سید حسن هاشمی، شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان در نشست کارگروه شورای آموزش و پرورش استان افزود: اکنون زمان آن رسیده است که با همت معلمان و مدیران، این استان به پایتخت فرهنگی کشور تبدیل شود و این جایگاه تاریخی ثبت شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان بر ضرورت معرفی مشاهیر و شخصیتهای علمی استان در کتب درسی تأکید کرد و گفت: ابن حسام و سایر مشاهیر استان باید در برنامههای آموزشی دیده شوند و کارگروه ویژهای در استان تشکیل شده است تا هویت فرهنگی خراسان جنوبی به نسلهای آینده منتقل شود.
هاشمی همچنین به اهمیت ارتقای کیفیت جذب معلمان و جایگاه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: آینده نظام آموزشی در گرو تربیت معلمان توانمند است و استفاده از ظرفیت معلمان پیشکسوت و دانشگاهها باید به طور جدی دنبال شود.
وی درباره توسعه مدارس مدرن گفت: ایجاد مدارس بزرگ مقیاس با تجهیزات پیشرفته و بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی امکانپذیر است و میتواند استانداردهای آموزشی استان را به سطح منطقهای و جهانی ارتقا دهد.
هاشمی بر توجه ویژه به دانشآموزان با نیازهای خاص، از جمله مراکز اوتیسم تأکید و تشکیل جلسات تخصصی با حضور مدیران و مسئولان برای حل مسائل عملیاتی را ضروری دانست.
وی همچنین مسئولیت اجتماعی واحدهای صنعتی را مهم خواند و گفت: این مسئولیت نباید محدود به اقدامات نمادین باشد و تجهیز مدارس و فراهم کردن زیرساختهای استاندارد بخش اساسی مسئولیت اجتماعی است.
هاشمی با تأکید بر نقش فرهنگیان استان، آنان را سرمایههای بیبدیل کشور خواند و افزود که فرآوری این سرمایهها آینده استان و کشور را تضمین میکند.
وی در پایان درباره بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد که با وجود محدودیتهای قانونی، تلاش میکنیم در چارچوب برنامه هفتم و ظرفیتهای موجود، منابع لازم برای ارتقای کیفیت آموزشی استان تأمین شود.
هاشمی با یادآوری اهمیت معلمان و نقش آنان در توسعه استان و کشور تأکید کرد: خراسان جنوبی قلب تپنده علم و فرهنگ کشور است و معلمان طلای واقعی استان هستند که شکوفایی آن آینده آموزش و پرورش و کشور را تضمین میکند.
ساخت مدرسه فاخر را مطالبه اصلی استان میدانیم
مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساختهای آموزشی در استان گفت: ساخت مدرسه فاخر را مطالبه اصلی استان میدانیم و آن را گامی مهم در ارتقای عدالت آموزشی میشماریم.
وی با اشاره به طرح ساخت «مدرسه فاخر» در مرکز استان افزود: این موضوع تاکنون دو بار در شورای آموزش و پرورش مطرح و پیگیریهای لازم انجام شده است. زمین مورد نیاز پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین شده و با حمایتهای استانی و ملی میتوان عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.
مرتضوی در ادامه گزارشی از دستاوردهای آموزشی استان ارائه کرد و گفت: کسب مدال طلای المپیاد جهانی نانو، دریافت ۲۹ مدال در المپیادهای کشوری، اجرای برنامههای قرآنی با پخش زنده سراسری، جذب ۲۰۹ کودک بازمانده از تحصیل و توسعه خدمات حمایتی در مناطق عشایری تنها بخشی از موفقیتهای آموزش و پرورش استان است.
وی همچنین به اقدامات شهرستانها اشاره کرد و افزود: در شهرستان بیرجند، اجرای طرحهای هویتی و حمایتی، راهاندازی دبیرستان وابسته به دانشگاه و ایجاد هنرستان فنیوحرفهای از مهمترین اقدامات بوده است. در شهرستان درمیان، آغاز پروژههای آموزشی و ورزشی، ساخت مدارس و راهاندازی رشته فنی و حرفهای مکانیک خودرو از جمله فعالیتهای شاخص است و در شهرستان خوسف نیز توسعه رشتههای فنی و کاردانش، پوشش تحصیلی کامل روستاها و تخصیص دبیران متخصص به مدارس روستایی از دستاوردهای مهم محسوب میشود.
مرتضوی با بیان اینکه به موازات دستاوردها، نیازهای اساسی استان همچنان مطرح است، گفت: علاوه بر ساخت مدرسه فاخر، جذب اعتبارات وعدهدادهشده توسط خیران و نهاد ریاستجمهوری برای مدرسهسازی،دانشگاه فرهنگیان و تکمیل ساختمان اداره کل، از مهمترین مطالبات استان است.
وی بر تعیین تکلیف تقسیم آموزش و پرورش بیرجند به دو ناحیه تأکید کرد و افزود: موافقت وزارت آموزش و پرورش اخذ شده و تنها نیازمند ایجاد یک پست مدیریتی است تا مدیریت خدمات آموزشی به شکل بهینه و مؤثر انجام شود.
مرتضوی درباره شهرستانها گفت: در شهرستان درمیان، کمبود خوابگاه برای دبیرستان شبانهروزی پروین اعتصامی، نبود خوابگاه متوسطه دوم دخترانه در بخش گزیک و کمبود وسایل نقلیه استاندارد برای بازدید از مدارس و مناطق دورافتاده از مهمترین مشکلات است.
وی افزود: رفع این مشکلات نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و حمایتهای دستگاههای اجرایی است.
مرتضوی تأکید کرد: در شهرستان خوسف تأمین تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی با توجه به فرسودگی فضاها و افزایش تعداد دانشآموزان، تأمین امکانات فناوری و ارتباطی از نیازهای ضروری این شهرستان به شمار میرود.
وی یادآور شد:این اقدامات نه تنها در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش استان مؤثر است، بلکه عدالت آموزشی را در تمامی مناطق شهری و روستایی تقویت میکند و زمینه بهرهمندی برابر دانشآموزان از فرصتهای آموزشی را فراهم میسازد.
انتهای پیام


نظرات