• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1404092516990
  • خبرنگار : 71649

در مراسم رونمایی از ۵ اتوبوس برقی داخلی اعلام شد

۱۱۰ اتوبوس برقی در مرحله ترخیص از گمرک بندرعباس

۱۱۰ اتوبوس برقی در مرحله ترخیص از گمرک بندرعباس

معاون حمل‌ و نقل شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۳۹۰ اتوبوس برقی در خطوط شهری در حال سرویس‌دهی هستند و ۱۱۰ دستگاه دیگر نیز به بندرعباس رسیده و در حال طی مراحل ترخیص هستند.

به گزارش ایسنا، حسین هرمزی امروز در مراسم رونمایی از پنج دستگاه اتوبوس برقی داخلی، با اشاره به اقدامات اخیر مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: امروز یک اتفاق ویژه در شهر تهران رقم می‌خورد. اولویت ما از ابتدای این دوره، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بوده است. در آغاز دوره، حدود ۸۶۰ دستگاه اتوبوس شاغل در خطوط فعال بودند، اما اکنون این عدد به ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال افزایش یافته است که بخش عمده آن حاصل نوسازی ناوگان است و این نوسازی با استفاده از ظرفیت تولید داخل و با مشارکت مپنا و شرکت‌هایی همچون عقاب انجام شده است.

وی افزود: در کنار این موضوع، حرکت جدی در حوزه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی آغاز شد که امروز آثار آن در سطح شهر قابل مشاهده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در خطوط شهری در حال سرویس‌دهی هستند و ۱۱۰ دستگاه دیگر نیز به بندر رسیده و در حال طی مراحل ترخیص هستند.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با تأکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: در کنار تمامی این اقدامات، نگاه ما حمایت از توان داخلی و اولویت‌بخشی به تولید داخل بوده است. این مسیر با همکاری مجموعه مپنا و شرکت عقاب تحت عنوان شرکت شتاب دنبال شد. اتوبوس‌هایی که امروز مشاهده می‌شود، تولید داخل هستند و ان‌شاءالله پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها از امروز وارد خط خواهند شد.

هرمزی ادامه داد: تکمیل فرآیند تست این اتوبوس‌ها زمان‌بر بود چراکه این پروژه کاری نو محسوب می‌شد. با این حال، شهرداری تهران در کنار تولیدکنندگان داخلی ایستادگی کرد و حمایت لازم را به عمل آورد تا این اتوبوس‌ها بتوانند برای کشور منشأ اثر باشند.

به گفته معاون شهرداری تهران، طبق توافق انجام‌شده با پیمانکار، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۲۰ تا ۲۵ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه شود و به همین میزان نیز تا اردیبهشت‌ماه سال آینده وارد چرخه بهره‌برداری شود. در مجموع هدف‌گذاری ما این است که در نیمه نخست سال آینده، ۱۰۰ دستگاهی که قرارداد آن منعقد شده است، به نتیجه برسد.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران درباره قرارداد اتوبوس‌های داخلی بیان کرد: به‌دلیل محدودیت منابع و توان تولید، قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با اصلاحاتی همراه شد، اما روند کلی مطابق برنامه در حال اجراست.

هرمزی با اشاره به روند جهانی برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: برقی‌سازی مسیری است که جمهوری اسلامی ایران همگام با دنیا در حال طی آن است. در کشورهایی مانند چین، حمل‌ونقل عمومی به‌طور کامل به‌صورت برقی دنبال می‌شود و در کشورهای اروپایی نیز این روند به‌شدت در حال گسترش است. بنابراین ما نیز ناگزیر به ایجاد تغییر در شیوه بهره‌برداری از ناوگان فعلی بودیم.

وی افزود: در ابتدا به دلیل نبود امکان تولید داخلی، از ظرفیت‌های خارجی استفاده شد، اما از سال جاری قراردادهای تولید داخل عملیاتی شده و حمایت از این بخش ادامه خواهد داشت. مجموعه مپنا و شتاب اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند که از نظر فنی و رعایت استانداردهای لازم برای این نوع اتوبوس‌ها، کاملاً قابل دفاع و شایسته تقدیر است.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران درباره میزان داخلی‌سازی تجهیزات گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ درصد تجهیزات اتوبوس‌ها داخلی و ۵۵ درصد آن خارجی است. حتی اگر کیفیت تولید داخل در مقایسه با نمونه‌های خارجی تفاوت‌هایی داشته باشد، سیاست ما حمایت از تولید داخل و فراهم‌کردن بستر لازم برای ارتقای آن و تداوم این مسیر است.

هرمزی در پایان به موضوع تاخیر در ترخیص اتوبوس‌های برقی چینی از گمرک اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم، موضوع ترخیص اتوبوس‌ها در گمرک بندرعباس بود. در این خصوص دو هفته پیش جلسه‌ای با استاندار هرمزگان برگزار شد و با دستور ویژه ایشان، ان‌شاءالله از این پس فرآیند ترخیص اتوبوس‌ها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. 

بالو مدیرعامل شرکت شتاب نیز در این مراسم عنوان کرد: این تلاش‌ها در نهایت به ثمر نشست و امروز شاهد تحویل این اتوبوس‌ها به شهرداری تهران هستیم؛ این الگو باید به شرکت‌های دیگر تعمیم پیدا کند. ما می‌توانیم از متخصصان داخلی استفاده کنیم و با فناوری روز پیش برویم و در این زمینه سهم داشته باشیم. از شرکت‌های داخلی حمایت شود و ما نیز قول می‌دهیم که اتوبوس با کیفیت عالی در کلان شهر تهران داشته باشیم. 

همچنین محمد حسین رفان مدیرعامل شرکت مپنا در سخنانی گفت: طراحی این اتوبوس داخلی را ۱۰ سال پیش از یک اتوبوس فرسوده در کرج شروع کردیم و دو تیم نخبه تشکیل شدند و روی این اتوبوس کار کردند. بدنه و شاسی جدید بود و مجموعه این همکاری تولد اتوبوس شتاب بود.

وی افزود: برای طراحی و ساخت این اتوبوس حتی از یک نیروی خارجی استفاده نکردیم و به دست نخبگان داخلی انجام شد. تکنولوژی اتوبوس بالا است؛ این اتوبوس متصل است و با مرکز کنترل ما در ارتباط است تا اگر مشکلی پیش بیاید رفع شود. 

در پایان مهدی علیزاده مدیرعامل جدید اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه نوسازی اتوبوس‌ها با شروع دوره مدیریت شهری آغاز شد اظهار کرد: از تولید داخل نیز حمایت می‌کنیم و دوست داریم سرعت کار بالا برود و روزانه ۵۰۰ اتوبوس در داخل تولید شود تا دیگر از کشور خارجی اتوبوس نخریم.

وی با بیان اینکه این ۵ دستگاه به حدود ۴۰۰ دستگاه برقی پیشین اضافه می‌شود گفت: سایر دستگاه‌ها که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند اما امیدواریم شهرداری را ببینند و خجالت بکشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۷:۴۳

تعدادی اتوبوس برقی شهری در زمان قدیم از برق ۲۲۰ ولت شهری استفاده میکرد وبکار گرفته شده بود۔ایا میتوان در انها تغییر لازم داد که با باطری وشارژ استفاده شود۔دوکابینه هم بودند۔مقرون بصرفه هست؟