به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست خبری مدیران مرکز سیمرغ درخصوص تبیین فعالیتهای این مرکز امروز دوشنبه ـ ۱۰ آذر ماه ـ برگزار شد.
مجید اکبرشاهی (رییس مرکز سیمرغ) و فضلالله شریعتپناهی (مدیر اداره کل تولیدات غیرنمایشی) و سجاد بهمنآبادی (مدیر تولیدات خانه جوانان) از مدیران حاضر در این نشست بود.
ساختار تولیدات غیرنمایشی
اکبرشاهی در ابتدای این نشست ساختار مرکز سیمرغ را تشریح کرد: اداره کل تولیدات غیرنمایشی مرکز زیر نظر آقای شریعتپناهی فعالیت میکند و شامل سه مدیریت است، تولیدات مستند، تولید مسابقات، برنامههای ترکیبی و گفتگو.
تعریف بخش «سیتکام» در تولیدات نمایشی
اکبرشاهی در تعریف بخش «سیتکام» اظهار کرد: این اصطلاح را برای تولیدات کمهزینه و با لوکیشن محدود انتخاب کردیم که لزوماً تنها کمدی نیست. به عنوان مثال، مجموعهای مانند «حکایتهای کمال» در این دسته قرار میگیرد.
ایجاد ساختار متمرکز برای تولیدات جوان
رئیس مرکز سیمرغ با اشاره به تشکیلات تولیدات جوان تصریح کرد: پیش از تأسیس رسمی این مرکز، ساختار منسجمی برای تولیدات جوان در سازمان صداوسیما وجود نداشت. با راهاندازی مرکز سیمرغ، این بخش به صورت ساختاریافته شکل گرفت.
واگذاری مسئولیتهای جدید و انتقال شبکه جام جم
وی سپس گفت: از حدود یک سال پیش، وظایفی مانند شتابدهی و برخی مأموریتهای تجربی نو به این مرکز محول شده است. از جمله، با توجه به تغییر الگوی مصرف مخاطب و ضرورت انتقال از پخش ماهوارهای به اینترنتی، مسئولیت تغییر بستر پخش شبکه جهانی جام جم به مرکز سیمرغ سپرده شد که خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی داشته و فناوری در حال توسعه در این پروژه، در آینده میتواند در کل سازمان به کار گرفته شود.
استراتژیهای احیای تئاتر تلویزیونی
او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آورده این مرکز برای بازگرداندن بخشهای مغفول مانده چه بوده است؟ با اشاره به تازهتأسیس بودن این مرکز گفت: در حوزه تولیدات نمایشی، زمان، فاکتور بسیار مهمی است. بسیاری از تولیداتی که امروز یا در یک سال گذشته پخش شدهاند، پژوهش و طرح اولیه آنها از سالهای قبل آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه تئاتر تلویزیونی از یک نقطه منفی و کمتوجهی شروع کردیم، توضیح داد: برای خروج از این وضعیت، چند استراتژی را در پیش گرفتیم. اول، دعوت از اساتید و چهرههای سرشناس مانند آقای دکتر قطب الدین صادقی و زندهیاد هادی مرزبان که حاصل آن، مذاکره و تولید آثاری است که در حال نهاییسازی هستند.
اکبرشاهی افزود: مسیر دوم، تولید کارهای اپیزودیک با نیروهای جوانتر بود. از حدود ۲۸۰ مجموعه بررسی شده در فاز اول، ۱۵ مجموعه انتخاب و در نهایت روی ۱۰ مجموعه متمرکز شدیم که امیدواریم به تولید برسند.
وی آورده مرکز سیمرغ در این بخش را ایجاد مسیر تولید، جذب افراد سرشناس و شروع به کار تولیدات اپیزودیک دانست و در این ارتباط از تولیداتی چون آقای قاضی و حکایتهای کمال نام برد.
تجربهاندوزی در تولید سیتکام
رئیس مرکز سیمرغ با اشاره به تولیدات سیتکام(تولیدات کمهزینه با لوکیشن محدود) گفت: مجموعه «چرخ گردون» را به عنوان یک تجربه شروع کردیم. فصل اول بازخورد متوسطی داشت اما با تقویت در فصل دوم، رشد خوبی را شاهد بودیم.
وی گفت: بعد از آن، تولیدات دیگری را آغاز کردیم. برای مثال، مجموعه «رویای ریحانه» که در یک لوکیشن ثابت یک زایشگاه تولید میشد، بازخورد بسیار خوبی گرفت و حتی در دو مقطع به عنوان مجموعه برتر معاونت سیما انتخاب شد.
اکبرشاهی از تولید و پخش دو مجموعه جدید دیگر نیز خبر داد و گفت: پخش «بهار شیراز» به تهیهکنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی حسن وارسته از شب یلدا آغاز میشود و مجموعه «فک و فامیل» با مشارکت حوزه هنری از دیروز کلید خورد. این مجموعه ۴۵ قسمتی به کارگردانی دارابی، داستان ساکنان یک آپارتمان در روزهای آغاز جنگ تحمیلی را روایت میکند.
او با بیان اینکه مجموعهای ۳۶ قسمتی با نام «کلانتری» در حال تولید است، گفت: توفیق داشتیم که چند روز پیش از لوکیشن این مجموعه بازدید کنیم و انصافاً اتفاق ویژهای در حال رخ دادن است. این مجموعه در دو فصل تولید میشود. این مجموعه بر اساس تجربیات گذشته و رویدادهای تأثیرگذار ساخته شده و هماکنون در مرحله فیلمبرداری و تدوین قرار دارد.
تشکیل مرکز سیمرغ و اقتضائات آن
اکبرشاهی با اشاره به راهاندازی مرکز سیمرغ در مهر ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: در شرایط اجتماعی آن مقطع، تأسیس چنین مرکزی در سازمان صدا و سیما ضروری بود. پس از جلسه هیات دولت و پرسش درباره پیشرفت کار این مرکز، دکتر جبلی اشاره کردند که فعالیتها در حال انجام است. هر مرکز جدیدی اقتضائات خاص خود را دارد، از پیدا کردن ساختمان گرفته تا سازماندهی نیروها. مشابه این روند در گذشته نیز در تشکیل مراکزی مانند «سیمافیلم» یا «مرکز تولید فنی» تجربه شده است؛ یعنی تمرکز بخشهای پراکنده در یک ساختار متمرکز. گاهی انتظار برای بازخورد سریع وجود دارد، اما باید واقعیتهای اداری و ساختاری را درک کرد. خوشبختانه با توجه به مصادیق عینی، روند کار بهصورت رو به جلو در حرکت است و امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.
او در بخشی از این نشست از ادامه تولید فصل جدید «آفتابگردون» با اجرای الهام چرخنده خبر داد.
اکبرشاهی همچنین از آمادهسازی فصل جدید «ایرانگرد» مجید قارایی برای نوروز خبر داد.
او در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت تمرکز و تخصصیسازی تولید در سازمان صداوسیما، با بیان اینکه مجبوریم در عملیات، فرماندهی واحد سازمان را در بخشهای تخصصی متمرکز کنیم به توضیح یک چالش ساختاری پرداخت و گفت: پیش از این، به دلیل نبود هماهنگی و مدیریت متمرکز، تولیداتی در سازمان انجام میشد که جایگاه مشخصی در ساختارهای موجود نداشتند. این آثار شامل کارهای تجربی، تولیدات جوان، مستندهای خاص، برنامههای تلویزیونی ویژه و تولیدات نهادها بود. پرسش اصلی این بود که این قبیل کارها را باید در کدام واحد سازمانی هدایت و تولید کرد؟
اکبرشاهی تشکیل «مرکز سیمرغ» را پاسخی به این نیاز دانست و تشریح کرد: با هدف ایجاد نظام تولید قرارگاهی و تمرکز مدیران روی پروژههای ویژه، فاخر و تخصصی مانند تئاتر تلویزیونی که ماهیت تولیدی متفاوتی دارد، این مرکز تأسیس شد. مأموریت اصلی، ساماندهی به تولیداتی بود که انجام آنها با فاصله از نظام روزمره پخش شبکهها نیاز داشت تا فشار را از دوش شبکهها بردارد.
رئیس مرکز سیمرغ ادامه داد: این مرکز با بررسی مدلهای بینالمللی و تجربیات گذشته طراحی شد تا فصل جدیدی در تولیدات ایجاد کند. امروز به وضوح مشخص است که هر نوع تولیدی متعلق به کدام مجموعه است. در حوزه مشارکت نیز، با توجه به محدودیت بودجه، سیاست ما جذب مشارکت برای تولید است که نمونههای موفقی از آن محقق شده است. راهاندازی مرکز سیمرغ قاعدهمند کردن فضای تولید را در پی داشت.
اعتماد به نظام نظرسنجی سازمان صداوسیما
اکبرشاهی در پاسخ به چرایی استناد به آمارهای داخلی گفت: نظام نظرسنجی سازمان صداوسیما بهروز و استاندارد است و بارها نتایج آن در موقعیتهای مختلف محقق شده است. ما در مسائل مختلف اجتماعی و حتی انتخابات به این مرکز اعتماد داریم و نمیتوانیم از دادههای آن چشم بپوشیم.
سجاد بهمنآبادی ـ مدیر تولیدات خانه جوانان ـ نیز در بخشی از این نشست با اشاره به مأموریت خانه جوانان گفت: هدف اصلی ما این است که به گروهی از جوانان که تاکنون اجازه ورود به کارهای جدی را نداشتهاند، فرصت فعالیت دهیم. متأسفانه این وجه مهم، گاهی در گزارشها به خوبی منعکس نمیشود و کارهای ما با معیارهای نادرست یا پروژههای دیگر مقایسه میشود.
تولید آثار کوتاه در بحبوحه جنگ
بهمنآبادی به تولیدات مرتبط با «جنگ ۱۲ روزه» اشاره کرد و افزود: از همان لحظات آغاز درگیری، گروهی از جوانان دور هم جمع شدند و تولید آثار کوتاه را شروع کردند. آثار کوتاهی که صداهای واقعی صحنه، مانند صدای پدافند را ثبت کردهاند.
وی با بیان اینکه متأسفانه پخش مناسب این قبیل آثار کوتاه در تلویزیون با چالش روبه روست، آماری در این زمینه ارائه داد و اعلام کرد که ۲۵ قسمت کار کوتاه توسط جوانان در استانهای مختلف درباره این جنگ تولید شده است.
مدیر تولیدات خانه جوانان از دو مجموعه اصلی در دست ساخت خبر داد و گفت: «جنگ، هویت، زندگی» مجموعه ۱۳ قسمتی بر پایه قصههای واقعی و پس از یک فراخوان عمومی شکل گرفته است. از ۹۰ طرح دریافتشده، پس از داوری، ۱۳ ایده انتخاب شده که هر قسمت توسط کارگردانی متفاوت در حال ساخت است. مرحله نگارش آن به پایان رسیده است. مجموعه درباره شهدای جنگ ۱۲ روزه هم در مرحله نگارش است و در فصل اول خود به شهدایی میپردازد که به صورت خانوادگی به شهادت رسیدهاند. دامنه این مجموعه ممکن است گسترش یابد.
وی در پایان تأکید کرد: هدف ما این است که این تولیدات را همزمان با سالگرد دفاع مقدس ۱۲ روزه به آنتن برسانیم.
برای ارتقای کیفیت، با کارگردانان نامآشنا و منتقدان همکاری میکنیم
رئیس مرکز سیمرغ درباره راهکارها برای ارتقای کیفیت آثار این مرکز و تغییر تولیدات از کمی به کیفی اظهار کرد: این درست است که باید کارگردانان شناختهشدهتری را وارد کنیم. ما در برخی کارها این اتفاق را رقم زدهایم. به عنوان مثال، حسین دارابی که در سینما سابقهای درخشان دارد، مشغول ساخت یک مجموعه در پیشتولید است. این روند انشاءالله با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و اخبار خوبی در راه است.
اکبرشاهی در ادامه به دعوت از افراد باتجربهای که مدتی از فضا فاصله گرفته بودند، اشاره کرد و اظهار کرد: شاید برای بعضیها عجیب باشد که آقای دکتر صادقی یا مرحوم مرزبان را برای همکاری دعوت کردیم و نتیجه مثبت بود.
در «جام جم» هیچ محدودیتی برای انتخاب موضوع یا مهمان نداریم
وی درباره عملکرد برنامه «جامجم» که بعضا عنوان میشود محافظهکار شده و اغلب از مهمانان یک طیف، دعوت میشود، تاکید کرد: ما برنامهای طراحی کردهایم که چالشی و جنجالی است و مهمانانی دعوت میشوند که بتوانند نقد صریحی داشته باشند. در این برنامه هیچ محدودیتی در انتخاب موضوع یا مهمان نداریم. ما ملاحظهای نداریم و حتی از کسانی که ممکن است مخالف باشند نیز استقبال میکنیم.
رئیس مرکز سیمرغ به یک چالش در اجرای این برنامه اشاره کرد ادامه داد: در برنامه «جام جم» با مشکلی مواجهیم، برخی مهمانان تمایلی به نشستن روبروی فرد مقابل منتقد ندارند. حتی برخی که خود طالب بحث هستند، به همین دلیل نمیآیند.
مجموعه های جدید در حال ساخت
رئیس مرکز سیمرغ در بخش دیگری از نشست خبری، به تشریح پروژههای در دست تولید و پیشتولید این مرکز پرداخت و گفت: مجموعههای متنوعی در حوزههای مختلف در حال توسعه هستند که بر اساس روایتهای دراماتیک از واقعیتهای جامعه و تاریخ معاصر ایران ساخته میشوند.
تولیدات مبتنی بر رویدادهای واقعی و همدلی ملی
اکبرشاهی با اشاره به تولید آثاری با محوریت همبستگی مردم افزود: مجموعه «ایران همدل» که در حال پیشتولید است، به قصه همدلی گسترده مردم کشورمان برای کمک به مردم غزه میپردازد. همچنین مجموعه «ژیوان» روایت دراماتیک یک راهپیمایی در منطقه کردستان است که با وجود تهدید بمبگذاری، با حضور مردم ادامه یافت.
وی تصریح کرد: یکی از افتخارات مرکز سیمرغ، تولید روایتهای دراماتیک از وقایع مهمی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط جوانان مستعد است.
تولید فصل جدید آقای قاضی
وی به تشریح فهرستی از پروژههای نمایشی هم پرداخت و گفت: برای ساخت «آقای قاضی ۳» مذاکرات با عوامل این مجموعه نهایی شده و به زودی تولید آن آغاز میشود.
«کوچه ایرانی» به کارگردانی آقای طاهرفر و تهیهکنندگی اشکزری، به زودی وارد مرحله تولید خواهد شد.
«جنگ، هویت، زندگی»، یک مجموعه ۱۳ قسمتی درباره همراهی مردم در جنگ ۱۲ روزه و مجموعهای دیگر درباره شهدای این واقعه، در مرحله پیشتولید هستند.
مجموعه «کلانتری» در روزهای پایانی تولید قرار دارد. «مادر مادران» روایتگر قصه مادران شهداست. «بهار شیراز» به کارگردانی محسن امانی و تهیهکنندگی مسعود ملکی، با مشارکت حوزه هنری در حال تولید است. همچنین «صدای قلب من» به کارگردانی آقای چوپان و «خیابان روزولت» به تهیهکنندگی آقای احمدی، برای پخش از شبکه دو و آثاری مانند «حاتم» و «شکارچی» در مرحله پستولید هستند.
همکاریهای مشترک و تولیدات غیرنمایشی
رئیس مرکز سیمرغ از همکاری با شبکه ورزش برای تولید مجموعه استعدادیابی «کاپیتان» خبر داد و گفت: این ایده در سیمرغ طراحی شد و با مشارکت شبکه ورزش در حال تولید است. داورانی مانند آقایان چوپان و منصوریان در این مجموعه حضور دارند.
وی افزود: در بخش تولیدات غیرنمایشی نیز پنج اثر مستند از این مرکز به جشنواره «حقیقت» راه یافتهاند. همچنین مجموعه استعدادیابی بازیگری «نقشآفرین» به تهیهکنندگی هادی نعمتاللهی برای نوجوانان و مجموعه «ایرانگرد» در حال پیشتولید هستند.
راهاندازی یک پلتفرم جهانی پخش با فناوری پیشرفته
سیاوش عقدایی، سرپرست شبکه اینترنتی جامجم نیز در این نشست از راهاندازی یک پلتفرم جهانی و پیشرفته برای پخش شبکه جامجم خبر داد و گفت: این پلتفرم از ۱۰۰ تا ۱۵۰ شبکه توزیع محتوا در سراسر جهان استفاده میکند تا مردم در همه جای کره زمین بتوانند با سرعت قابل قبول و بدون محدودیت، محتوای ایرانی را تماشا کنند.
وی افزود: رونمایی از این سکو به همراه اپلیکیشن آن در کمتر از یک ماه آینده انجام خواهد شد و از نظر فنی، کمکیفیتتر از سکوهای جهانی مطرح نیست.
عقدایی دلیل اینترنتی شدن جامجم را پیروی از الگوی مصرف جدید مخاطبان جهانی عنوان و اظهار کرد: مطالعات مختلف نشان داده که دیگر کسی در نقاط مختلف دنیا گیرنده ماهواره نمیخرد و مردم محتوای مورد نظر خود را از طریق اینترنت دنبال میکنند. بنابراین، برای دیده شدن در زیستبوم فعلی، تغییر بستر پخش ضروری بود.
سرپرست شبکه جامجم به ویژگیهای فناورانه پلتفرم جدید اشاره کرد و گفت: از هوش مصنوعی برای منظمسازی محتوا و تولید زیرنویس به زبانهای مختلف استفاده میشود.
عقدایی از تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی در تولیدات این پلتفرم خبر داد و افزود:به زودی محصولاتی که با کمک هوش مصنوعی تولید شدهاند، رونمایی خواهند شد.
انتهای پیام


نظرات