• شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404091509258
  • خبرنگار : 51069

به بهانه روز حسابدار؛

استاد دانشگاه: اخلاق حرفه‌ای حاشیه نیست، هسته اعتبار حسابداری است

استاد دانشگاه: اخلاق حرفه‌ای حاشیه نیست، هسته اعتبار حسابداری است

ایسنا/قم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای، حاشیه حسابداری نیست بلکه هسته‌ اعتبار آن است، گفت: کیفیت گزارشگری مالی فقط به درست بودن عددها وابسته نیست، به درست بودن «فرایند تصمیم» شامل استقلال، درست‌کاری، بی‌طرفی، محرمانگی، و مسئولیت‌پذیری هم وابسته است.

امید فرجی، به مناسبت روز حسابدار در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: حسابداری امروز، دیگر فقط دفتر و سند نیست چشم بیدار تصمیم در دل سازمان است، امروزه داده‌ها همچون رودخانه جاری هستند و کسب‌وکارها هر روز با سوال جدیدی مواجه می‌شوند؛ کجا سود ساخته می‌شود؟ کجا هزینه بی صدا رشد می‌کند؟ ریسک از کدام گوشه نزدیک می‌شود؟ در چنین جهانی، دانشگاه اگر بخواهد هم‌قدم با زمان حرکت کند، باید آموزش را از حفظ‌ کردن فرمول‌ها بیرون بیاورد و به فهم مسئله برساند؛ به دانشجو یاد بدهد چگونه از عدد، معنا استخراج کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: حسابداران در دنیای امروز باید سه ضلع دانش استانداردها، سواد داده و قدرت تحلیل را با هم داشته باشند، یعنی بتوانند پیچیدگی را ساده کنند و میان انبوه اطلاعات، مسیر درست را پیدا کنند.

فرجی با اشاره به اینکه دانشگاه در این میان نقشی کلیدی دارد، اظهار کرد: اخلاق باید در آموزش، به شکل چارچوب تصمیم‌گیری حرفه‌ای تدریس شود؛ یعنی دانشجو یاد بگیرد چگونه در موقعیت‌های پیچیده، تعارض منافع را تشخیص دهد، ریسک تحریف را بفهمد، و انتخابی انجام دهد که هم با اصول حرفه‌ای و هم با منافع عمومی سازگار باشد.

وی با توجه به ریشه ضعف عملی بعضی دانشجویان، تصریح کرد: ریشه ضعف عملی، کمبود اطلاعات یا ندانستن استانداردها نیست؛ مسئله اصلی شکاف دانستن تا انجام دادن است. آموزش دانشگاهی معمولاً مفاهیم را خوب منتقل می‌کند، اما در میدان واقعی، از حسابدار انتظار می‌رود بتواند مسئله را درست صورت‌بندی کند، شواهد را تحلیل کند، کیفیت داده را بسنجد، قضاوت حرفه‌ای داشته باشد و نتیجه را مستند و قابل دفاع ارائه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه اضافه کرد: وقتی مسیر یادگیری بیشتر بر حافظه و بازگویی تکیه کند تا تحلیل و تصمیم، طبیعی است که دانشجو در اولین مواجهه با پیچیدگی‌های واقعی احساس ضعف کند.

فرجی با بیان اینکه راهکار، حرکت به سمت آموزش شایستگی‌محور است، گفت: یعنی درس‌ها طوری طراحی شوند که دانشجو «توان حل مسئله» را تمرین کند، تحلیل مبتنی بر داده را یاد بگیرد، و ارائه و مستندسازی حرفه‌ای را به عنوان بخشی از خود حسابداری جدی بگیرد.

برگزاری همایش گرامیداشت «روز حسابدار» در دانشکدگان فارابی

وی با اشاره به برگزاری همایش روز حسابدار در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: برگزاری همایش بزرگ روز حسابدار را یک اقدام کاملاً ضروری می‌دانیم؛ زیرا دقیقاً به دنبال همین پیوند دانشگاه و نیازهای حرفه است.

فرجی یادآور شد: به نظرم ارزش این جنس رویدادها این است که گفت‌وگو را از سطح کلی‌گویی و انگیزه‌دادن صرف، به سطح شناخت دقیق مهارت‌های لازم و مسیر ساختن آن‌ها می‌آورد و کمک می‌کند دانشجو از همان دوران دانشگاه، نگاهش به حسابداری را هم‌زمان علمی، حرفه‌ای و به‌روز تنظیم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهارکرد: همایش روز حسابدار، ۱۷ آذر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار فرهنگ دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در قم برگزار می‌شود و تلاش می‌کند با حضور اساتید برجسته حسابداری و با تمرکز بر محورهایی مثل «از دانشگاه تا بازار کار»، «پرسش و پاسخ با اساتید» و «چالش‌های مهارتی دانشجویان»، تصویر روشن‌تری از مسیر مهارت‌سازی به دانشجو بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha