• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1404091107191
  • منبع : سازمان فناوری‌ اطلاعات ایران

نقش «دیده‌بان» در تحقق اهداف دولت هوشمند

نقش «دیده‌بان» در تحقق اهداف دولت هوشمند

معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: با به‌کارگیری سامانه دیدبان، امکان رصد دقیق عملکرد دستگاه‌ها فراهم شده و در نتیجه شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای پاسخگویی نهادهای اجرایی خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، مجید فولادیان با اشاره به فلسفه شکل‌گیری این سامانه گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی بند «ج» ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است سامانه‌ای برخط برای پایش وضعیت هوشمندسازی و نحوه ارائه خدمات دستگاه‌ها ایجاد کند که هم گزارش پیشرفت دستگاه‌ها و هم مشارکت مردمی را پوشش دهد. سامانه دیده‌بان به نشانی https://dideban.iran.gov.ir در همین راستا راه‌اندازی شده است.

وی در تشریح عملکرد این سامانه توضیح داد: «دیده‌بان بستری است که در آن وضعیت دسترس‌پذیری، قطعی و اختلال سرویس‌های دستگاه‌ها به‌ویژه سرویس‌هایی که از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) ارائه می‌شوند به صورت شفاف و لحظه‌ای منتشر می‌شود. این اطلاعات شامل قطعی سرویس‌ها، تعداد اختلالات شدید، گزارش مشکلات ۲۴ ساعت گذشته و فهرست مشکلات رفع‌ شده است.»

فولادیان با اشاره به اینکه دیده‌بان صرفاً یک داشبورد نمایش اختلال نیست، افزود: «در این سامانه، گزارش‌های مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز ارائه می‌شود. از جمله تعداد کاربران در سطوح مختلف احراز هویت که شامل سطوح OTP، اطلاعات پایه هویتی، زنده‌سنجی و امضای دیجیتال است و همچنین روند ورود کاربران در ماه‌های مختلف.»

وی نمایش گزارش‌های مردمی را یکی از ویژگی‌های مهم دیده‌بان عنوان کرد و گفت: «کاربران می‌توانند از طریق پنجره ملی، مشکلات سامانه‌های مختلف را شامل مواردی مانند نیاز به ورود مجدد، عدم دسترسی به خدمات، مشکلات ورود، بارگذاری مدارک یا عدم امکان ویرایش اطلاعات ثبت کنند. این گزارش‌ها، پس از تجمیع، به‌صورت شفاف در دیده‌بان منتشر می‌شود تا دستگاه‌ها در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.»

سرپرست معاونت خدمات پایه همچنین بیان کرد: «یکی از بخش‌های کلیدی دیده‌بان، نمایش آخرین وضعیت اتصال و هوشمندسازی دستگاه‌ها به پنجره ملی است. در این بخش میزان اتصال، تعداد خدمات متصل‌شده، درصد هوشمندی خدمات و روند اجرای تعهدات هر دستگاه قابل مشاهده است. این موضوع برای نخستین‌بار امکان ارزیابی دقیق پیشرفت دستگاه‌ها در تحقق دولت هوشمند را فراهم کرده است.»

وی افزود: این سامانه با ارائه اطلاعات دقیق، به مدیران دستگاه‌ها کمک می‌کند نقاط ضعف، اختلالات پرتکرار و نیازهای بهبود را شناسایی کنند و در نتیجه اقدامات اصلاحی سریع و مبتنی بر داده انجام دهند.

فولادیان تأکید کرد: «سامانه دیده‌بان علاوه بر اینکه ابزار نظارت حاکمیتی است، یک بستر تعامل دوسویه میان مردم و دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود. شفافیت داده‌ها و انتشار برخط وضعیت خدمات، عملاً دستگاه‌ها را نسبت به کیفیت سرویس‌های خود پاسخگوتر کرده و فرآیند بهبود خدمات را تسریع می‌کند.»

سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان در پایان گفت: «دیده‌بان با ترکیب اطلاعات مراکز تبادل داده، گزارش‌های مردمی، آمار خدمات پنجره ملی و شاخص‌های هوشمندسازی دستگاه‌ها، تصویری جامع از وضعیت خدمات دیجیتال کشور ارائه می‌دهد. این سامانه نه‌تنها به بهبود تجربه کاربران و کاهش مراجعات حضوری کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز ارتقای حکمرانی داده و توسعه خدمات پایدار و هوشمند در کشور است.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha