۱۴۰۵-۰۳-۲۹ | ۲۳:۳۱
منبع: نمایندگی خوزستان
«سَبیلِ یا عطشان»؛ روایتی از آیین‌های اصیل عاشورایی در شوشتر

«سَبیلِ یا عطشان»؛ روایتی از آیین‌های اصیل عاشورایی در شوشتر

خوزستان (ایسنا) - آیین سنتی و مذهبی «سَبیلِ یا عطشان» با هدف احیا، حفظ و پاسداشت آیین‌ها و نواهای کهن محرم در شهرستان شوشتر و با حضور مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

این مراسم جمعه ۲۹ خردادماه در فضای معنوی مسجد تاریخی «حاج شیخ جعفر شوشتری» و با حضور محمد جوروند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان محلی و پیرغلامان و خادمان اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

محمد جوروند، مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، در این مراسم ضمن گرامیداشت مقام شامخ پیرغلامان و خادمان دستگاه سیدالشهدا (ع)، خدمت در این آستان را توفیقی بزرگ و سندی معنوی برای آخرت برشمرد. 

او با تأکید بر مبانی معرفتی قیام عاشورا تصریح کرد: مسیر رسیدن به حقایق هستی و بصیرت، از گذرگاه محبت و ارادت خالصانه به امام حسین (ع) می‌گذرد و هیئت‌های مذهبی کانون‌های اصلی انتقال این فرهنگ اصیل به نسل‌های آینده هستند. 

جوروند در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ممتاز شوشتر در تقویم رویدادهای فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: شوشتر به‌واسطه عمق تاریخی و پیشینه غنی خود در آیین‌های حسینی، از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بی‌نظیری برخوردار است. موسیقی آیینی و مداحی‌های اصیل شوشتر که منجر به ثبت ۲۴ مقام موسیقایی شده است، سرمایه‌ای عظیم برای فرهنگ کشور محسوب می‌شود که وظیفه ما حفظ و صیانت از این میراث معنوی است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، ضمن تجلیل از تنی چند از پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه مداحی و عزاداری حسینی، بر لزوم تداوم برگزاری برنامه‌هایی با محوریت معرفی آیین‌های بومی تأکید شد.

انتهای پیام

آخرین اخبار استان ها