• شنبه / ۱ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404090100425
  • خبرنگار : 50463

سامانه «ساغر» گره‌گشای پرونده‌ املاک عادی در یزد می‌شود؟

سامانه «ساغر» گره‌گشای پرونده‌ املاک عادی در یزد می‌شود؟

ایسنا/یزد مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی با عنوان اختصاری ساغر با هدف ایجاد بستری برای ثبت رسمی ادعاهای مالکیت املاکی تاکنون فاقد سند رسمی بوده‌اند، از ابتدای آذرماه به صورت آزمایشی خبر داد.

مهدی اقبال در تشریح جزئیات این خبر با اشاره به ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: سامانه ثبت ادعای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک پلتفرم ساده و کارآمد برای تسهیل فرایند ثبت مالکیت املاک فاقد سند رسمی است و به مالکان املاک قولنامه‌ای این امکان را می‌دهد که ادعای مالکیت خود را به شکل رسمی ثبت و مسیر دریافت سند مالکیت را طی کنند.

وی با بیان اینکه سامانه ساغر بخشی از تحول دیجیتال در حوزه ثبت اسناد کشور است، افزود: راه‌اندازی آزمایشی این سامانه از ابتدای آذر امسال انجام می‌شود و براساس قانون، مهلت دو ساله برای ثبت ادعاهای مالکیتی در نظر گرفته شده است.

دبیر کمیته استانی هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، هدف اصلی این سامانه را کاهش اختلافات حقوقی، افزایش شفافیت در معاملات ملکی و جلوگیری از تخلفات عنوان کرد و گفت: از زمان آغاز فعالیت سامانه، فرآیند ثبت و بررسی ادعاهای مالکیت سریع‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام می‌شود و تمام شهروندان واجد شرایط بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

چه املاک و حقوقی باید در سامانه ثبت شوند؟

به گفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد، سامانه ساغر برای املاکی طراحی شده که پیش از راه‌اندازی سامانه ایجاد شده اما فاقد سند رسمی هستند. حقوق قابل ثبت شامل مالکیت عین(مالکیت کامل یک ملک)، مالکیت منافع بیش از دو سال(مانند اجاره‌های بلندمدت)، حق انتفاع(حق بهره‌برداری از مال بدون مالکیت آن) و حق ارتفاق(مانند حق عبور از ملک همسایه) است.

وی در خصوص پیامدهای عدم ثبت ادعا در مهلت دو ساله تعیین‌شده هشدار داد و گفت: پس از پایان مهلت، امکان ثبت ادعای جدید وجود نخواهد داشت و اسناد عادی نیز در مراجع قضایی و اداری فاقد اعتبار می‌شوند؛ بنابراین معاملات خارج از سامانه قابل استناد نخواهد بود.

مراحل استفاده از سامانه ساغر

مدیرکل ثبت اسناد یزد مراحل استفاده از این سامانه را شامل تهیه نقشه استاندارد دارای کد رهگیری و ارسال آن از طریق سامانه‌هایی مانند «کاتب»، ثبت‌نام و احراز هویت از طریق سامانه ثنا، ثبت ادعا و بارگذاری مدارک شامل مبایعه‌نامه، استشهادیه و سایر مستندات و پیگیری فرآیند تا اعلام نتیجه بررسی توسط مراجع قانونی عناون کرد.

جریمه برای ثبت ادعاهای غیرواقع

عضو شورای قضایی استان یزد با تاکید بر برخورد جدی با ادعاهای غیرواقع افزود: در صورت ثبت عمدی ادعای خلاف واقع، جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد قیمت روز ملک تعیین شده است و اگر جرمی مانند جعل سند رخ دهد، مجازات مربوط به آن نیز اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان در روز شنبه اول آذر، اقبال در پایان توصیه کرد شهروندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر و آمادگی جهت ثبت ادعاهای مالکیتی، با ادارات ثبت اسناد و املاک محل سکونت خود تماس بگیرند یا به پایگاه رسمی سازمان ثبت اسناد کشور مراجعه کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha