• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۴ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404092617686
  • خبرنگار : 71955

کمبود کار و گفتار درمانگر؛ چالش جدی مدارس استثنایی/ نحوه برگزاری امتحانات نهایی نابینایان

کمبود کار و گفتار درمانگر؛ چالش جدی مدارس استثنایی/ نحوه برگزاری امتحانات نهایی نابینایان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر نیاز جدی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به خدمات تخصصی گفت: علاوه بر کمبود نیروهای کاردرمانی و گفتاردرمانی، مدارس استثنایی با کمبود حدود ۱۰۰۰ مشاور نیز مواجه هستند که این موضوع می‌تواند بر روند یادگیری و سلامت روان دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

سالار قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات، کمبود نیروهای کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، شنوایی‌سنج و بینایی‌سنج است گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ معلم و نیروی فعال در حوزه‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی در مدارس استثنایی کشور مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای کارشناسی حداقل به ۲۳۰۰ نیروی متخصص در این حوزه‌ها نیاز داریم افزود: حدود ۱۸۰۰ نفر کمبود نیروی کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در کشور وجود دارد که قرار است در بحث سند جامع نیروی انسانی در فرآیندی ۴ ساله این نیروها را تامین کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تقریبا همه استان‌ها این کمبود را براساس جمعیت دارند ادامه داد: استان‌هایی مانند تهران، خراسان، اصفهان و تبریز که دانش‌آموزان بیشتری دارند قاعدتا نیاز بیشتری نیز دارند.

قاسمی با بیان اینکه بخش مهمی از فرآیند یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، وابسته به خدمات توانبخشی مستمر و تخصصی است گفت: نبود یا کمبود این خدمات باعث می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان به سطح مطلوبی از استقلال فردی، مهارت‌های ارتباطی و توانمندی‌های اجتماعی دست پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر نیروهای توانبخشی، در حوزه مشاوره نیز با کمبود جدی نیرو مواجه هستیم افزود: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، حدود ۱۰۰۰ مشاور در مدارس استثنایی کشور کمبود داریم در حالی است که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنها، بیش از سایر گروه‌ها به خدمات مشاوره‌ای، روان‌شناختی و حمایتی نیاز دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس بخشنامه ارزشیابی پایانی نوبت اول و آزمون نهایی دی ماه ۱۴۰۴ ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش امکان اختصاص منشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد و ادارات آموزش و پرورش استثنایی مکلف هستند دانش آموزان نیازمند به منشی را شناسایی کرده، اسامی آنها و منشی مورد نظر را به مناطق معرفی کنند تا مراحل قانونی آن انجام شود اظهار کرد: در راستای عدالت آموزشی، مناسب سازی امتحانات نهایی به صورت بریل برای دانش آموزان نابینا که سال گذشته فقط برای پایه دوازدهم و تمامی دروس امتحان نهایی در رشته ادبیات و علوم انسانی در استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسال رضوی و فارس انجام شده بود که امسال در پایه یازدهم و دوازدهم و در ۶ استان دیگر شامل البرز، سیستان و بلوچستان شهرستانهای تهران، کرمان، هرمزگان و یزد نیز اجرا خواهد شد. در مجموع در ۱۱ استان کشور سوالات امتحانی تمامی دروس پایه یازدهم و دوازدهم رشته مذکور بصورت بریل چاپ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha