نشست کمیته استانی صیانت از حقوق مردم در سلامت و امنیت غذایی با حضور مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، معاون بهداشت دانشگاه، مدیران دستگاههای اجرایی و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکشنبه ۲۴ خرداد در این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست، راهکارهای تقویت همکاریهای بینبخشی در حوزه سلامت و امنیت غذایی و همچنین شیوههای پیشگیری و مقابله با تهدیدهای سلامتمحور، بهویژه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و بیماریهای منتقله از طریق ناقلان، مورد بررسی قرار گرفت.
چالشهای سلامتمحور نیازمند مشارکت همه دستگاههاست
مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به جایگاه سلامت در توسعه اجتماعی، گفت: بخشی از مسائل و چالشهای حوزه سلامت در حیطه وظایف یک دستگاه اجرایی نمیگنجد و مدیریت مؤثر آنها نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی نهادهای مسئول است.
کوروش عزیزی افزود: بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان علاوه بر آثار مستقیم بر سلامت جسمی و روانی افراد، پیامدهای گستردهای برای دستگاههای اجرایی به همراه دارند و دانشگاههای علوم پزشکی به تنهایی قادر به رفع همه ابعاد این چالشها نیستند.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تعامل میانبخشی اظهار کرد: هر اندازه سطح همکاری و همافزایی میان متولیان حوزه سلامت و سایر دستگاههای اجرایی افزایش یابد، دستیابی به اهداف توسعه و ارتقای سلامت جامعه نیز با سرعت و اثربخشی بیشتری محقق خواهد شد.
عزیزی همچنین مقابله با تهدیدهای نوظهور سلامت، از جمله بیماریهای منتقله توسط حشرات ناقل را از مهمترین چالشهای روز دنیا برشمرد و گفت: مقابله با عواملی نظیر پشه آئدس مستلزم برنامهریزی منسجم و همکاری مستمر همه سازمانهای مرتبط است.
تأکید دستگاه قضایی بر پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام
در ادامه این نشست، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس سلامت عمومی را از اولویتهای مهم دستگاه قضایی و سایر نهادهای اجرایی دانست و از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این حوزه قدردانی کرد.
کامران میرحاجی با تأکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در زمینه بیماریهای مشترک انسان و دام، گفت: این بیماریها علاوه بر تهدید سلامت عمومی، میتوانند موجب نگرانی و کاهش احساس امنیت روانی در جامعه شوند؛ از این رو لازم است دستگاههای مسئول با برنامهریزی مناسب و اقدامات مؤثر، زمینه کنترل و پیشگیری از این تهدیدها را فراهم کنند.
اقدامات حوزه بهداشت در کنترل بیماریها
همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست گزارشی از اقدامات و برنامههای حوزه بهداشت دانشگاه در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری سالک و دیگر بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان ارائه کرد.
اورنگ ایلامی در این گزارش، بخشی از برنامههای اجرا شده و اقدامات در دست انجام برای کنترل عوامل تهدیدکننده سلامت عمومی را تشریح کرد.
بررسی تهدیدهای سلامت عمومی در کمیته صیانت از حقوق مردم
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به روند شکلگیری کمیته استانی صیانت از حقوق عامه در سلامت و امنیت غذایی گفت: این کمیته در پی نامه معاون قضایی دادستان کل کشور و در چارچوب دستورالعملها و سیاستهای ابلاغی وزارت بهداشت، در دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تشکیل شده است.
عبدالحسین فرحبخش افزود: صیانت از حقوق مردم در حوزه سلامت، شناسایی و پیگیری مخاطرات و تهدیدهای مؤثر بر سلامت عمومی، ارتقای هماهنگی میان دستگاههای اجرایی، نظارتی و قضایی و همچنین بهرهگیری از راهکارهای مؤثر برای پیشگیری و رفع چالشهای سلامتمحور از مهمترین اهداف این کمیته به شمار میرود.
وی ادامه داد: در همین راستا نشست کمیته صیانت از حقوق عامه در سلامت و امنیت غذایی به دعوت دادستان برگزار شد و موضوعاتی همچون بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، وضعیت سگهای بلاصاحب و دیگر مسائل اثرگذار بر سلامت عمومی مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست نیز نمایندگان دستگاهها و نهادهای اجرایی استان فارس و مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیدگاهها، پیشنهادها و گزارشهای خود را درباره موضوعات مرتبط با صیانت از حقوق مردم در حوزه سلامت و امنیت غذایی ارائه کردند.
این نشست با هماهنگی و پیگیری دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مستقر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
انتهای پیام
