شیراز، به عنوان قطب گردشگری و فرهنگی کشور، در سالهای اخیر با چالشهای زیستمحیطی جدی دستوپنج نرم میکند. در این میان فعالیت برخی صنایع آلاینده در حریم و حتی درون شهر، سایهای از نگرانی را بر سلامت عمومی افکنده است.
معادن شن و ماسه شمال غرب شیراز یکی از کانونهای اصلی آلایندگی در این کلانشهر هستند که در روزهایی که هوای شیراز کاملا پاک و صاف است، زیبایی این شهر و هوای پاک آن که در سالهای اخیر از سوی مجمع شهرداران آسیایی به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا نامیده شده است، را میبلعند.
با شناسایی ۱۹ کانون آلاینده توسط پارلمان شهری، زنگ خطر برای متولیان امر به صدا درآمده است تا جایی که اعضای شورای شهر، جابهجایی این کانونها را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت غیرقابلانکار برای حفظ کیفیت زندگی شهروندان میدانند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در گفتوگو با ایسنا ضمن تشریح مأموریتهای این کمیسیون اظهار کرد: این کمیسیون متولی رسیدگی به مسائل مرتبط با سلامت عمومی، صیانت از محیطزیست شهری و ساماندهی خدمات شهری است و حوزه خدمات شهری بهعنوان ویترین مدیریت شهری، نقش مستقیمی در کیفیت زندگی شهروندان دارد.
وی افزود: در حوزه سلامت و محیط زیست تلاش کردیم بررسیهای جامع و مطالعات دقیقی انجام دهیم و در این روند به ۱۹ مرکز آلایندگی در شهر شیراز رسیدیم که یکی از آنها مجموعه معادن شن و ماسه است.
زارعی ادامه داد: در این زمینه جلسات متعددی با مدیرکلها و مدیران دستگاههای مرتبط برگزار شده و بسیاری از موضوعات در قالب همین ۱۹ محور مورد بررسی قرار گرفته است در جلسات کمیسیون نیز این مسائل گاهی به صورت موردی و گاهی به شکل کلی رصد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در برخی بخشها اقدامات مثبتی انجام شده است، گفت: در برخی موارد نیز نیاز به هماهنگی بینبخشی وجود دارد و در برخی موضوعات هم تأمین اعتبارات ملی لازم است که این موارد در حال رصد و پیگیری است.
وی در ادامه درباره روند تصمیمگیری در خصوص این موضوعات گفت: بخشی از تصمیمات در کارگروه رفع موانع تولید اتخاذ میشود و برخی نیز در کارگروه ماده ۱۴ در سطح استان بررسی میشود. همچنین در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز این موضوعات مطرح میشود.
زارعی افزود: در کمیسیون خدمات شهری بیشتر مسائل کلی بررسی میشود و اگر موضوعی نیاز به برخورد سلبی داشته باشد، مانند مواردی که باید پلمب انجام شود پرونده به کمیسیون بند ۲۰ ارجاع داده میشود.
وی ادامه داد: کمیسیون بند ۲۰ که در سازمان میادین تشکیل میشود نیز پروندههای مرتبط را بررسی میکند و در صورت لزوم پیگیریهای لازم از طریق این سازوکار انجام میشود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز درباره معادن شن و ماسه نیز گفت: جابهجایی این مجموعه برای شهر شیراز یک ضرورت است و در این زمینه تصمیماتی نیز گرفته شده، اما اجرای کامل آن نیازمند همراهی و هماهنگی همه دستگاههاست.
وی اضافه کرد: برای این مجموعهها باید فیلترها و الزامات لازم در نظر گرفته شود؛ موضوعی که در بازرسیهای محیط زیست نیز مورد تأکید قرار گرفته است. اگر در حال حاضر امکان جابهجایی وجود نداشته باشد، باید اقداماتی برای بیخطرسازی آنها و حفظ سلامت مردم انجام شود.
زارعی با اشاره به گزارشهای ارائهشده در این زمینه ، گفت: برخی اقدامات انجام شده، اما هنوز بهطور کامل به نتیجه نرسیده و در برخی موارد بیشتر حالت رفع تکلیف داشته است و مشکل اصلی به صورت کامل برطرف نشده است.
وی در پایان تأکید کرد: برای حل این مسائل باید اراده مشترکی میان دستگاههای مسئول شکل بگیرد و موضوع در جلسات بعدی نیز پیگیری شود تا به نتیجه نهایی برسد.
به گزارش ایسنا، مسئله آلودگیهای زیستمحیطی و فعالیت معادن در حریم شهری شیراز از جمله دغدغههای دیرینه شهروندان است که نیازمند عزم جدی دستگاههای اجرایی برای عبور از برخوردهای مقطعی است.
ایسنا در راستای رسالت خبری خود، پیگیری وضعیت این ۱۹ کانون آلایندگی و سرنوشت جابهجایی معادن را تا حصول نتیجه نهایی و بهبود کیفیت هوای شیراز در دستور کار قرار خواهد داد.
انتهای پیام
