به گزارش ایسنا، ظهر روز گذشته ویدیویی از یک برنامه زنده اینترنتی منتشر شد که در آن، جواد خیابانی مجری قدیمی و سابق تلویزیون در پی بحثی کوتاه درباره تیم ملی فوتبال، استودیوی برنامه را ترک میکند. این ویدیو اگرچه در شبکههای اجتماعی بسیار پربازدید شد، اما گمانهزنیهایی مبنی بر احتمال هماهنگی پیشین درباره این اتفاق را مطرح کرد؛ چراکه عدهای از کاربران شبکههای اجتماعی مدعی بودند هدف از این اقدام، دیده شدن بیشتر برنامه در فضای مجازی بوده است.
فارغ از جزییات این اتفاق، در این گزارش موارد مشابهی مرور شده که مهمانان برنامههای زنده تلویزیون، به دلایل مختلف تصمیم به ترک آنتن گرفتهاند.
میکروفونی که پرت شد
در جریان میزگردهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و در حالی که میزگرد فرهنگی با حضور مسعود پزشکیان و دو مشاور وی در حال برگزاری بود، مباحثهای پرتنش میان محمد فاضلی مشاور پزشکیان و شهاب اسفندیاری کارشناس برنامه شکل گرفت. پس از طرح سوالاتی بیارتباط با موضوع مناظره و قطع میکروفون فاضلی، این استاد دانشگاه با پرتاب کردن میکروفون، استودیو را روی آنتن زنده ترک کرد.
سخنان تند پدر شهید روی آنتن زنده
در آبان ماه ۱۴۰۲، پدر شهید روحالله عجمیان در بخشی از حضور خود در برنامه زنده «صبح بخیر ایران» شبکه یک، به دلیل آنچه عدم امکان طرح انتقادات صریح از یک چهره سیاسی میدانست، به رویه سازمان صداوسیما اعتراض کرد. او پس از سخنان تند و تیز درباره این چهره سیاسی، برخاست و از ادامه حضور در این برنامه انصراف داده و استودیو را ترک کرد.
در پی این اتفاق، روابط عمومی شبکه یک با انتشار توضیحی رسمی، ضمن ادای احترام به خانواده شهدا، وعده پیگیری و مطالبه برای اجرای عدالت درباره قاتلان شهید عجمیان را داد.
مولدسازی یا خصوصیسازی؟
در بهمنماه ۱۴۰۱ و زمانی که بحث درباره طرح مولدسازی داغ بود، حسین قربانزاده رییس وقت سازمان خصوصیسازی که به عنوان مهمان به برنامه «پایش» دعوت شده بود، پس از مواجهه با احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس و تغییر ساختار برنامه به مناظره، استودیو را ترک کرد. او دلیل این اقدام را ناهماهنگی قبلی سازندگان برای برگزاری مناظره، اختصاص ندادن زمان برای ارائه مطالب آمادهشده و تمرکز طرف مقابل بر پروندههای خصوصیسازی عنوان کرد.
پس از انتشار گسترده ویدیوی این اتفاق، قربانزاده پیامک سردبیر این برنامه را منتشر کرد و بحث در شبکههای اجتماعی ادامه یافت.
مهمانان «جهانآرا» رفتند
در بهمنماه ۱۴۰۰ و در برنامه زنده «جهانآرا»ی شبکه افق که با اجرای امیرحسین ثابتی روی آنتن میرفت، شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی معاونان ادوار رییس جمهور در امور زنان و خانواده حاضر شدند. در این برنامه که با موضوع بررسی عملکرد دولتهای گذشته در حوزه زنان پخش میشد، هر دو مهمان در اعتراض به اختصاص دادن زمان به یک مهمان تلفنی، آنتن زنده را ترک کردند.
این اتفاق در روزهای بعد به شکایت مهمانان حضوری از مهمان تلفنی برنامه انجامید، ولی به قرار منع تعقیب ختم شد.
دلخوری مهمان از مجری «آفتاب شرقی»
در تیرماه ۱۳۹۸ و در اواخر پخش یکی از قسمتهای برنامه زنده «آفتاب شرقی» شبکه یک سیما، اعلام ناگهانی پایان برنامه توسط مجری به دلیل کمبود وقت، با واکنش حجتالاسلام عبدالرحمان غیاث روحانی و کارشناس مذهبی برنامه مواجه شد. او به دلیل نیمهتمام ماندن صحبتهایش و در اعتراض به این شیوه پایانبندی، میکروفون خود را باز کرد و از استودیوی «آفتاب شرقی» خارج شد.
گفتگوی پرحاشیه با فراستی
در آذرماه ۱۳۹۷ و در حالی که مسعود فراستی مهمان برنامه «من و شما» در شبکه شما بود، پرسشهای تند و تیز آرش ظلیپور مجری برنامه که گاه به مسائل شخصی مثل لباس این منتقد سینما میکشید، به بحث و تقابل کلامی جدی میان مجری و مهمان منجر شد. بالاخره بعد از بحثی طولانی، مسعود فراستی آنتن زنده را ترک کرد و این برنامه نیمهتمام ماند.
ویدیوهای این برنامه در شبکههای اجتماعی پربازدید شد و نقدهای بسیاری از جانب اهالی رسانه و حتی برخی مجریان تلویزیون نسبت به عملکرد آرش ظلیپور مجری «من و شما» را برانگیخت. در پی این اتفاق، مدیر شبکه شما نیز ضمن عذرخواهی از مخاطبان، عوامل برنامه از جمله مجری را توبیخ کرد.
دلخوری فخیمزاده از عنقا در «سینما دو»
در آبانماه ۱۳۹۶، مهدی فخیمزاده بازیگر سینما که برای یک بحث صنفی، مهمان برنامه زنده «سینما دو» با اجرای حامد عنقا شده بود، روی آنتن زنده به برقراری یک ارتباط تلفنی با لاله اسکندری دیگر بازیگر سینما واکنش نشان داد و گفت قرار نبوده بحث با تماس تلفنی هم دنبال شود. همزمان با وقفهای در تماس مورد نظر و برنامه ایجاد شد، فخیمزاده حضور در این برنامه را پایان داد و از استودیو بیرون رفت.
با بازگشت دوربین به استودیو، عنقا سعی کرد تا نسبت به رفتار فخیمزاده انتقاداتی محترمانه مطرح کند و به شکلی کنایهآمیز از جانب خودش و مهمان از مخاطبان عذرخواهی کرد!
عصبانیت پرویز کردوانی از شبکه خبر
در خردادماه ۱۳۹۵ و طی برنامه «۴۵ دقیقه» با موضوع ریزگردها در شبکه خبر، اختلاف نظری میان سعید متصدی زرندی معاون سازمان محیط زیست و پرویز کردوانی کارشناس پیشکسوت این حوزه شکل گرفت. در پی این مباحثه و علیرغم تلاش اسماعیل فلاح مجری برنامه برای مدیریت فضا، کردوانی در اعتراض به محدودیت زمان و آنچه محدود شدن فضای گفتگو خواند، میکروفون خود را باز کرد و با وجود اصرارهای مجری، استودیوی پخش زنده را ترک کرد.
انتهای پیام
