آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) ابوجواب از مهمترین اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی شهرستان بابلسر به شمار میرود که علاوه بر جایگاه معنوی، در طول سالیان متمادی به کانون همبستگی اجتماعی، فعالیتهای فرهنگی و آیینهای مذهبی مردم منطقه تبدیل شده است.
این بقعه متبرکه که بنا بر روایات محلی و اسناد موجود، مدفن یکی از نوادگان اهل بیت(ع) است، مأمن دلهای عاشقان خاندان عصمت و طهارت بوده و در مناسبتهای مختلف مذهبی به ویژه ایام محرم و عاشورا، پذیرای خیل عظیم زائران و عزاداران حسینی است.

امامزاده ابراهیم(ع) در فرهنگ دینی مردم بابلسر تنها یک بقعه متبرکه نیست، بلکه نماد هویت مذهبی و پایگاه انتقال سنتهای عاشورایی از نسلی به نسل دیگر محسوب میشود.
روز پنجشنبه چهارم تبتر، مصادف با روز عاشورا، دستههای عزاداری از محلات مختلف شهر بابلسر و روستاهای اطراف با نظم و شکوه خاصی به سمت این آستان مقدس حرکت کردند. سینهزنان، زنجیرزنان، علمداران، پرچمداران، طبلزنان و سنجزنان در مسیر حرکت با نوحهسرایی و ذکر مصائب سید و سالار شهیدان(ع)، فضای شهر را آکنده از شور حسینی و حزن عاشورایی کردند.
یکی از جلوههای ماندگار این آیین، حضور گسترده بانوان و کودکان در مراسم عزاداری است. زنان بابلسری با پوشاندن لباس نمادین حضرت علیاصغر(ع) بر تن نوزادان و کودکان شیرخوار خود، یاد کوچکترین شهید دشت کربلا را زنده نگه داشتند. همچنین حمل نمادین گهواره خونین حضرت علیاصغر(ع)، تابوت حضرت قاسم بن الحسن(ع) و دیگر نمادهای عاشورایی، روایتگر مظلومیت اهل بیت(ع) و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان بود.

عزاداران پس از ورود به صحن امامزاده و استقرار در جایگاه ویژهای که در مجاورت گلستان شهدای این بقعه تعبیه شده بود، ضمن ادای احترام به مقام شامخ امامزاده، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس، به اجرای آیینهای سنتی عزاداری پرداختند.
در این آیین عاشورایی، هیئتهای مذهبی به نوبت در جایگاه حاضر شده و با نوحهخوانی و سینهزنی ارادت خود را به ساحت حضرت سیدالشهدا(ع) ابراز کردند. در پایان برنامه هر هیئت نیز به رسم تکریم پیشکسوتان و بزرگان عزاداری، از سوی ستاد برگزاری مراسم عاشورا هدیهای به سرپرست و ریشسفید آن دسته عزادار اهدا شد.

پس از پایان عزاداری، هیأتها با رعایت سنت دیرینه منطقه و خواباندن علمها هنگام خروج از امامزاده، به تکایا، مساجد و حسینیههای محلات خود بازگشتند. این سنت نمادین، نشانه احترام و وداع با حریم مقدس امامزاده و پایان بخش نخست آیین عزاداری عاشوراست.
همزمان با فرارسیدن اذان ظهر، نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا، با حضور پرشور عزاداران اقامه شد. نماز ظهر عاشورای امسال نیز به امامت حجتالاسلام والمسلمین محمداسماعیل قلیپور، امام جمعه بابلسر و با حضور گسترده مردم مؤمن و عزادار در جوار گلستان شهدای امامزاده ابراهیم(ع) برگزار شد.
با فرارسیدن غروب آفتاب و آغاز شام غریبان، فضای بابلسر رنگ و بویی دیگر به خود میگیرد. پیر و جوان، زن و مرد با روشن کردن شمع و حضور در خیابانها، گلزارهای شهدا، آرامستانها و بقاع متبرکه، در سوگ کاروان داغدار اهل بیت(ع) به عزاداری پرداختند. نوای سوزناک مرثیهها و روشنایی شمعها در تاریکی شب، یادآور غربت بازماندگان واقعه عاشورا و مصائب خاندان پیامبر(ص) در شام غریبان کربلا بود.

آیین عاشورایی بابلسر در سال جاری با شکوهی کمنظیر برگزار شد، آیینی که همچنان به عنوان میراثی معنوی و ماندگار، پیوند ناگسستنی مردم بابلسر با فرهنگ عاشورا و مکتب اهل بیت(ع) را به نمایش میگذارد.
انتهای پیام
