ بار پرواز طراحی شدهاند. در عکسهای پس از فرود، عبارت «Never Tell Me the Odds» دستنخورده و در واقع به طور شگفتانگیزی تمیز به نظر میرسد. بنابراین اگر دوباره تقویتکننده را روی سکو دیدید، تعجب نکنید.
انتهای پیام


نظرات