• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8503-00420

آذربايجان غربي؛ قره کليسا

آذربايجان غربي؛ قره کليسا

« قره کليسا که در بين ارامنه به تاده مقدس معروف است، در قرون چهارم تا ششم ميلادي بر روي آرامگاه طاطاوس مقدس، از حواريون حضرت مسيح که در سال 48 ميلادي به خاطر تبليغ مسيحيت كشته شد، بنا شده است.»

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الهام وليان بلاگر "جاذبه‌هاي گردشگري" به نشاني http://tachar.blogsky.com  در معرفي "قره كليسا" نوشته است:‌ قره کليسا در استان آذربايجان غربي از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده که در 20 کيلومتري شمال شرقي چالدران و هفت کيلومتري جاده چالدران _ قره ضياء الدين در کنار روستايي به همين نام واقع شده است.

در ادامه آمد: قره کليسا که در بين ارامنه به تاده مقدس معروف است، در قرون چهارم تا ششم ميلادي بر روي آرامگاه طاطاوس مقدس، از حواريون حضرت مسيح که در سال 48 ميلادي به خاطر تبليغ مسيحيت كشته شد، بنا شده است. اين کليسا، در روستاي قره کليسا از توابع سيه چشمه شهرستان ماکو، ساخته شده و مزار تادي مقدس است.

اين بلاگر به "تاريخچه قره کليسا" اشاره كرده و نوشته است: به استناد منابع تاريخي ارامنه، در دوره ساسانيان بخشي از ارامنه عمدتاً پيرو دين زرتشت بوده‌ و بخشي نيز آيين مهرپرستي داشته‌اند. براي نخستين بار در سال43 ميلادي دو نفر از مبشرين حضرت مسيح به‌نام‌هاي طاطاوس و بارتلميوس از شمال بين‌النهرين گذشته و براي تبليغ در شهر ( آرداز) که مرکز پادشاهي ارامنه بود اقامت مي‌کنند و بدون توجه به دستور سنا دوک ( پادشاه زرتشتي ارمنستان) به تبليغ آيين مسيح دست ميزنند و در نتيجه 3 هزار و 500 نفر از جمله دختر پادشاه به نام ( ساندوخت) به دين مسيح مي‌گروند. پادشاه ارمنستان براي ممانعت از تبليغ دين مسيح، در سال 66 ميلادي فرمان قتل عام آنان را صادر ميکنند و همه ارامنه مسيحي، از جمله دختر پادشاه به قتل مي‌رسند و اجساد آنان را در محل فعلي قره کليسا و حوالي آن مدفون مي‌سازند.

در ادامه مي‌خوانيد:‌ ارامنه مدعي هستند که کليساي طاطاوس اولين کليسايي است که به دستور مبشران و حواريون مسيح در دنيا ساخته شده است وچون از نظر مذهبي شهادت را بزرگترين سعادت براي بشر ميدانند، هر سال در روزهاي آخر تيرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادي مقدس و پيروان مسيحي او است در قره کليسا مراسم خاصي بر پا مي‌دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha