• دوشنبه / ۹ آبان ۱۳۸۴ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8408-03014
  • خبرنگار : 71063

لوله‌ها از روي بناهاي ساساني و اشكاني آب مي‌برند!؟ اختلاف‌نظر بين مسؤولان آب و فاضلاب، راه و ميراث فرهنگي در حريم آتشكده‌ي فيروزآباد (كاخ اردشير)

لوله‌ها از روي بناهاي ساساني و اشكاني آب مي‌برند!؟
اختلاف‌نظر بين مسؤولان آب و فاضلاب، راه و ميراث فرهنگي در حريم آتشكده‌ي فيروزآباد (كاخ اردشير)
مسؤولان پايگاه ميراث فرهنگي فيروز‌آباد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس به دليل عبور لوله‌هاي آب از روي تپه‌ي ساساني ناقاره‌خانه و تپه‌ي اشكاني ديگري به ترتيب در 500 متري و 2/5 كيلومتري آتشكده فيروز‌آباد، با اداره‌ي آب و فاضلاب منطقه درگير هستند. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌تپه‌ي ناقاره‌خانه در 500 متري ضلع شرقي آتشكده قرار دارد و در زمان ساسانيان مسطح و با استفاده از سنگ و ملات گچ سنگ چين شده بود و احتمالا در زمان جنگ براي اعلام اين مساله،‌ مورد استفاده قرار مي‌گرفت. ابعاد تقريبي اين تپه، 80 متر طول، 40 متر عرض و 10 متر ارتفاع است كه عناصر و كاربري آن هنوز از سوي كارشناسان بررسي نشده است. اداره آب و فاضلاب فيروز‌آباد كه براي عبور لوله‌هاي آب از سوي اداره‌ي راه با اين دليل كه حريمي را براي تعريض جاده‌ي فيروز‌آباد بايد در نظر گرفت، با محدوديت مواجه شده بود،‌ لوله‌ها را از روي تپه‌ي ناقاره‌خانه عبور داد؛ اين اقدام، با واكنش مسؤولان ميراث فرهنگي روبه‌رو و كار لوله‌كشي، متوقف شد. در اين راستا، ‌جلساتي نيز براي حل مشكل برگزار شد كه همچنان ادامه دارد. همچنين اين احتمال وجود دارد كه رفت و آمد كارگران اداره‌ي آب براي ادامه‌ي لوله‌كشي و بردن تجهيزات، بيش از اين به آثار تاريخي تپه‌ي ناقاره‌خانه آسيب بزند. بنا بر گزارش خبرنگار ايسنا، در دوران پهلوي، تابوتي اشكاني در يكي از تپه‌هاي فيروز‌آباد كشف شد؛ ولي اين تپه نيز تاكنون كاوش نشده است. در سالهاي گذشته،‌ اداره‌ي آب و فاضلاب، لوله‌هاي آب آشاميدني خود را از روي اين تپه نيز عبور داد و به تازگي براي مرمت لوله با بيل مكانيكي اطراف آن‌ها را كند كه اين اقدام برخلاف ضوابط ميراث فرهنگي است و به بخش‌هاي كاوش نشده آسيب مي‌زند؛ در اين رابطه نيز مسؤولان ميراث فرهنگي به آن اداره براي جلوگيري از تكرار چنين كاري تذكر داده‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha